תוכנית הבינה המלאכותית של סין

23 יולי, 2017

במקום לקנות חברות - הסינים החליטו להמציא טכנולוגיות: התוכנית השאפתנית של מועצת המדינה הסינית מיועדת לבסס תעשיית בינה מלאכותית עצמאית שתהיה מובילה עולמית כבר בשנת 2030. היא תקדם את תחומי התחבורה האוטונומית, ערים חכמות, בריאות ויישומים צבאיים

Baidu Atonomous Car

בתמונה למעלה: ניסויים בנהיגה אוטונומית במעבדת הבינה המלאכותית של חברת באידו הסינית

הממשל בסין פרסם בשבוע שעבר תוכנית שאפתנית שמטרתה להפוך את סין למעצמה עולמית מובילה בתחום הבינה המלאכותית עד שנת 2030 ולקרוא תיגר על הדומיננטיות של ארצות הברית והמערב בתחום. התוכנית הסינית בתחום הבינה המלאכותית היא חלק מהמאמצים הרחבים של המדינה להפוך למעצמה טכנולוגית עצמאית שאינה תלויה בייבוא טכנולוגיות מבחוץ, וזאת על רקע הניסיונות של ארצות הברית ומדינות נוספות במערב למנוע כל זליגה של טכנולוגיה רגישה לידי המשטר בסין.

תוכנית שלושת השלבים הסינית

על-פי מפת הדרכים של התוכנית הלאומית, שפרסמה מועצת המדינה של סין ביום חמישי שעבר, סין מתכננת להרחיב את תעשיית הבינה המלאכותית (AI) בשלב הראשון להיקף של 150 מיליארד יואן (22.15 מיליארד דולר) עד שנת 2020, בשלב השני להיקף של 400 מיליארד יואן (59 מיליארד דולר) עד 2025, ובשלב השלישי להיקף של 1 טריליון יואן (147.7 מיליארד דולר) עד 2030.

התוכנית מניחה מתווה לפיו כדי להגשים את יעדיה יהיה על המדינה לחזק תחומים שבהם היא לוקה בחסר, כגון פיתוח שבבים ומעבדים למחשבים עתירי ביצועים, תוכנות מתקדמות והכשרת עובדים מיומנים. סין צפויה לתמוך בתוכנית גם באמצעות הסרת חסמים ורגולציות. התוכנית הסינית מחולקת לשלושה שלבים עיקריים. השלב הראשון יימשך עד לשנת 2020, ובמהלכו סין תפתח "דור חדש" של טכנולוגיה ותיאוריה בתחום הבינה המלאכותית, תגבש תקנים, קווי מדיניות ואתיקה עבור השימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית.

בשלב השני של התוכנית, שיימשך עד 2025, סין תשאף להשיג "פריצת דרך משמעותית" בתחום הבינה המלאוכתית ויישומיה, כדי להשיג את מה שמוגדר בתוכנית הלאומית כ"שדרוג תעשייתי וטרנספורמציה כלכלית". בשלב השלישי והאחרון, שיסתיים בשנת 2030, סין אמורה להפוך למובילה עולמית בתחום, כאשר התעשייה המקומית צפויה, על-פי הערכת השלטון המרכזי, להגיע להיקף של כטריליון יואן (147.7 מיליארד דולר).

לצד ההתקדמות הטכנולוגית, להתרחבות השימוש בבינה מלאכותי עשויה להיות השלכות משמעותיות על הכלכלה המקומית, כאשר לא מעט דמויות בכירות בעולם הטכנולוגי, כדוגמת מייסד טסלה אלון מאסק, מזהירים כי הבינה המלאכותית עשויה לגרום לאובדן של עשרות מיליוני מקומות עבודה. מדובר באתגר לא פשוט עבור ממשל בעל אידיאולוגיה קומוניסטית, שרואה בתעסוקה מלאה את אחד העקרונות החשובים ביותר שלו. ואומנם, בהצהרת המועצה הלאומית נאמר ש"במקביל לפיתוח המואץ של הבינה המלאכותית, אנחנו חייבים לתת את הדעת לסיכונים האפשריים".

סין מצטרפת למהפיכה התעשייתית הרביעית

תחום הבינה המלאכותית מוגדר על-ידי רבים כ"מהפיכה התעשייתית הרביעית", שבאה לאחר המהפיכות התעשייתיות הקודמות: הופעת מנוע הקיטור, החשמל ורשת האינטרנט. תחום הבינה המלאכותית הפך להיות נדבך משמעותי בהתפתחות הטכנולוגית כיום והוא כולל בתוכו תחומי משנה כגון למידת מכונה, ביג דטה, רשתות עצביות, ראייה ממוחשבת, רובוטיקה ועוד, אשר מהווים מרכיבי מפתח בפיתוחים המשמעותיים ביותר הצפויים בעשור הקרוב כגון רכב אוטונומי, תכנון ערים וטכנולוגיות תעשייתיות וצבאיות.

כך למשל, פיתוח מכונית אוטונומית מתבסס במידה רבה על הטכנולוגיות הללו, וסין, שלא תמיד זוכה לשתף פעולה עם במיזמים הטכנולוגיים הללו עם חברות טכנולוגיות מארצות הברית והמערב, מעוניינת לפתח יכולות עצמאיות, וזאת כדי לא להישאר מאחור. בטח שלא בתחום משמעותי כמו תחבורה אוטונומית, שצפויה לעצב את פני החברות והכלכלות החל מהעשור הבא. לכך יש להוסיף שיקולים בטחוניים, מכיוון שהמשקל של מערכות בינה מלאכותית במערכות ורבוטיות ומל"טים נעשה גדול מיום ליום.

גם המגזר הפרטי בסין צפוי לתמוך בתוכנית. סין אמנם מפגרת מאחור בכל הנוגע לתחומים רבים בתעשיית הטכנולוגיה. עם זאת, בשנים האחרונות התבססו במדינה חברות ענק טכנולוגיות ככמו וואווי, ZTE, לנובו ועוד, הפועלות כדי לרתום טכנולוגיות של בינה מלאכותית לקידום מיזמים שונים. כך למשל, בחודש פברואר נשנה, נפתחה מעבדה בתחום הבינה המלאכותית בשיתוף המשרד לתכנון לאומי וחברת Baidu, האחראית למנוע החיפוש המוביל בסין ואשר לא מכבר הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת אנבידיה לפיתוח רכב אוטונומי.

המתיחות עם ארצות הברית הובילה לשינוי אסטרטגיה

המאמץ הסיני לפתח תעשייה מקומית בתחום הבינה המלאכותית נובע במידה רבה מהכישלון של הסינים לרכוש חברות טכנולוגיה זרות, בעיקר חברות שבבים אמריקאיות ואירופיות. בשנתיים האחרונות היינו עדים לשורה של ניסיונות של קרנות הון וחברות סיניות לרכוש חברות אמריקאיות ואירופיות, אשר סוכלו בסופו של דבר על ידי הגופים הרגולטוריים בארצות הברית. הם הטילו וטו על העסקאות הללו מתוך חשש שטכנולוגיות רגישות מבחינה ביטחונית יפלו לידיים סיניות.

לאור הכישלונות המרובים, החליטה סין לשנות אסטרטגיה ובמקום להסתמך על רכש, להשקיע את המשאבים בפיתוח תעשייה מקומית. "מצבה של סין מבחינת ביטחון לאומי ותחרות בינלאומית הוא מורכב," נכתב בהודעה של מועצת המדינה. "ולכן, עלינו ליטול יוזמה כדי להגיע לשלב הבא בפיתוח בינה מלאכותית ולהשיג יתרון תחרותי".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית