ג'ייביל תייצר מערכות החימום של פבוס מפתח-תקווה

28 אוקטובר, 2015

הסכם הייצור נאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים למספר שנים. במקביל, ג'ייביל העניקה לפבוס הלוואה הניתנת להמרה למניות. פבוס פיתחה מערכת ייצור אנרגיה מהאטמוספירה וניטור ובקרת משאבי חימום

הסכם הייצור נאמד בכמה עשרות מיליוני דולרים למספר שנים. ג'ייביל העניקה לפבוס הלוואה ניתנת להמרה למניות. פבוס פיתחה מערכת ייצור אנרגיה מהאטמוספירה וניטור ובקרת משאבי חימום. החברה נמצאת במהלך יציאה לשוק העולמי

משאבות חום של פבוס במלון קראון פלזה בתל-אביב
משאבות חום של פבוס במלון קראון פלזה בתל-אביב

חברת פבוס אנרג'י (Phoebus Energy) מקרית אריה שבפתח-תקווה, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם קבלנית הייצור הגלובלית Jabil Circuits. במסגרת ההסכם, מקבלת ג'ייביל אחריות על ייצור משאבות החום שפבוס פיתחה ואספקתן לכל לקוחות החברה בעולם. במקביל, היא העניקה לחברה הישראלית הלוואה פיננסית הניתנת להמרה למניות. להערכת שתי החברות, היקף הייצור שג'ייביל תבצע יגיע לכמה עשרות מיליוני דולרים בתוך מספר שנים, בהתאם לתחזית המכירות של המערכות בעולם.

ג'ייביל נחשבת לקבלנית הייצור האלקטרוני השלישית בגודלה בעולם ומכירותיה ב-2015 הסתכמו בכ-17 מיליארד דולר. זו העיסקה הגדולה השנייה שלה בישראל, לאחר שבחודש אוגוסט השנה היא הודיעה על רכישת קבוצת שמר הישראלית, כולל שני מפעליה: מפעל מערכות ההינע הרובוטיות בפארק ההייטק ביקנעם ומפעל המתכת וההרכבות באזור התעשייה בר לב שבמשגב. המפעלים משתרעים על שטח של 12 אלף מ"ר ומעסיקים כ-350 עובדים.

חברת פבוס מייצרת מערכות בקרה משולבות לחימום וקירור מים, המיועדות למבנים כגון בתי מלון, בתי חולים ומרכזים סיעודיים, מרכזי ספורט ונופש ובנייני מגורים רבי קומות וכדומה. בראיון ל-Techtime סיפר מנכ"ל החברה, רונן בוצר, שהיא "מכניסה חוכמה למערכות החימום. מדובר בשוק שהוא היום עיוור ולא יודע לתכנן חיסכון באנרגיה".  

הפיתרון ההיברידי של פבוס כולל ניטור ובקרה על משאבות החום ואמצי החימום הקיימים: גז, חשמל ודלק
הפיתרון ההיברידי של פבוס כולל ניטור ובקרה על משאבות החום ואמצי החימום הקיימים: גז, חשמל ודלק

היעד המרכזי של החברה הוא לנטר ולבקר את כל מערכות החימום, ולקבוע את התמהיל האופטימלי בכל רגע על מנת להשיג חיסכון באנרגיה. רוב מערכות החימום היום מבוססות, על גאז, או דלק, או חשמל, ולרוב שילוב שלהם. החברה פיתחה מערכת של בקרים ואמצעי ניטור העוקבים אחר הצריכה של המתקן, ומחשבים באמצעות אלגוריתמים ייחודי את התמהיל החסכוני ביותר של אמצעי החימום. לצד מערכות אלה, החברה מספקת מתקן ייצור אנרגיה המבוסס הפקת חום מהאטמוספירה, אשר משולב במערך החימום של הלקוח.

המתקן מבוסס על הטכנולוגיה המוכרת של משאבת חום (Heat Pump). הוא מאפשר להעביר חום מהאטמוספירה אל מאגר מים באמצעות צנרת גאזים העוברים תהליכי דחיסה ושחרור. המערכת מגיעה לרמת יעילות של 3.5, כלומר על כל יחידת אנרגיית חשמל המושקעת בהפעלת משאבות החום, מקבלים 3.5 יחידות אנרגיה בצורת חום. להערכת החברה, המערכת מאפשרת חיסכון של 70%-90% בצריכת דלק או גז, וצמצום פליטת מזהמים לאטמוספירה.

לדברי בוצר, ההסכם עם ג'ייביל חשוב למימוש אסטרטגיית היציאה של החברה לשוק העולמי, מכיוון שג'ייביל היא מותג מוכר בעולם, ותהיה אחראית על ייצור משאבות החום והובלתן אל אתר הלקוח בכל העולם. ג'ייביל היא זרוע ייצור ולגיסטיקה חשובה מאוד עבורנו". עד לחתימת ההסכם יוצרו המערכות האלה בארץ. שאר מרכיבי המערכת, כמו הבקרים והתוכנה, מיוצרים בארץ.

גיוס של 7 מיליון דולר ויציאה לשוק העולמי

חברת פבוס אנרג'י הוקמה בשנת 2009 על-ידי יואב בן יעקב, שהתמחה בתחום האנרגיה. בשלב הרעיון הוא יצר קשר עם קרן Terra Ventures אשר ביצעה השקעת פרה-סיד בחברה בהיקף של כמה מאות אלפי דולר, ומאז היא תומכת בחברה. עד היום החברה גייסה כ-7 מיליון דולר מקרן טרה שהיא בעלת המניות המרכזית, וכן ממשקיעים פרטיים, בהם ליאור שילת שהיה בעבר יועץ של ראש הממשלה שרון.

החברה החלה לשווק את הפתרון שלה בקיבוצים, ובעקבות הצלחת בהם היא נכנסה לבתי מלון, בתי חולים, אוניברסיטאות ועוד. כיום המערכות פרוסות בכ-100 אתרים בישראל, מאילת ועד כפר גלעדי. כל המידע מהחיישנים שלהן מגיע אל חוות השרתים של פבוס אנרג'י, ושם הוא מנותח, ומפיק המלצות לכל לקוח כיצד לנהל את מערך החימום שלו בצורה הטובה ביותר. המערכת כוללת בקרים במערכות החימום ויכולה לבצע בעצמה את השינויים הנדרשים.

לדברי בוצר, איסוף המידע מכל הלקוחות מאפשר לבצע השוואות ולספק יכולת הבנה ויצירת המלצות חכמות. "אנחנו נותנים ללקוחות מידע הרבה מעבר למה שהם מצפים. למשל, היה לנו לקוח עם צריכת מים גדולה מאוד. כשניתחנו את המערכת שלו הגענו למסקנה שצריכת המים שלו לא סבירה והפקנו התרעה. בעקבות זאת הוא בדק את צנרת המים שלו וגילה נזילה משמעותית שנמשכת כבר מספר שנים".

כיום החברה מעסיקה 20 עובדים ונמצאת בתהליכי גיוס עובדים נוספים. בימים אלה החברה נמצאת במהלך של התרחבות אל השוק העולמי, כאשר היא ממקדת את מאמציה באזור הגיאוגרפי הקרוי גם בשם Sun Belt. זוהי חגורת הרוחב מהונג-קונג בזרח ועד מקסיקו במערב, שבה הטמפרטורות ממוזגות (והיעילות של משאבות החום היא הטובה ביותר) ומתגוררת בו מרבית אוכלוסיית העולם.

"ההצלחה של ההתקנות בבתי מלון של שרתון וקראון פלזה ביבשראל, פתחה לנו את הדלת אל רשתות המלונאות הגדולות. כעת חברת החשמל הספרדית מתקינה מערכת שלנו, שתסייע לנו בעתיד להיכנס לשוק הספרדי".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured