אינטל רומזת שהיא עשויה לתבוע את קואלקום ומיקרוסופט

15 יוני, 2017

שני בכירים באינטל רמזו בפוסט בבלוג החברה, שהכוונה של קואלקום ומיקרוסופט לפתח גרסה של Windows 10 המותאמת למעבדי Snapdragon של קואלקום באמצעות אמולציה ארכיטקטורת x86 - היא עילה לתביעה משפטית

האם אינטל מתכוונת לתבוע את קואלקום ומיקרוסופט על הפרת זכויות יוצרים? חודשים לאחר ההכרזה של קואלקום ומיקרוסופט על פיתוח גרסה של מערכת ההפעלה Windows 10 אשר תותאם במיוחד לארכיטקטורה של חברת ARM ולא רק לארכיטקטורה של אינטל, פירסמו שני בכירים באינטל פוסט שבו הם רומזים שהחברה לא תהסס לתבוע חברות שיפגעו בזכויות הקניין שלה. מדובר בסיור מתפתח המזכיר יותר נסיונות הרתעה הדדיים ולא ברור כיצד הוא יתפתח.

סטירת לחי לאינטל מצד מיקרוסופט

המתיחות בין אינטל ומיקרוסופט החלה בחודש דצמבר 2016, שבו הכריזה מיקרוסופט (Microsoft) על שיתוף פעולה חדש עם יצרנית השבבים קואלקום (Qualcomm), שבמסגרתו שתי החברות יפתחו גרסה מלאה של מערכת ההפעלה Windows 10 שתוכל לרוץ על המעבד החדש של קואלקום, Snapdargon 835, המתבסס על ארכיטקטורה של חברת ARM.

המטרה המרכזית של מיקרוסופט היא להציע גרסה מלאה של מערכת ההפעלה שלה המותאמת במיוחד למכשירי מובייל, ובכך לאפשר ליצרניות טאבלטים וסמארטפונים לפתח מכשירים שיתבססו על מערכת ההפעלה שלה. בעבר כבר פיתחה מיקרוסופט גרסה ייעודית לטאבלטים, Windows RT, שהותאמה לארכיטקטורה של ARM, אך היא נחלה כישלון מסחרי מאחר שהיא היתה גרסה חלקית בלבד וחברו בה תכונות רבות שהיו במערכת ההפעלה המלאה.

מעבד ה-PC החדש (מתוך מצגת של קואלקום)

עבור אינטל, שיתוף הפעולה של מיקרוסופט עם קואלקום הוא בגדר סטירת לחי של ממש. עד כה, מערכות ההפעלה של מיקרוסופט התבססו על ארכיטקטורת x86 של אינטל. שיתוף הפעולה בין שתי החברות סייע להן לחלוש על שוק ה-PC, עד כי הברית ביניהן זכתה לכינוי Wintel. שיתוף הפעולה של מיקרוסופט עם קואלקום עשוי לפגוע קשות בנתח השוק של אינטל. לפני שבועיים הדבר החל להתממש: שלוש יצרניות המחשבים והטאבלטים הגדולות, Asus, Lenovo ו-HP, הודיעו שהן ישיקו מחשבים שיתבססו על הגרסה הייעודית החדשה של Windows 10, ועל המעבד Snapdragon 835 Mobile PC Platform של קואלקום.

היו בהכרזה הזו אלמנטים רבים שיכולים להיחשב כאיום מסחרי המכוון ישירות כנגד אינטל. מנהל תחום המחשבים האישיים והמוצרים הצרכניים בחברת לנובו, ג'ף מרדית', היה מאוד ברור: " משתמשי המחשבים האישיים זקוקים כיום לפתרונות המספקים חיי סוללה ארוכים יותר, קישוריות טובה יותר בכל זמן ובכל מקום ומוצרים ניידים יותר ממחשבי הלפטופ שקיימים היום בשוק. אנחנו נרגשים משיתוף הפעולה עם קואלקום ומיקרוסופט, אשר ייצר קטגוריה חדשה לגמרי של מוצרים אשר תשנה את העתיד של המיחשוב האישי”.

האם אמולציה היא הפרת זכויות יוצרים?

עד כה, אינטל לא הגיבה רשמית לשיתוף הפעולה בין מיקרוסופט לקואלקום, אך כעת נראה שאינטל רומזת בעדינות שהיא עשויה להילחם ברעיון החדש. מדוע? כדי לפתח את הגרסה המותאמת, מיקרוסופט וקואלקום הודיעו שהן יעשו שימוש במערכת אמולציה (emulation) שתבצע הדמייה של ארכיטקטורת x86, ולכן היא תוכל לאפשר להן להתאים את כל היכולת של מערכת ההפעלה גם לארכיטקטורת ARM.

בשבוע שעבר פרסמה אינטל בבלוג החברה פוסט חגיגי במלאות 40 שנה לארכיטקטורת x86 שנכתב על-ידי סגן נשיא אינטל סטיבן רוג'רס וחוקר בכיר בחברה, ריצ'רד יוליג. בפוסט הם מגוללים את ההיסטוריה המפוארת של ארכיטקטורת x86. ואולם, לקראת סוף הפוסט שולחים השניים איום מרומז שניתן להבינו כמכוון אל מיקרוסופט וקואלקום: "אינטל מגנה בקפידה על פיתוחי ה-x86, ואיננו מרבים להעניק רישיונות לחברות אחרות להשתמש בהם. ב-30 השנים האחרונות, אינטל אכפה את זכויות הקניין שלה כנגד הפרת זכויות יוצרים מצד יצרניות מעבדים".

"אנחנו מצפים שחברות יכבדו את זכויות הקניין שלנו"

שני בכירי אינטל החתומים על הפוסט

השניים מונים שורה של חברות שכנגדן נקטה אינטל בהליכים משפטיים במהלך השנים, ובכלל זה United Microelectronics, AMD ו-Cyrix Corporation. שמן של קואלקום ומיקרוסופט לא מוזכר לאורך הפוסט, אך הרמיזה ברורה: "בשנים האחרונות לא נזקקנו לנקוט בהליכים מאחר שיתר החברות כיבדו את זכויות הקניין שלנו. עם זאת, פורסמו דיווחים כי ישנן חברות שעשויות לדמות את x86 ISA של אינטל ללא רשותה".

הם גם מתייחסים ישירות לניסיון להשתמש בטכנולוגיה של אינטל באמצעות אמולציה, קובעים שהרעיון אינו חדש ומזכירים את חברת Transmeta, שייצרה מעבדים תואמי x86 באמצעות אמולציה ונתבעה על-ידי אינטל ב-2007. בהמשך הם מוסיפים עקיצה (ואולי משאלת לב) בנוגע למהלך של קואלקום ומיקרוסופט: "Transmeta לא הצליחה מסחרית ופרשה משוק המעבדים לפני עשר שנים".

השניים חותמים באיום מרומז וחד-משמעי: "ימים יגידו האם ניסיונות לדמות את x86 ISA של אינטל יובילו לתרחיש דומה. אינטל מקדמת בברכה תחרות, אך היא אינה מקדמת בברכה פגיעה בלתי חוקית בזכויות הפטנט שלה. אנחנו מצפים שחברות אחרות ימשיכו לכבד את זכויות הקניין הרוחני שלנו".

קואלקום לא התרגשה מהאזהרות, ובכמה אתרים ברשת הופיעה אתמול תגובה של דובר החברה בלא לנקוט בשמות: "לאור ההכרזות האחרונות שלנו עם אסוס, לנובו ו-HP, מצאנו את ההערות בבלוג של אחת המתחרות שלנו שפורסם ב-8 ביוני מאוד מעניינות. אנחנו מצפים בקוצר רוח להשקה בהמשך השנה של מחשב ה-Windows 10 המבוסס על Snapdragon 835 של קואלקום". מיקרוסופט לא הגיבה, והכדור, נראה, חזר למגרש של אינטל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס , קניין רוחני