אינטל ישראל יוצאת למאבק על הקמת המפעל הבא של החברה

17 פברואר, 2013

חברת אינטל העולמית צריכה להחליט עד סוף השנה היכן יוקם מפעל לייצור שבבים בגיאומטריה של 10 ננומטר. האפשרויות הן: ישראל, אירלנד או ארצות הברית. העיכוב בהקמת הממשלה החדשה בארץ מקשה על אינטל ישראל להתחרות על הפרוייקט

עדיין לא ברור אם אינטל תשדרג מפעל קיים, או תחליט להקים מפעל חדש

מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג
מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג

חברת אינטל ישראל (Intel) מנסה לקבל החלטה של הנהלת החברה העולמית על הקמת בנפעל החדש של החברה, לייצור שבבים בגיאומטריה של 10 ננומטר. מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, מסרה ל-Techtime שההחלטה צריכה להתקבל בחברה כבר בשנת 2013. לדבריו בפני אינטל עומדות ארבע אפשרויות: להקים את המפעל בישראל, באירלנד, או באחד משני אתרי הייצור שלה בארצות הברית. "אחת מהבעיות שיש שלנו היא שעדיין לא הוקמה ממשלה בישראל, וכדי להתחרות על הפרוייקט יש צורך בחבילת תמריצים אטרקטיבית".

בכל מקרה, עד לקבלת ההחלטה אינטל צריכה לבצע מספר החלטות מקדמיות. אחת מהן היא האם להקים מפעל חדש מהיסוד, או לשדרג מפעל קיים ולהעביר אותו לטכנולוגיית הייצור החדשה. כך למשל, מפעל אינטל בקרית-גת החל השנה בייצור המוני של שבבים בגיאומטריה של 22 ננומטר, לאחר עבודות המרה וללא צורך בהקמת פעל חדש.

להחלטה הזו תהיה השלכה ישירה על היקף ההשקעה וגודל התמריצים שאינטל תבקש ממדינות היעד. ראוי לציין שבחודש מאי 2012 דחתה אינטל את הצעת מדינת ישראל לקבל תמריצים בגובה של מיליארד שקל להקמת מפעל ייצור 14 ננומטר בבית שאן. לאחר תחרות קשה, היא בחרה להקים את המפעל באירלנד, אשר התחייבה לתת מענק של 1 מיליארד אירו.

לדברי מקסין, עדיין לא התקבלה החלטה באיזה קוטר פרוסות סיליקון (Wafers) יתקיים תהליך הייצור החדש. ראוי לציין שאינטל מובילה כיום מאגד תעשייה-אקדמיה בהשתתפות המדען הראשי במשרד התמ"ת, לפיתוח טכנולוגיות ייצור עבור קווי ייצור של 450 מ"מ. הטכנולוגיות המפותחות במאגד מתמקדות בעיקר בתחום המטרולוגיה (בדיקות איכות ייצור). בחברה מעריכים שהן יהיו מוכנות רק לקראת המחצית השנייה של העשור, כך שמעטים הסיכויים שהמפעל החדש ייצר שבבים בפרוסות סיליקון של 450 מ"מ.

במסיבת העיתונאים השנתית שקיימה היום (א') בתל-אביב, דיווחה אינטל שבמהלך 2012 היא השקיעה אינטל בישראל סכום של 1.1 מיליארד דולר. "בסך-הכל השקיעה החברה בישראל 10.5 מיליארד דולר בעשור האחרון, כאשר בתקופה הזאת היא קיבלה מענק של 1.3 מיליארד דולר מהמדינה".

ביחס לעתיד מפעל מיקרון (Micron) בקרית-גת, שבעבר היה מפעל ייצור של אינטל שהוקם ב-1999, היא שומרת על נייטרליות גמורה. מקסין: "מיקרון היא חברה עצמאית. אנחנו לא חלק מהנהלת מיקרון והידיעות שפורסמו על פיטורים בחברה אינן נכונות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית