hp דחתה את הצעת המיזוג של זירוקס, בינתיים

18 נובמבר, 2019

זירוקס הציעה עיסקת מזומנים ומניות בהיקף של 33.5 מיליארד דולר, לרכישת החברה הגדולה ממנה בהרבה. דירקטוריון חברת hp דחה את ההצעה ורמז שהוא מוכן להיכנס למשא ומתן על המחיר

הדירקטוריון של חברת hp דחה את הצעת הרכש של חברת זירוקס, אולם לא ביטל לגמרי את הרעיון. במכתב שנישלח אתמול (א') למנכ"ל חברת זירוקס, ג'ון ויזלטין, כותב דירקטוריון hp שההצעה נמוכה בהרבה מהערך האמיתי של חברת hp, ולכן היא לא תואמת לאינטרסים של בעלי המניות. בנוסף, הדירקטוריון הביע חשש ממצבה הפיננסי של זירוקס ומיכולתה לבצע את המיזוג, במיוחד לאור הירידה במכירות זירוקס ב-12 החודשים האחרונים, מ-10.2 מיליארד דולר לכ-9.2 מיליארד דולר.

יחד עם זאת, הדירקטוריון לא סגר את הדלת על הרעיון: "אנחנו מודעים ליתרונות הפוטנציאליים של המיזוג ופתוחים לבדיקה האם ניתן לייצר ערך לבעלי המניות של hp באמצעות מיזוג עם זירוקס. אנחנו מאמינים שתהליך גילוי נאות של כל עסקי זירוקס יאפשר לנו להעריך את יתרונות המיזוג הפוטנציאלי. אנחנו מוכנים להיות בקשר כדי להבין טוב יותר את עסקי זירוקס ואת יתרונות המיזוג".

המכתב נשלח שבועיים לאחר שמנכ"ל זירוקס שלח הצעת רכש לדירקטוריון hp, שבו הוא הציע מיזוג בין שתי החברות באמצעות עיסקת מזומנים ומניות בהיקף כולל של 33.5 מיליארד דולר, שעם השלמתה יחזיקו בעלי המניות של hp ב-48% ממניות החברה הממוזגת. ההצעה מעניקה פרימיום של 20% על מחיר מניית hp, כפי שנסחרה בנסד"ק בתחילת החודש.

סיום הסכסוך היקר עם פוג'י

בהצעה הוסבר ששתי החברות משלימות אחת את השנייה: זירוקס מוכרת מדפסות, מכונות צילום וציוד להדפסות, וחברת hp מוכרת מחשבים, מדפסות שולחניות, סורקים ואמצעי הדמיייה ומדפסות מיוחדות בפורמטים גדולים. "הגודל המשותף שלנו, סוגי המוצרים והפריסה העולמית, יאפשרו לחברה העולמית להתחרות ביעילות ברוב מגזרי השוק", כתב ויזלטין. זירוקס העריכה שהמיזוג יביא לחיסכון משותף של כ-2 מיליארד דולר לחברה הממוזגת, בעקבות מיזוג מחלקות המחקר והפיתוח וערוצי השיווק וההפצה.

כדי להקל על העיסקה, הודיעה זירוקס על פתרון המשבר עם חברת פוג'יפילם (Fujifilm) היפנית. בינואר 2018 הודיעה פוג'י על הסכם עקרוני לרכישת חברת זירוקס, אולם זירוקס ביטלה אותו בחודש מאי שאחריו בעקבות התנגדות חלק מהמשקיעים, בהובלת המשקיע האקטיביסט קרל אייקן. פוג'י דרשה פיצוי של מיליארד דולר ותבעה את זירוקס בבית המשפט, אשר הצדיק את תביעתה. בתחילת חודש נובמבר 2019 הסתיים הפרק הזה: פוג'י וזירוקס הגיעו להסכם שלפיו תקבל פוג'י לידיה את מניות זירוקס בחברת מכונות הצילום המשותפת, Fuji Xerox שכ-25% ממניותיה היו בידי זירוקס. בתמורה, פוג'י תשלם 2.3 מיליארד דולר ותוותר על הפיצוי של מיליארד דולר שהיא דרשה מזירוקס.

שתי החברות פועלות בשוק נטול צמיחה

במידה והמיזוג ייצא אל הפועל, זו תהיה עסקה מעניינת שבה חברה משתלטת על חברה גדולה ממנה. חברת זירוקס נסחרת בבורסה של ניו יורק לפי שווי שוק של כ-8.5 מיליארד דולר. חברת hp, שמנייתה איבדה היום 5% מערכה בעקבות דחיית המיזוג, נסחרת לפי שווי שוק של כ-29.5 מיליארד דולר. אלא שהיא מתמודדת עם קשיים בשוק. שוק המדפסות נמצא בירידה, ושוק המחשבים לא צומח.

התוצאה: קיפאון במכירות: ברבעון השלישי של 2019 הסתכמו מכירות החברה בכ-14.6 מיליארד דולר, כמעט כמו ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו המכירות בכ-43.3 מיליארד דולר, בהשוואה ל-43.1 מיליארד דולר אשתקד. בשנת 2018 כולה הסתכמו המכירות בכ-58.5 מיליארד דולר.

בתחילת חודש אוקטובר היא הכריזה על תוכנית ארגון מחדש והתייעלות, אשר תתחיל בשנת 2020 ותסתיים בשנת 2022. התוכנית כוללת צימצום של כוח האדם ב-7,000-9,000 משרות, מתוך כ-55,000 עובדי החברה. החברה העריכה את הוצאות המהלך בכמיליארד דולר, אולם דיווחה שלהערכתה הוא יביא לחיסכון של מיליארד דולר בהוצאות עד לשנת 2022.

בישראל פועלת hp במתכונת של מרכז שיווק מסחרי אולם הפעילות המרכזית שלה היא באמצעות שתי חברות שנות עצמאיות: חברת אינדיגו המייצרת מדפסות דיגיטליות ומעסיקה כ-2,500 עובדים, וחברת סאיטקס לשעבר המייצרת מדפסות בפורמט רחב ומעסיקה כ-500 עובדים. ככל הנראה הקיצוצים לא יפגעו בחברות הבנות של hp.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , מחשבים ומערכות משובצות , מיזוגים ורכישות