כיצד התשקיף של קמטק הפיל את המניה ב-26%

11 יוני, 2017

קמטק טוענת שתשקיף המדף הרומז על כוונתה לגייס 50 מיליון דולר היה "טכני בלבד" ולא הכנת מהלך של מימושים. המנייה בנסד"ק צנחה מ-7.67 דולר, לשפל של 5.67. בימים הקרובים נדע האם השוק מאמין לה

Camtek Stock in NASDAQ

המשקיעים של חברת קמטק (Camtek) חוו בסוף השבוע דרמה מטלטלת ומתסכלת, שבמהלכה צללה מניית החברה בנסד"ק מרמת שיא של כל הזמנים של 7.67 דולר, לשפל של 5.67 בלבד, וזאת בלא שום הצדקה עסקית ממשית. רק היום בבוקר (כאשר הבורסה בארה"ב סגורה) התבררה הסיבה למהומה: קמטק הוציאה דיווח מיוחד לבורסה, ובו היא הבהירה שהתשקיף שהגישה בשבוע שעבר לבורסת נסד"ק המאפשר לה לגייס 50 מיליון דולר, "היה מהלך טכני" בלבד, ולא מלמד על כוונות החברה לגייס הון או למכור חלק ממניותיה למשקיעים חדשים. "בעקבות שאלות מצד משקיעים, ודיווח עיתונאי שעשוי להטעות, קמטק רוצה להזים שמועות שהתעוררו בשוק בעקבות הגשת התשקיף לרשות ניירות הערך בארה"ב", היא הודיעה. אלא שצפירת ההרגעה לא היתה חזקה מספיק: המשקיעים בארץ לא התרשמו מההבהרה, ומניית החברה בבורסת תל אביב איבדה היום כ-6% נוספים ממחירה.

תשקיף המדף שנתן את האות לגל מכירות

אז מה באמת קרה? ביום רביעי בשבוע שעבר החברה הגישה נוסח סופי לתשקיף מדף לרשות ניירות הערך האמריקנית (SEC). בתשקיף צוין כי קמטק עשויה לגייס עד 50 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות רגילות, זכויות, אופציות או שילוב שלהן. בנוסף, מי שעיין בתשקיף גילה שקיימת אפשרות שחברת פריורטק (Priortech), בעלת השליטה בקמטק, עשויה למכור עד 6 מיליון מניות קמטק. על-פי מחיר השוק בשבוע שעבר, שווי המכירה של מניות בהיקף כזה שקול ל-40 מיליון דולר ויביא לקיזוז ניכר בהיקף ההחזקה של החברה בקמטק מ-46.9% ל-29.2%.

גם ההחזקות של בית ההשקעות מיטב דש, שמחזיקה באופציות על 1.65 מיליון מניות של קמטק, מוצגות בתשקיף כעומדות למכירה. מבחינת המשקיעים, התשקיף שימש כסימן לכך שבעלי המניות המרכזיים החליטו לצאת לגל של מימושי רווח של המנייה, שנסחרה במחיר שיא של 7.67 דולר. הפרשנות הזאת הריצה את הציבור אל אולמות המסחר כדי למכור את המניות שברשותו, מתוך החשש שמכירה כה מסיבית של מניות תביא לירידה חדה בערכן. התוצאה הורגשה מייד: מניית קמטק צנחה מיידית בשיעור חד של 13.6% ובנפחי מסחר גבוהים במיוחד.

רבעון מצויין וצמיחה

התגובה החדה של השוק מתמיהה במיוחד לאור הביצועים הטובים של החברה ושל המניה בשנה האחרונה. חברת קמטק מרחובות מפתחת ומייצרת ציוד בדיקה לתעשיית השבבים, ונהנית מממגמת שוק חיובית בעקבות העלייה ברכש ציוד ייצור שבבים וציוד בדיקות לקווי ייצור שבבים, המאפיינת בשנה האחרונה את כל התעשייה העולמית. לא מכבר דיווחה החברה על הכנסות של 30.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017, המהוות גידול של 26% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. קמטק פרסמה תחזית לגידול של 20% בהכנסות ברבעון הבא וגם דיווחה על גידול משמעותי בקופת המזומנים של החברה, מ-19.7 מיליון דולר אשתקד לכ-24.3 מיליון דולר בסוף מרץ 2017. יותר מזה: מתחילת השנה עלתה מניית קמטק בכ-105% והיא נסחרת לפי שוק של כ-200 מיליון דולר.

עניין טכני בלבד?

היום מיהרה קמטק לצנן את גל המכירות, ולהזים חלק מהשמועות שהתפשטו ברשת. על-פי ההודעה של קמטק, כאמור, הגשת התשקיף היתה מהלך "טכני בלבד". זהו רק נוסח סופי לתשקיף שהוגש ל-SEC ב-14 באפריל ומועדו פג, ועל כן הגישה קמטק נוסח נוסף, שכמעט ואין בו שינויים לעומת התשקיף הקודם. קמטק הבהירה כי התשקיף אומנם מעניק לצדדים את הזכות למכור את המניות המוזכרות, אך אין בו התחייבות לבצע מכירה כזו. למעשה, כדי לבצע את ההנפקה המוזכרת בתשקיף, קמטק תצטרך להגיש נספח משלים לתשקיף המתאר את העסקאות הצפויות, ולכן היא גם הצהירה: ש"לא הוגש נספח כזה, ולא החברה ולא פריורטק התבטאו בנוגע לכוונות לגייס הון או למכור מניות".

כעת צריך להמתין לתגובת המשקיעים הבינלאומיים עם פתיחת שבוע המסחר בנסד"ק מחר, כדי לראות האם השוק מקבל את ההבהרה של קמטק, או שהטעות יצרה נזק מתמשך. מנגד, יכול גם להיות שהתנודה האדירה במניה נוצרה לאחר שכמה משקיעים ניסו לממש רווחים כאשר המניה בשיאה, ויצרו בהלה בשוק. כך או אחרת, עדיין קשה לחזות את ההשלכות ארוכות הטווח של סוף השבוע הדרמטי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , סמיקונדקטורס , ציוד בדיקה