BrainQ מפתחת טיפול מבוסס בינה מלאכותית לנפגעי שבץ

16 מאי, 2018

המכשיר של החברה מאפיין דפוסים ייחודיים בפעילות המוחית של המטופל, ומתאים עבורו טיפול אלקטרומגנטי בלתי פולשני, המיועד לסייע בהאצת התחדשות תאי המוח

בתמונה למעלה: קורא קרינת ה-EEG של חברת בריינקיו

חברת הסטראט-אפ BrainQ מירושלים, המפתחת מכשור רפואי מבוסס בינה מלאכותית לטיפול בנפגעי שבץ, עמוד השדרה ופגיעות נוירולוגיות נוספות, השלימה סבב גיוס שני בהיקף של 5.3 מיליון דולר. בסבב הראשון שלה גייסה בריינקיו 3.5 מיליון דולר. בין המשקיעים האסטרטגיים שהשתתפו בגיוס נמנה גם אמיר גרוס, מייסד ומנכ"ל חברת המכשור הרפואי Valtech Cardio, שנמכרה ב-2016 לענקית המכשור הרפואי האמריקנית Edwards ב-990 מיליון דולר.

שבץ מוחי, הנגרם בעקבות הפרעה פתאומית באספקת הדם לרקמת המוח, הוא הגורם העיקרי בעולם המערבי לנכויות ולנזקים נוירולוגיים בלתי הפיכים. הם עשויים להתבטא בהפרעות בדיבור, חולשה או שיתוק בגפיים, קשיים בהליכה ועוד. בארצות הברית לוקים מדי שנה כ-795 אלף בני אדם בשבץ מוחי. בעולם. למעלה משליש מהנפגעים ייוותרו עם מגבלה מוטורית שתגביל אותם מביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות. העלות השנתית לכלכלה האמריקנית, הנגזרת מטיפול ושיקום אותם חולים, עומדת כיום על כ-80 מיליארד דולר בשנה, וב-2030, על פי ההערכות, הסכום צפוי לגדול פי שלושה לכדי 240 מיליארד דולר בשנה העלייה בתוחלת החיים, לצד הכלים המוגבלים הקיימים כיום בשוק לטיפול אפקטיבי בפגיעות נוירולוגיות רחבות – הופכים את הבעיה לכזו שלא ניתן להתעלם ממנה יותר.

חברת בריינקיו פיתחה מכשיר רפואי, המבוסס על בינה מלאכותית, שמטרתו לקדם את התחדשות תאי המוח שנפגעו ולסייע בשיקום המטופל. המכשיר קולט את האותות החשמליים המופקים מוח המטופל (EEG), ובאמצעות אלגוריתמים של למידת מכונה ממפים דפוסים ייחודיים בפעילותו המוחית המתורגמים לטיפול אלקטרומגנטי בלתי פולשני ומותאם אישית. הגלים האלקטרומגנטיים מסייעים לשקם את הקישוריות בין תאי העצב במוח.

יותם דרקסלר, מנכ"ל ואחד ממייסדי בריינקיו מסביר בריאיון ל-TechTime כי כיום ישנה הבנה גוברת שטיפול בבעיות מורכבות, כמו פגיעות נוירולוגית, דורשת רפואה מותאמת אישית. "המוח של כל אחד מאיתנו מתפתח באופן שונה לאורך החיים, ומטבע הדברים כל פגיעה אצל כל אדם הינה קצת שונה. התקדמות הטכנולוגית, הן בפיתוח הכלים לאיסוף המידע והן לניתוחו (AI) – מאפשרות לנו היום לראות יותר ויותר מאפיינים שלא יכולנו לראות קודם, ועל בסיסם להתאים בצורה מדויקת ויעילה יותר טיפול למטופל. אני מאמין שבעוד שהצורך בהתאמה אישית מבוסס דיו מחקרית ותוצאתית – האתגר המרכזי הוא ביישומיות הכלים הטכנולוגיים שהזכרתי, אתגר עמו אנו וחברות אחרות בתחום מתמודדים, ואנחנו שמחים להיות בחזית ההתפתחות הזאת."

בשנים האחרונות החברה פיתוח מאגר מידע עצמאי של מידע מותנה פעילות (BCI) אשר מהווה בסיס לפיתוח האלגורתמי והטיפולי. המאגר מכיל למעלה מ-100,000 קבצים, ולהערכת החברה, הינו אחד ממאגרי המידע הגדולים ביותר, של מידע מותנה פעילות (ממשק אדם-מכונה).

המוצר של החברה עדיין נמצא בשלבי פיתוח וניסוי מוקדמים. החברה כבר ביצעה ניסויים פרה-קליניים בחולי שבץ, שלדברי החברה הציגו תוצאות מבטיחות. "המטרה היא להעצים בצורה משמעותית את השיקום לאחר הפגיעה הנוירולוגית. החזון המוצהר שלנו הוא להעמיד אנשים בחזרה על הרגליים, מילולית. הטיפול האלקטרומגנטי מותאם אישית למאפיינים האישיים של המטופל, המזוהים בגלי המוח של המטופל על ידי הטכנולוגיה שפיתחנו. ניתן לומר שאנחנו ממדלים פיזיותרפיה באמצעות כלים לניתוח דאטה, ואז מפעילים טיפול אלקטרומגנטי בלתי פולשני בעוצמה נמוכה ביותר שמתבסס על מאפייני המוח של המטופל."

בחברה מתכוונים להשתמש בכספי הגיוס כדי להעמיק בשנה הקרובה את הפיתוח הטכנולוגי בתחומי השבץ ופגיעות חוט השדרה, וכן להרחיב את הניסויים הקליניים בשווקים שונים ומרכזיים בעולם, כצעדים מקדימים לקראת חדירה לשווקים מתאימים, לרבות ארצות הברית.

בריינקיו הוקמה ב-2016 על-ידי יותם דרקסלר, ד"ר ירון סגל, המשמש כטכנולוג הראשי ופרופסור אסתר שוהמי. החברה פועלת מגבעת רם בירושלים ומעסיקה כ-14 עובדים.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , גיוסי הון , מכשור רפואי