צניחה בהכנסות סיוה בגלל תקן חשבונאי חדש

10 מאי, 2018

לפי תקן ASC 606, החברה לא יכולה להכיר בהכנסות מתמלוגים של הרבעון הרביעי בשנה החולפת, שהוא רבעון שיא עקב עונת החגים. השינוי הוביל לירידה של 17% בהיקף ההכנסות המדווחות ולהפסד נקי של 2.2 מיליון דולר

תקן חשבונאי חדש פגע משמעותית בתוצאותיה הכספיות של חברת סיוה (CEVA). החברה פרסמה אתמול (ד') את דו"חות הרבעון הראשון, ובהם הציגה ירידה משמעותית בהכנסות וגם עברה להפסד. בעקבות כך צנחה אמש מניית החברה בנסד"ק ב-12.2% לשווי שוק של 672 מיליון דולר. סיוה מספקת קניין רוחני (IP) לתכנון שבבים. המודל העסקי שלה מתבסס על מכירת רישיונות לחברות שבבים לשימוש בטכנולוגיות שלה, והכנסות מתמלוגים שהיא מקבלת בהתאם להיקף המכירות של המוצר הסופי שבו נעשה שימוש בקניין הרוחני שלה.

התקן החשבונאי החדש, ASC 606, שנכנס לתוקפו בתחילת שנת הכספים 2018, קובע שסיוה וחברות קניין רוחני מסוגה, לא יכולות יכולות להכיר בהכנסות מתמלוגים באותו רבעון שבו מכירים הלקוחות בהכנסות ממכירת המוצרים הסופיים שלהם. שבדו"ח הרבעון הראשון בשנת 2016 החברה דיווחה על הכנסות מתמלוגים ברבעון הרביעי 2015, שהוא רבעון שיא בגלל החגים, ואילו השנה היא דיווחה על התמלוגים ברבעון הראשון 2018, שהוא בדרך כלל הרבעון החלש ביותר של השנה.

סיוה נפגעה מההיחלשות בשוק הסמארטפונים

בעקבות השינוי היא דיווחה על ירידה של 36% בהכנסות מתמלוגים בהשוואה לרבעון המקביל 2017, להיקף של כ-7.5 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות ברבעון הראשון ירדו ב-17.5% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017, והסתכמו ב-17.6 מיליון דולר. ההכנסות ממכירת רישיונות וכלי פיתוח לתכנון שבבים צמחו ב-6% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-10.1 מיליון דולר, כ-57% מהמחזור. עם זאת, יש לציין כי גם לפי התקן הקודם, הכנסותיה של החברה מתמלוגים שיקפו ירידה של 15% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-10 מיליון דולר, ואילו סך ההכנסות על פי התקן הקודם היו מסתכמות ב-19.5 מיליון דולר, ירידה ביחס לרבעון המקביל שבו הסתכמו ההכנסות ב-21.2 מיליון דולר.

השינוי בתקן הוביל גם לכך שהחברה עברה להפסד נקי של 2.2 מיליון דולר לפי כלל GAAP, וזאת בהשוואה לרווח נקי של 4.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסיוה מייחסים את הירידה בביצועים להיחלשות בשוק הסמארטפונים, מגמה שהשפיעה לשלילה על חברות רבות בשוק המובייל. מנכ"ל סיוה, גדעון ורטהייזר, אמר שבנוגע לתמלוגים התאפיין הרבעון הראשון בעודפי מלאים בשוק הסמארטפונים הזולים וכן בשוק מכשירי דור 2, וכתוצאה מכך נרשמה ירידה גדולה מהצפוי בכמויות שבבי התקשורת שסופקו ליצרנים. ירידה זו נוטרלה חלקית הודות לגידול של 58% בכמויות השבבים שסופקו לשווקים החדשים וגידול של 39% בהכנסות מתמלוגים משווקים אלה לעומת הרבעון המקביל (שדווח בהתאם לתקן הקודם). "אנו צופים שעודפי המלאי בשוק מכשירי הסלולר הזולים יתוקנו בהדרגה החל מהרבעון השני של השנה".

60%-70% מהתמלוגים – במחצית השנייה של השנה

בשיחת הוועידה שהתקיימה בעקבות פרסום הדו"חות הכספיים, ציינה החברה כי הביקוש למוצריה ימשיך להיות חזק וכי ההכנסות מהסכמי רישוי ב-2018 צפויות להסתכם בכ-43 מיליון דולר. בתחום התמלוגים היא הותירה את תחזית הצמיחה על כ-10%. מעניין לציין שכ-60%-70% מההכנסות מתמלוגים צפויים להגיע במחצית השנייה של השנה – עם תחילת הפריסה של תחנות בסיס הסלולריות מהדור החמישי (5G), השקת מוצרים חדשים לקראת עונת חג המולד, והתאוששות עונתית בשוק הסמארטפונים הזולים. סיוה מסרה שהיא עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות הקשורות למלחמת הסחר בין ארה"ב וסין, והשלכותיה האפשריות על ZTE הסינית, שכבר החלה בפריסת תחנות בסיס סלולריות מדור 5. בסך הכל, צפויה סיוה להגיע למכירות של כ-92 מיליון דולר בשנת 2018.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , קניין רוחני