שתי חברות המטרולוגיה הישראליות צומחות יותר מהשוק העולמי

13 פברואר, 2019

מהתוצאות הכספיות של שנת 2018 עולה שנובה צמחה ב-13% וקמטק צמחה ב-32%, בשעה שהשוק העולמי של ציוד מדידה ומטרולוגיה לקווי ייצור שבבים צומח בקצב שנתי של 7.9%

בתמונה למעלה: מנכ"ל קמטק רפי עמית. שיתוף פעולה אסטרטגי עם כרומה הטאיוואנית

שתי החברות הישראליות העצמאיות בתחום המדידות בתעשיית השבבים, קמטק ונובה, הכריזו על תוצאות עסקיות העוקפות את הצמיחה של רוב המתחרות המספקות פתרונות בדיקה עבור קווי ייצור בתעשיית השבבים. מחקר שוק של Market Research Report מעריך שהשוק העולמי צומח בקצב של 7.9% בשנה, בעוד ששתי הישראליות הציגו שיעורי צמיחה כפולים.

חברת קמטק (Camtek) ממגדל העמק השיגה תוצאות שיא בשנת 2018: המכירות הסתכמו ב-123.2 מיליון דולר ומההות צמיחה של 32% בהשוואה לשנת 2017. הרווח התפעולי הסתכם בסכום של כ-22.2 מיליון דולר, שהוא יותר מכפול באשר בשנת 2017 וכיום יתרת המזומנים בקופת החברה מסתכמת בכ-54.9 מיליון דולר.

הצמיחה של קמטק תימשך ב-2019

החברה צופה שהצמיחה לא תיבלם, והמכירות ברבעון הראשון של 2019 יצמחו להיקף של 33.5-34.5 מיליון דולר, שהן גידול של כ-25% ביחס לרבעון הראשון 2018. "אנו ערים לאי הוודאות בשוק המוליכים למחצה, עם זאת אנו לא רואים שינוי משמעותי במגזרי הפעילות בהם אנו פועלים", אמר המנכ"ל רפי עמית עם פרסום התוצאות הכספיות. מניית קמטק עלתה היום בכ-3.8% בנסד"ק והעניקה לחברה שווי שוק של כמעט 308 מיליון דולר.

קמטק מספקת ציוד בדיקה ומדידה לקווי ייצור של תעשיית השבבים, עם התמחות בשוק המארזים המתקדמים, זיכרונות, רכיבי CMOS Image Sensors, MEMS ורכיבי RF. בתחילת השבוע הודיעה חברת כרומה (Chroma ATE) הטאיוואנית שהיא תרכוש מפריורטק 20.5% ממניותיה של קמטק תמורת 58.1 מיליון דולר במחיר של כ-9.5 דולר למנייה, המשקף פרמיה של 29%. במקביל, נחתם הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי בין כרומה לבין קמטק: כרומה תקבל מקמטק זכויות שימוש בטכנולוגיית הבדיקה התלת-ממדית שלה תמורת תמלוגים, ביישומים שאינם בתחום המוליכים למחצה.

בנוסף, ושתי החברות גם ישתפו פעולה בפרוייקטים חדשים בשוק המוליכים למחצה שיתבססו על שילוב בין טכנולוגיות הבדיקה והמטרולוגיה של שתיהן. כרומה גם תהיה זכאית למנות שני נציגים מטעמה בדירקטוריון של קמטק. שיתוף הפעולה, להערכת עמית, "יחזק את נוכחותנו באסיה ובעיקר בטאיוואן, ויאפשר לנו להתרחב לתחומים חדשים".

שוק הזכרונות מניף את נובה

גם חברת נובה מרחובות (Nova) דיווחה על תוצאות שיא. החברה מספקת פתרונות מדידה בבקרת תהליכי הייצור של שבבים, המתבססים על X-ray ופתרונות מדידה אופטיים. בשנת 2018 הסתכמו מכירותיה בסכום של כ-251.1 מיליון דולר, המהווה גידול של 13% בהשוואה לשנת 2017. החברה שיפרה את הריווחיות ב-9% ודיווחה על רווח נקי של 60.8 מיליון דולר. להערכתה, המכירות ברבעון הראשון של 2019 יהיו בטווח של 52-58 מיליון דולר. כיום מסתכמת קופת המזומנים של החברה בכ-177.8 מיליון דולר, והיא נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-684 מיליון דולר.

החברה מספקת את מערכות המדידה שלה באופן מאוזן ליצרני זכרונות ולחברות קבלנות ייצור (Foundry), אשר תרמו כל אחד כ-50% מההכנסות, כאשר קצב הצמיחה של נובה מלקוחות Memory הסתכם בכ-60%, ועקף משמעותית את קצב צמיחת השוק. לאור זה החברה מתכננת לחזק את פעילותה בשוק ייצור הזכרונות וגם בשוק ייצור הרכיבים הלוגיים.

ראוי לציין שלישראל יש מעמד חזק במיוחד בתחום תעשיית הבדיקות לקווי יצור שבבים. אומנם רוב השוק, שהיקפו נאמד בכ-5 מיליארד דולר, מוחזק על-ידי ענקיות עולמיות כמו KLA, היטאצ'י, אפלייד מטיריאלס ורודולף, אולם שתיים מהגדולות ביותר, KLA ואפלייד מטיריאלס, מחזיקות בישראל מרכזי פיתוח וייצור אסטרטגיים בתחום הזה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , ציוד בדיקה , תעשייה ישראלית