מערכת השמע התלת-מימדית של אורביט נכנסה לקסדה של אלביט

11 יולי, 2018

טכנולוגיית השמע הדיגיטלית שפותחה במשפחת מוצרי Orion, מאפשרת לטייסים המשתמשים בקסדה של אלביט לקבל חיוויים מהכיוון האמיתי שמהם הם מגיעים: אם זה מאיש הצוות, התראה על טיל מתקרב או תקלה במערכת

חברת אורביט טכנולוגיות (Orbit) מנתניה שילבה את מערכות השמע התלת-מימדיות שלה במערכות תצוגת הקסדה של אלביט (Helmet Mounted Display – HMD). מערכות תצוגת הקסדה מציגות בפני הטייס את נתוני הטיסה, מידע המגיע מהחיישנים ומידע תלת-מימדי מבוסס מיקום, המאפשרים לטייסים לכוון את החימוש של המטוס באמצעות הסתכלות על המטרה בלבד.

שילוב מערכות השמע התלת-מימדיות ביחד עם מערכות תצוגת הקסדה, מאפשר לספק לטייס אותות שמע כיוונייים מאיומי קרקע ואוויר, התואמים לחלוטין לחיווי הוויזואלי במשקף הקסדה. כך למשל, כאשר הטייס מקבל התראה קולית מהמכ"ם על התקרבות טיל נ"מ, האות הקולי מגיע לאוזניו מהכיוון האמיתי שממנו מגיע הטיל אל המטוס. הדבר מאפשר לאתר איומים מהר יותר ולשפר את ההתמצאות במרחב. נשיא ומנכ"ל אורביט, איתן ליבנה, העריך שמערכות שמע תלת-מימדיות ייהפכו לתקן בתא הטייס העתידי.

המהפיכה הקולי של רשת Orion מוטסת

טכנולוגיית האודיו התלת-מימדית של אורביט מבוססת על משפחת מוצרי (Orion) הנחשבת לייחודית בעולם התעופה. רוב מערכות השמע במטוסים הן מערכות אנלוגיות המבוססות על תצורת כוכב, ולכן יש להן נקודת כשל קריטית, כאשר הוספה של כל משתמש נוסף מצמצמת את משאבי המערכת של כל המשתמשים האחרים. מערכת אוריון מבוססת על פרוטוקול איתרנט ובנויה בתצורת טבעת כפולה (Dual IP Ring) שבה כל יחידת משתמש כוללת את כל משאבי העיבוד הדרושים שלה ומשדרת את המידע בשני כיוונים בו-זמנית. כלומר אין יחידה מרכזית המנהלת את הרשת.

הדגמה של מערכת אוריון בעלת שני טרמינלים

למערכת אוריון יש יתרון ייחודי נוסף: היא מעניקה למשתמש יכולת האזנה תלת-מימדית. טייס המקשיב לאחד מאנשי הצוות, למשל, שומע את הקול כאילו הוא בא מהכיוון האמיתי שבו נמצא איש הצוות. יש לזה משמעות עצומה. לעתים רבות מגיע מידע ממספר דוברים בו-זמנית, ולכן קשה להבין את הנאמר. מתברר שכאשר מעניקים לכל דובר ייצוג אודיו מרחבי, המוח של משתתפי השיחה מפריד בקלות בין הדוברים ומסייע בקליטת המידע. בנוסף, המערכת משפרת את החיווי של מערכות הבקרה: כאשר מגיעה התראה ממנוע תקול, למשל, הטייס שומע את ההתרעה מהכיוון של המנוע, דבר המצמצם את הסיכוי לטעות כשיש צורך בתגובה מהירה.

כניסה לשוק אסטרטגי חדש

חברת אורביט חיפשה זמן רב יישומים חדשים לטכנולוגיה הזו, וכבר בתחילת 2017 סימנה את הקסדות החכמות של אלביט כמוצר יעד לשילוב הטכנולוגיה שלה. החברה גם בודקת יישומים של המערכת במערכות צבאיות קרקעיות. למשל, היא יכולה לסייע ליחידות מיוחדות לשפר את ההתמצאות ההדדית כאשר הלוחמים מדברים אחד עם השני.

הכניסה לקסדת הטיס של אלביט, אשר תוצג לראשונה ביריד האווירי פארנבורו שיתקיים בונדון בשבוע הבא, הוא מהלך אסטרטגי חשוב עבור אורביט: חברת אלביט נחשבת למובילה העולמית בתחום של מערכות תצוגה מותאמות קסדה (Helmet Mounted Display Systems) במטוסים ובמסוקים. זהו אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, והמערכות מותקנות כיום בכ-11,000 מטוסים ומסוקים ב-30 מדינות.

חברת אורביט נמצאת בבעלות קרן פימי, שביצעה בנובמבר 2017 השקעה של 39 מיליון שקל בחברה, ומחזיקה כיום בכ-33.4% ממניותיה. החברה עוסקת באספקת מערכות תקשורת לוויינים, מערכות עקיבה אחר לוויינים ומערכות לניהול תקשורת ושמע במטוסים. הכנסות אורביט בשנת 2017 הסתכמו ב-39.0 מיליון דולר, גידול של 30.8% בהשוואה להכנסות החברה בשנת 2016.

בדו"ח השנתי החברה דיווחה שהגידול במכירות נובע בעיקר מגידול במכירות מערכות ניהול תקשורת ושמע במטוסים וממערכות תקשורת לוויינים לפלטפורמות ניידות. ברבעון הראשון של 2018 הסתכמו מכירותיה בכ-10 מיליון דולר, בהשוואה ל-7.2 מיליון דולר אשתקד. החברה נסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי שוק של כ-150 מיליון שקל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תקשורת

פורסם בתגיות: אורביט אלביט