IBM מעבירה את ייצור השבבים ל-Globalfoundries

20 אוקטובר, 2014

חברת IBM תשלם 1.5 מיליארד דולר תמורת העברת הבעלות על שני מפעלי ייצור שבבים בארה"ב, שגרמו לה להפסדים של 100 מיליון דולר ברבעון. במקביל, היא תשקיע 3 מיליארד דולר בפיתוח טכנולוגיות חדשות

IBM תשלם 1.5 מיליארד דולר תמורת העברת הבעלות על שני מפעלי ייצור שבבים

IBM MICROELECTRONICS

חברת IBM מוכרת את עסקי המיקרואלקטרוניקה שלה ליצרנית השבבים Globalfoundries. העיסקה כוללת העברת הקניין הרוחני, טכנולוגיות מוליכים למחצה וטכנולוגיות נוספות של יבמ הקשורות לרכיבי מיקרואלקטרוניקה. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, וצפויה להיסגר במהלך 2015.

עם השלמתה, תהפוך Globalfoundries לספק הבלעדי של מעבדים לשרתים של יבמ למשך 10 שנים, והיא תייצר אותם בגיאומטריות של 22 ננומטר, 14 ננומטר ו-10 ננומטר. במסגרת העיסקה תשלם יבמ 1.5 מיליארד דולר לגלובלפאונדריז במשך שלוש שנים. במסגרת העיסקה, תקבל גלובלפאונדריז את מפעלי הייצור של יבמ בניו-יורק ובוורמונט, כל כל העובדים.

העיסקה האחרונה היא המשכו של תהליך שבו חברת יבמ יוצאת מתחומים בלתי ריווחיים, כדי להתמקד במחקר בסיסי בתחום המוליכים למחצה, ובפיתוח מערכות עתידיות בסביבת ענן, כלי מובייל, ניתוח אנליטי של Big Data, ומערכות תנועות מאובטחות. בדו"ח הרבעון השלישי של השנה שפירסמה יבמ היום, היא מוסרת שהפעילות שנמסרה לגלובלפאונריז גרמה לה הפסדים של 100 מיליון דולר ברבעון. החברה מעריכה שמהסכום שתשלם לגלובלפאונדריז היא תנכה כ-200 מיליון דולר תמורת שירותי ייצור שהיא תקבל ממנה.

דמדומי חוק מור

למעשה, ניתן להתייחס אל העיסקה כאל יציאה מטכנולוגיות ישנות וכניסה לטכנולוגיות חדשות: יבמ הודיעה שהיא תשקיע 3 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות בפיתוח טכנולוגיות מוליכים למחצה עבור הדור הבא של מערכות מחשוב. בין השאר, יבמ מתכננת לפתח טכנולוגיית ייצור סיליקון בגיאומטריה של 7 ננומטר, ולאחריה להיכנס לחומרים חדשים כמו שימוש בצינוריות פחמן (Carbon Nanotubes), מערכות ניורוניות המחקות תבניות ביולוגיות (Neuromorphic Computing) ואפילו מיחשוב קוואנטי.

במקביל, חברת Globalfoundries תיהנה מזכות ראשונים בגישה לתוצאות המחקר הזה, המתבצע בשיתוף פעולה שלה עם המכון לננוטכנולוגיה במכון הפוליטכני SUNY בניו-יורק.

במסגרת ההסכם, תקבל Globalfoundries חבילה של אלפי פטנטים, שיהפכו אותה למחזיקת אחד מתיקי הפטנטים הגדולים ביותר בעולם המוליכים למחצה, טכנולוגיות ייצור רכיבי RF ויכולות תכנון וייצור שבבי ASIC. בעקבות העיסקה הפרישה יבמ 4.7 מיליארד דולר בתוצאות הדו"ח השלישי שלה.

חברת Globalfoundries החלה לפעול ב- 2009, ונחשבת היום לקבלנית ייצור השבבים השנייה בגודלה בעולם, אחרי TSMC. החברה נמצאת  בבעלות Mubadala Development Company, שהיא חברת ההשקעות של איחוד האמירויות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס