לאחר שהשיגה פשרה עם מוטורולה, חואוויי תובעת את ZTE הסינית

8 מאי, 2011

בשעה שחואוויי ו-ZTE הסיניות מנהלות מאבק משפטי מפתיע וחובק עולם בנושאי קניין רוחני, המאויימת העיקרית היא דווקא סיסקו האמריקאית. המאבק המשפטי שניהלה חואוויי נגד עיסקת מוטורולה ונוקיה סימנס, מלמד שהיא למדה כיצד מייצרים כושר הרתעה משפטי

בשעה שחואוויי ו-ZTE הסיניות מנהלות מאבק משפטי מפתיע וחובק עולם בנושאי קניין רוחני, המאויימת העיקרית היא דווקא סיסקו האמריקאית

Huawei Targeting Cisco
בדיקות אחרונות לפני משלוח ללקוחות בחברת חואוויי הסינית

בסוף השבוע נקטה חואווי (Huawei ), יצרנית ציוד התקשורת הענקית מסין, בפעולה יוצאת דופן: היא תבעה את חברת ZTE הסינית על הפרת פטנטים וסימנים מסחריים בשלוש מדינות באירופה: גרמניה, צרפת והונגריה. חואוויי מאשימה ש-ZTE הפרה סדרה של פטנטים שלה בעיקר בתחום מודמימ ה-USB וטכנולוגיות LTE והשתמשה שלא כדין בזימנים מסחריים של חואוויי.

כושר הרתעה

תביעת פטנטים של חברה סינית נגד חברה אחרת היא פעולה יוצאת דופן. המהלך האחרון של חואוויי מרמז כי חלו שינויים בכללי המשחק. חברות סיניות מתחילות לצאת מהשלב שבו הן רוכשות טכנולוגיה זרה באופן חוקי, חוקי-למחצה או לא חוקי בעליל – ומתחילות להגן על קניין רוחני שהן עצמן מייצרות.

אלא ש-ZTE לא עומדת בחיבוק ידיים. מלחמת העצבים שהתנהלה בין מוטורולה לבין חואוויי מלמדת שבתחום הקניין הרוחני יש משקל גדול מאוד לכושר ההרתעה: יצרנית הטלפונים וציוד התשתית משנזן, שמכירותיה ב-2010 הסתכמו בכ-6.3 מיליארד דולר, הגישה מיד תביעת נגד בסין, ובו היא תובעת מחואוויי להפסיק מיד להפר את הקניין הרוחני של ZTE בתחום הדור הרביעי ורשתות LTE. בהודעה מיוחדת לעיתונות, היא מזהירה שבכוונתה להרחיב את התביעות גם לבתי משפט במדינות אחרות בעולם.

חואוויי היא אחת מיצרניות ציוד התקשורת הדינמיות ובעלות הצמיחה המהירה ביותר בעולם. בשנת 2010 הסתכמו מכירותיה ב-28.5 מיליארד דולר – צמיחה של 24.2% בהשוואה ל-2009. הרווח הנקי צמח ב-30% והסתכם בכ-3.6 מיליארד דולר. הצלחתה בולטת במיוחד בתחום האבזרים הסלולריים (120 מיליון יחידות ב-2010) ובתחום תשתיות ה-LTE. ב-2010 היא הקימה 120 רשתות LTE בעולם – חלקן החלו לפעול ואחרות ייכנסו לשירות בשנה הקרובה.

מוטורולה הבינה את המסר

מעמדה החזק בא לידי ביטוי ביכולתה לעכב ביותר מחצי שנה את עיסקת המכירה של חטיבת ציוד התקשורת של מוטורולה סולושנס לחברת נוקיה סימנס. בעקבות ההודעה לפני כשנה על חתימת על העיסקה (בהיקף של 1.2 מיליארד דולר), הגישה חואוויי תביעה בבית הדין להגבלים עסקיים בשיקגו במטרה למנוע העברת טכנולוגיות לנוקיה סימנס, ומוטורולה הגיבה בתביעה נגדית.

Huawei IP Battle
מחסן החומרים הלוגיסטי של חואוויי במרכז החברה בשנחאי

הרקע לתביעות ההדדיות היה הסכם לשיתוף פעולה בין שתי החברות משנת 2000, שבמסגרתו מכרה מוטורולה מוצרים שיוצרו על-ידי חואוויי בהיקף של 880 מיליון דולר, וחואוויי נהנתה מגישה אל הטכנולוגיות של מוטורולה.

אלא שהתוצאה היחידה של המאבק המשפטי היה עיכוב בעיסקת נוקיה סימנס שעלתה ביוקר למוטורולה: רק לאחר שבאמצע אפריל 2011 הסכימו מוטורולה וחואוויי לבטל את התביעות ההדדיות, ניתן היה להשלים את עסקת נוקיה סימנס, אלא שהעיכוב שינה את תנאי העיסקה ומחירה ירד ל-975 מיליון דולר "בלבד".

סיסקו על הכוונת

ניתן להבין את חואוויי: לאחרונה היא פירסמה את התוכנית האסטרטגית שלה במפגש עם אנליסטים, וממנה ניתן היה ללמוד שהמטרה שלה גבוהה בהרבה: היא הולכת להיות המתחרה הגדולה של סיסקו. האמת שבתעשייה כבר מורגש הלחץ של חואוויי על לקוחות סיסקו, ואפילו מנכ"ל סיסקו, ג'ון צ'יימברס רמז לכך בעקיפין, כאשר הפיץ לפני כחודש מייל מיוחד לעובדי החברה שבו הזהיר אותם שסיסקו נכנסת לשלבי רה-ארגון עמוקים, מכיוון ש"יש לנו מתחרים חזקים המציעים ללקוחות מספר מודלים עסקיים וארכיטקטורות טכנולוגיות. לא הם שיגדירו אותנו".

בתוכנית האסטרטגית שלה, קובעת חואוויי שלאחרונה חלו שינויים מהותיים בעולם התקשורת, והדגש עבר מנתונים לקול. כדי להתמודד עם העידן החדש, "חואוויי פיתחה פתרונות מחשוב ענן במטרה לספק פתרון ICT מלא מקצה לקצה, המתמקד בשלושת המרכיבים המרכזיים של מחשוב ענן: מחשוב, רשתות ואבזרי קצה".

במקביל, החברה ארגנה את המבנה הפנימי שלה מחדש מסביב לשלושת תחומי העניין המרכזיים, מבנה שנועד לחזק את מעמדה בשוק הצרכני, בקרב ספקיו התקשורת ובשוק הארגוני. במלים אחרות, חואוויי נכנסת במלוא העומה לתחום הליבה של חברת סיסקו, נסיכת ציוד רשתות התקשורת ב-20 השנים האחרונות.

הדבר לא נעלם מעיניהם של האנילסטים. בתגובה להכרזה פירסם האנליסט דן שיי מחברת ABI Research מאמר תגובה ובו שם את הקלפים על השולחן: "האסטרטגיה הארגונית של חואוויי ל-10 השנים הבאות היא תמרור אזהרה לסיסקו". כעת צריך להמתין ולראות כיצד סיסקו תגיב. לא מן הנמנע שהשלב הראשון יהיה באמצעות תביעת קניין רוחני כלשהיא נגד המתחרה העולה מסין.

רוני ליפשיץ

עוד בנושא סיסקו: "איכזבנו את המשקיעים"

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , משפט וקניין רוחני , קניין רוחני , תקשורת