מטוס העתיד לא יהיה כלי-רכב, אלא שירות
18 יולי, 2017
השימוש בתוכנות הדמייה דיגיטליות ובייצור תוספים דוגמת הדפסת תלת-מימד משנים את פניו של המטוס המוכר לנו. והמפתיע מכל: תעשיית הרכב מזריקה רעיונות חדשים לתעשיית התעופה. ראיון עם מנהל תחום התעופה בחברת דאסו סיסטמס
בתמונה למעלה: קונספט של לוקהיד מרטין למטוס נוסעים על-קולי שיוצר באמצעות 3DEXPERERIENCE
ההסכם שנחתם לאחרונה בין חברת דאסו סיסטמס (Dassault Systèmes) לבין חברת Airbus APWorks שלפיו שתי החברות יפתחו ביחד תהליך אימות וירטואלי וייצור חלקי מתכת תעופתיים בטכנולוגיות ייצור תוספי (3D Printing), מבטא תהליכי שינוי עמוקים בתעשיית התעופה העולמית. דאסו סיסטמס הצרפתית היא אחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם, ומקדמת כיום את פלטפורמת 3DEXPERERIENCE שלה, כתשתית דיגיטלית, לפיתוח ותחזוקת תהליכים תעשייתיים – מקו הייצור ועד השרות העסקי. סגן נשיא תחום תעופה וחלל בחברת דאסו סיסטמס, מישל טלייר, הסביר איזה תהליכי עומק מעצבים כיום מחדש את תעשיית התעופה.
טלייר: "ב-20 השנים הבאות, הצמיחה בתעשייה תתבסס על אסיה ואפריקה. בעבר הביקוש למטוסים אופיין במחזוריות. כיום יש ליצרני המטוסים הגדולים יש צבר הזמנות של 10 עד 20 שנה. לכן הם חייבים לעבור לייצור רזה יותר, לבצע אופטימיזציה של שרשרת האספקה ולשלב אוטומציה בתהליכי הייצור. העלות של בניית ואספקת מטוס נחתכה ב-25% בשנים האחרונות, אני מעריך שתהיה הפחתה של 20%-25% בעשור הקרוב".
מה הם השינויים המרכזיים בתעשייה?
"חוויית הנוסע תהיה גורם מרכזי בתחרות. אנחנו רואים שבנושאים כמו אספקת חמצן, לחות ולחץ בתא הנוסעים, החוויה מתקרבת בהדרגה לתנאים שעל הקרקע. עכשיו הנוחות היא דרישה בולטת: במושבים, בבצורת תא הנוסעים ובמערכות הבידור האלקטרוניים. ליצרנים שייצרו חווית טיסה עדיפה, יהיה יתרון גדול בשוק. במקביל, אנחנו עוברים לתפיסה של המטוס כשירות, הממוקדת בזמן שלאחר המכירה. צצים מודלים עסקיים חדשים לחלוטין.
"כך למשל, יצרניות טורבינות, כמו ג'נרל אלקטריק, רולס רויס ופראט אנד וויטני למשל, הפסיקו למכור טורבינות כמוצר, והחלו למכור לחברות התעופה ביצועים של טורבינות. הן לוקחות אחריות מלאה על תחזוקה, חלקי חילוף ושירותי החלפה, ברגע שאלה נדרשים. זה יכול להישמע כמו עסקה לא הוגנת, אבל הדברים הם הפוכים. הן מקבלות כמות עצומה של נתונים לגבי ביצועים של הטורבינות והביצועים הכלליים של המטוס. זהו משוב חשוב שאין כמוהו שתורם ישירות לשיפור בטורבינות. המהלך מתרכז בשינוי תפיסתי: ממיקוד במוצר למיקוד בזמינות ובשירות שהמוצר מספק".
תעשיית התעופה מושפעת מהשינויים בתחום הרכב?
"מנועים חשמליים, מטוסים אוטונומיים, טיסה כשירות – כל אלה הן מגמות המגיעות גם אל תעשיית התעופה. במבט של 20 שנה קדימה, התעשייה מתעניינת בעיקר במרחקים של 20-200 ק"מ. עד 2040 יכול להיות שוק של שירותי תעופה על-פי דרישה באמצעות מטוסים חשמליים. חברות סטארט-אפ בונות רחפנים אוטונומיים המסיעים בני-אדם ממקום למקום. מתחוללים שינויים גם בקטגוריית 200-1,000 ק"מ. חברות חדשות בארה"ב ובאירופה מפתחות דור חדש של מטוסים אזוריים, חשמליים והיברידיים. אלה כלים שקטים ופחות מזהמים מהמטוסים של היום וזקוקים לפחות מקום כדי להמריא ולנחות. המשמעות היא שהם יכולים לפעול קרוב יותר לאנשים שמשתמשים בהם".
איזה טכנולוגיות ישנו את המטוס המוכר לנו כיום?
"כיום מושקע הון רב בחומרים חדשים שיהיו קלים ועמידים שיאפשרו ייצור גמיש של חלקים מדוייקים באמצעות הדפסת תלת-מימד (3D Printing). יצירה של 'תאום דיגיטלי', שהוא ייצוג דיגיטלי של המטוס כולו, תשנה דברים רבים. יצרנים יהיו מסוגלים להשתמש בה לא רק במהלך הייצור, אלא גם כאשר המטוס נמצא בשירות. הדבר יאפשר להם לאסוף נתונים במהלך פעילות, לבדוק אותו ולבצע שינויים כדי לשפר את הביצועים. תחום מרכזי נוסף יהיה הפיתוח של סוללות חדשות עבור מטוסים חשמליים".
פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון