סמסונג עדיין בפסגה, אך תלותה בשוק הזיכרונות גדלה

19 מאי, 2018

הפער בהכנסות ממכירת שבבים בין סמסונג לאינטל גדל ברבעון הראשון ל-23%, בעיקר הודות לשגשוג בשוק הזיכרונות. 15 החברות המובילות צמחו ברבעון הראשון ב-26%

היקף המכירות של 15 חברות השבבים המובילות בעולם צמח ברבעון הראשון של 2018 בשיעור חד של 26% לעומת הרבעון הראשון של 2017, כך על פי דו"ח עדכני של חברת המחקר IC Insights. מדובר בצמיחה הגבוהה ב-6% מהצמיחה שנרשמה  במכירות של כלל תעשיית הסמיקונדוקטור העולמית, שעמדה ברבעון הראשון של השנה על 20%. הרשימה מגלה כי גם ברבעון הראשון, כפי שהיה לאורך כל שנת 2017, יצרניות הזיכרונות נהנו מצמיחה גבוהה במיוחד: שלושת יצרניות הזיכרונות המובילות המופיעות ברשימה רשמו גידול של למעלה מ-40% – סמסונג (45%), SK Hynix (49%) ומיקרון (49%).

התעשייה האמריקנית ממשיכה לשלוט בכיפה, כאשר מתוך 15 החברות ברשימה 8 הינן חברות שבסיסן בארצות הברית, 3 חברות אירופיות, 2 חברות מדרום קוריאה וחברה יפנית אחת. למרות ההשקעה הגדולה של הממשל הסיני בפיתוח תעשיית שבבים מקומית, חברות סיניות עדיין לא מצליחות להתברג לרשימת המובילות.

הרשימה של IC Insights כוללת חברות הפועלות בשלושת המודלים העסקיים המרכזיים בתעשייה: חברות שבבים המייצרות בעצמן את שבביהן (IDM), חברות Fabless שאינן מייצרות בעצמן את השבבים, וקבלניות ייצור (Foundry) המייצרות שבבים של חברות פאבלס. מבין 15 החברות ברשימה, 10 הינן יצרניות שבבים עצמאיות, 4 הינן חברות פאבלס (אפל, קואלקום, אנבידה וברודקום) ורק קבלנית ייצור אחת, TSMC הטייוונית, הנחשבת לקבלנית הייצור הגדולה בעולם.

מקור: IC Insights

התלות של סמסונג בשוק הזיכרונות הולכת וגדלה

סמסונג ממשיכה לשמור על המקום הראשון ברשימה, וזאת לאחר שהדיחה ברבעון השני של 2017 את אינטל מהפסגה לאחר שזו החזיקה בהובלה כמעט 25 שנה ברציפות. הכנסותיה של סמסונג ברבעון הראשון ממכירת שבבים עמדו על 19.4 מיליארד דולר, צמיחה של 43%, בעוד אינטל הסתפקה בצמיחה של 11% בלבד להכנסות של 15.8 דולר. אם ברבעון הראשון של 2017 עוד הובילה אינטל ב-5% על פני סמסונג, הרי שברבעון האחרון סמסונג פתחה פער של 23% בהיקף המכירות לעומת אינטל, ויש לייחס זאת בעיקר להמשך הצמיחה הגבוהה בשוק זיכרונות ה-DRAM וה-NAND. נראה כי כל עוד יימשך השגשוג בשוק הזיכרונות סמסונג תשמור על היתרון שלה מול אינטל. עם זאת, התלות של סמסונג במגמות בשוק הזיכרונות הולכת וגדלה. ברבעון הראשון של 2018 היוו ההכנסות משוק הזיכרונות כ-83% מכלל הכנסותיה של סמסונג בתחום השבבים, בהשוואה ל-77% ברבעון הראשון של 2017 ו-71% ברבעון הראשון של 2016. האנליסטים בשוק צופים כי הביקושים הגבוהים בשוק הזיכרונות צפויים להימשך גם ב-2018 וב-2019. ואולם, התמתנות המגמה בשוק צפוי להתבטא באופן משמעותי בשורה התחתונה של סמסונג. בעוד שהצמיחה הכוללת של סמסונג עמדה על 43%, הגידול במכירותיה של שבבים שאינם זיכרונות הסתכם ב-6% בלבד (3.3 מיליארד דולר).

במקום השלישי ברשימה ניצבת TSMC, עם הכנסות של 8.4 מיליארד דולר, את המקום הרביעי מאיישת SK, עם הכנסות של 8.1 מיליארד דולר, ובמקום החמישי נמצאת מיקרון, עם 7.3 מיליארד דולר.

14 מ-15 החברות המובילות רשמו הכנסות של למעלה מ-2 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה ל-10 חברות ברשימה של הרבעון הראשון של 2017. הרכב הרשימה, כמו גם המיקומים הפנימיים, כמעט ולא השתנו בהשוואה לשנה שעברה, כשהחברה החדשה שהתברגה לרשימה היא אפל.

מיזוגים ורכישות עשויים להשפיע על הרכב הרשימה בשנה הקרובה. גורלו של המיזוג בין קואלקום (מקום 7) לבין NXP (מקום 10), שנחתם עוד ב-2016, יוכרע בשנה הקרובה, כששתי החברות מקוות לקבל את האישורים הרגולטוריים הסופיים. גם מכירת חטיבת הזיכרונות של טושיבה, שמאיישת את המקום ה-9 במידה רבה הודות להכנסותיה מתחום הזיכרונות, לביין קפיטל קיבלה באחרונה את האישור האחרון מהרגולטור בסין, מה שצפוי להשפיע על מיקומם של החברה יפנית ואולי אף להדיחה מהרשימה כליל.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דוחות רווח , ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס