תעשיית השבבים המבוהלת מנסה למתן את טראמפ

11 נובמבר, 2018

מנכ"ל איגוד SEMI שבו חברות כ-2,000 יצרניות שבבים ואלקטרוניקה, מפציר בנשיאי ארה"ב וסין להיות מעשיים בפגישתם בסוף החודש בוועידת ה-G20. "החיכוך בין המדינות משפיע לרעה על התעשייה שלנו"

בתמונה למעלה: טראמפ חותם על מיזכר המגדיר את סין כמדינה תוקפנית מבחינה כלכלית

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, והמסים שמטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ייבוא מוצרי אלקטרוניקה מסין, מתחילים להלחיץ את תעשיית השבבים. רק לאחרונה הודה מנכ"ל חברת DSPG, עופר אליקים, שמלחמת המסים בין ארצות הברית וסין מייצרת חוסר ודאות עמוק בשרשרת האספקה של התעשייה. "יצרנים רבים החשופים לסין רוכשים הסכמי ייצור במדינות אחרות. חלק מהם משכו מוצרים מקווי הייצור בסין כדי לשמור אותם במחסנים מחוץ למדינה. יש חוסר ודאות גדולה מאוד בשוקי היעד שלנו, הגורמת לשינויים רבים בזמני ההזמנות".

אליקים אינו היחיד המרגיש את הלחץ. מנכ"ל חברת NXP, ריק קלמר, אמר בשיחת הוועידה לפני שבוע שחלה ירידה בהיקף הזמנת המיקרו-בקרים בסין, שאותה הוא ייחס למתיחות הגוברת בין סין וארה"ב, "הגורמת ללקוחות להיות זהירים מבעבר בהזמנת רכיבים". נשיא ומנכ"ל מיקרון, סנג'אי מרוטרה, היה גלוי מאוד בשיחת הוועידה בחודש ספטמבר: "הרווח הגולמי שלנו יושפע לרעה מהמסים שהוטלו על ייבוא מוצרים מסין, ואנחנו עובדים על דרכים למתן את השפעת המסים האלה במהלך שלושת-ארבעת הרבעונים הבאים".

אנבידיה חוששת, אפל מתחמקת

גם קולט קרס, מנהלת הכספים של חברת אנבידיה, לא סיפקה בחודש ספטמבר הערכות עסקיות על השפעת המסים החדשים, אולם לא הפחיתה את משקלו של המהלך: "כל חברה מושפעת ממה שמתרחש כיום בנושא התעריפים. אנחנו מנסים להבין מה אנחנו צריכים לעשות, אבל נבטיח שנקיים את החוקים של כל המדינות שבהן אנחנו פועלים".

השינויים הגיאוגרפיים בתעשיית השבבים העולמית ב-20 השנים האחרונות. מקור: SEMI
השינויים הגיאוגרפיים בתעשיית השבבים העולמית ב-20 השנים האחרונות. מקור: SEMI

טים קוק, מנכ"ל אפל, נאלץ להתפתל ולהתחמק מהסוגייה הזו, כאשר נשאל בשיחת הוועידה לפני 10 ימים האם אפל תבצע שינויים בשרשרת האספקה שלה בעקבות מלחמת הסחר. הוא הדגיש שהייצור של אפל נעשה במדינות רבות, דוגמת יפן וקוריאה, ולא רק בסין. "אני חושב שזה מודל טוב, להסתכל על כל העולם ולבחור במקומות המתאימים ביותר. אני עדיין נמצא בתחושה שצריך להיות אופטימיסטיים בנושא הדיונים בין ארצות הברית וסין".

על הרקע הזה יצאה יוזמה של ארגון SEMI, המאגד יצרני שבבים וציוד אלקטרוני מכל העולם, אשר פירסם בשבוע שעבר מכתב גלוי אל נשיא ארה"ב ואל נשיא סין, שבו התחנן שהם יהיו מעשיים במפגש שיהיה ביניהם בסוף החודש במהלך ועידת G20 בארגנטינה. נשיא ומנכ"ל האיגוד, אג'יט מנוחה, כתב: "אני מפציר במנהיגי סין וארצות הברית להגיע למשא ומתן כדי להסכים על מסגרת עבודה שתפתור את החיכוך בין המדינות, שמשפיע לרעה על התעשייה שלנו".

בוטלו השקעות רבות

"המתיחות של החודשים האחרונים, והציפייה להגבלות ייצוא עתידיות, פוגעות בשרשרת האספקה של הייצור האלקטרוני ודוחפות חברות רבות באיגוד SEMI לעצור השקעות בחו"ל או לחשב מחדש את אסטרטגיית ההשקעות שלהן". האיגוד מנסה לשכנע את ארה"ב וסין להסכים על עקרונות יסוד עבור תעשיית השבבים, הכוללים אי-הפלייה, אכיפה של שמירה על קניין רוחני, ביטול מכסי מגן משני הצדדים וביטול מכשולים ביורוקרטיים ששתי המדינות מפעילות כדי לפגוע בתעשייה המתחרה.

שני סעיפים נוספים בהצעת האיגוד מיועדים כנראה לסין, ומבטאים חוסר נחת מהאגרסיביות הסינית בבניית תעשיית השבבים שלה: SEMI מציע להטיל איסור על העברה כפויה של מידע טכנולוגי ממדינה אחת למדינה אחרת במסגרת ביצוע השקעה זרה, ועל יצירת תקנות חדשות שיבטיחו תחרות הוגנת בין חברות פרטיות לבין חברות הנמצאות בבעלות המדינה, שזו תופעה המאפיינת את התעשייה הסינית.

איגוד SEMI הוא גוף בעל משקל חשוב בתעשייה. כיום הוא כולל 2,000 יצרניות שבבים וציוד אלקטרוני בהיקף מכירות כולל של כ-2 טריליון דולר. חברי האיגוד מעסיקים כ-1.3 מיליון עובדים בעולם, מהם כ-350,000 עובדים בארצות הברית. באיגוד חוששים שמלחמת הסחר תבלום את הצמיחה חסרת התקדים של תעשיית השבבים: בשנת 2016 הסתכמו המכירות בכ-343 מיליארד דולר, בשנת 2017 הן צמחו ב-35% לכ-420 מיליארד דולר והתחזית לשנת 2018 היא כיום מכירות של 450 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חדשות חוץ , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: SEMI , Semiconductors , דונלד טראמפ , סין , שבבים