חברת ARM מפתחת מעבד לרשתות נוירוניות

5 מרץ, 2019

הלקוחות הראשונים יקבלו את ה-IP בתוך מספר חודשים, וכנראה כעבור שנה ייצאו לשוק רכיבי SoC. מנהל קבוצת ה-IP, רנה האאס: "אנחנו נמצאים בדור המיחשוב החמישי, המאופיין בהטרוגניות חישובית"

חברת ARM נכנסת לתחום החדש של מעבדים ייעודים ליישומי בינה מלאכותית, ומפתחת מעבד ייעודי להפעלת רשתות נוירוניות (Deep Learning Neural Networks) אשר יבצע פעולות כמו זיהוי תמונות וזיהוי פנים. כך גילה היום מנהל קבוצת הקניין הרוחני (IP) בחברת ARM, רנה האאס, במהלך מפגש שנערך בכנס Arm Tech Symposia שהתקיים היום לראשונה בישראל. להערכתו, הלקוחות הראשונים יקבלו את ה-IP בתוך מספר חודשים, ובתוך כשנה הם יתחילו להוציא לשוק רכיבי SoC הכוללים את המעבד החדש. "להערכתנו כשנה לאחר מכן יתחילו לצאת לשוק המוצרים הראשונים המבוססים על המעבד החדש".

בכך היא תיהפך למתחרה ישירה של חברת CEVA הישראלית, המספקת כיום קניין רוחני למעבדי בינה מלאכותית. האאס לא מסר פרטים נוספים על המעבד, אולם הסביר שהפיתוח שלו נובע מהתפישה של החברה שלפיה אנחנו נמצאים כיום בדור המיחשוב החמישי, המאופיין בהטרוגניות חישובית. כלומר, השוק מורכב מהרבה מאוד אבזרים ממוחשבים ליישומים שונים, אשר זקוקים ליתרונות הנפרדים של ארכיטקטורות שונות: CPU, GPU, DSP ומעבדים נוירוניים. "אנחנו בונים מערך שיספק ללקוחות את כל ארכיטקטורות העיבוד השונות בהתאם לצורך של כל יישום".

במסגרת הזאת יש חשיבות מיוחדת למרכז הפיתוח של ARM בישראל, המפתח את פתרונות האבטחה לכל הארכיטקטורות של ARM. המרכז נפתח באמצע 2015 כאשר ARM רכשה את חברת Sansa Security מכפר-נטר שליד נתניה תמורת כ-80 מיליון דולר. באותה תקופה החברה העסיקה כ-70 עובדים בישראל, ולדברי האאס מרכז הפיתוח מעסיק כיום כ-200 עובדים. להערכתו, שני תחומים מרכזיים אשר צפויים להיות מנוע צמיחה של החברה זקוקים כיום לפתרונות ברמת המחשוב ההטרוגני: הרכב החכם והאוטונומי, ופתרונות הדור החמישי (5G).

הפרס הגדול מתחבא מתחת למכסה המנוע

האאס: "גם היום שוק הרכב הוא שוק חזק שלנו, אבל הרכב האוטונומי הוא הפרס האמיתי, ויביא צמיחה עצומה במכירות. אנחנו משקיעים הרבה מאוד בתחומים האלה, בטכנולוגיות אבטחה ובטיחות, ובטכנולוגיות המאפשרות להבטיח שלמות הביצוע גם במקרה של תקלות. בתחום הדור החמישי הוא הסביר שמדובר בשינוי תפישתי, מכיוון שהדור החמישי פועל גם בתדרים סלולריים הניתנים ברישיון וגם בתדרים חופשיים לשימוש, כמו ה-Wi-Fi כיום. "התוצאה תהיה שהרבה מאוד פתרונות ויישומי 5G יינתנו על-ידי חברות נוספות ולא רק על-ידי ספקיות השירותים הסלולריים. לכן אני סבור שהפריסה תהיה רחבה בהרבה ומהירה בהרבה מאשר פריסת רשתות הדור הרביעי (LTE)".

Techtime: כיצד אתם מגיבים אל הפופולריות הגוברת של מעבדי הקוד הפתוח RISC-V?

האאס: "מעבדי RISC-V נהנים כיום מתנופה מכיוון שהם מספקים ארכיטקטורה פתוחה, קלה לשימוש וחינמית. אבל לדעתי שום דבר לא ניתן בחינם. כדי להביא מוצר לשוק יש להשקיע בפיתוח תוכנות, בבדיקות ובכל התהליכים שבאמצעותם מוודאים שהמערכת עובדת. ל-CPU יש משמעות רק אם יש תוכנה שיכולה לרוץ עליו, ולכן אנחנו מתמקדים באקו-סיסטם שמסביב למעבד ובהילייה אשר תומכת בארכיטקטורה הזאת".

ראוי לציין ש-ARM מתמודדת עם האתגר גם בדרכים אחרות: בחודש אוקטובר 2018 היא הודיעה שתספק בחינם את הקניין הרוחני של מעבדי Cortex-M ללקוחות אשר ישבצו אותם בתוך רכיבי FPGA של Xilinx. היוזמה כוללת את המעבדים Cortex-M1 ו-Cortex-M3, שהם גרסאות מותאמות ל-FPGA של משפחת מעבדי Cortex-M0. מעניין לראות האם היא תתרחב בהמשך.

האם ARM תפתח פלטפורמת מיחשוב ממונעת?

לצד האאס, הגיעה לארוע גם סגנית נשיא ARM לתחום המוצרים המשובצים והרכב, דיפטי ואצ'אני. לדבריה, תפישת המיחשוב ההטרוגני של ARM, רלוונטית גם לתחום הרכב החכם והרכב האוטונומי. "העתיד שייך ליכולת להתאים את ארכיטקטורת העיבוד לפעילות הייעודית הספציפית בתוך הרכב. בקרת מערכות הרכב, למשל, דורשת ארכיטקטורה אחרת ממטלות בינה מלאכותית הנשענות על לימוד מכונה. המטרה שלנו היא להגיע למצב שבו הלקוחות יכולו לבחור את הקומבינציה המתאימה ביותר עבורם לכל משימת עיבוד ברכב החכם".

לאחרונה הרחיבה חברת ARM את תפישת המיחשוב ההטרוגני שלה והכריזה על הפלטפורמות Neoverse N1 ו-Neoverse E1, שהן שתי פלטפורמות מיחשוב מרובות מעבדים שתוכננו לגמרי מחדש, כדי לעמוד בדרישות העיבוד הגבוהות של מרכזי הנתונים, בעידן שבו רוב המידע מגיע מאבזרי קצה ולא רק משודר ממרכזי הנתונים אל הלקוחות המצויים בקצה הרשת. מדובר באריזה מחדש של חבילת טכנולוגיות המספקות מענה לצורך מוגדר של מרכזי הנתונים, ובדרך גם מנסות לקחת חלק מהשוק של אינטל בתחום.

להערכת ואצ'אני, יכול להיות שבעיתד תופתח פלטפורמה דומה עבור הרכב האוטונומי. "זה עדיין לא ברור, כי אנחנו עובדים עם הלקוחות על הגדרת הצרכים שלהם וגם צריכים לראות כיצד השוק מתפתח. אבל יכול להיות שתהיה אפשרות כזאת, שבה נספק פלטפורמות מוכנות יותר, וייעודיות לצרכים של הרכב האוטונומי והרכב החכם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , דור חמישי , חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני