מי בכלל יכול לקנות את חברת ARM?

2 אוגוסט, 2020

לפי ידיעות לא מאושרות, אנבידיה בוחנת אפשרות לרכוש מסופטבנק את חברת ARM תמורת 32 מיליארד דולר. אלא שמדובר בחברה יוצאת דופן, וקשה לראות כיצד חברה טכנולוגית יכולה לרכוש את ענקית הקניין הרוחני מבלי להיקלע לניגוד עניינים

יצרנית המעבדים הגרפיים הגדולה בעולם ואחת מהחברות המובילות בתחום המעבדים לבינה מלאכותית, אנבידיה (Nvidia), נמצאת במו"מ חשאי לרכישת חברת ARM, שהיא ספקית הקניין הרוחני למעבדים (IP) הגדולה בעולם. כך דיווחה סוכנות בלומברג בסוף השבוע, מפי אנשים הקשורים לעיסקה. סוכנות הידיעות מסרה שנציגי אנבידיה נפגשו עם נציגי SoftBank, ובדקו את האפשרות לרכוש את ARM תמורת 32 מיליארד דולר. זהו המחיר שסופטבנק שילמה ביולי 2016, כאשר היא רכשה את ARM.

עדיין מודקם מדי להעריך האם תתקיים עיסקה ומה יהיה המחיר הסופי. כמו-כן, יכול להיות שייכנסו לתמונה גורמים נוספים. מכל מקום, היא מפנה את תשומת הלב אל שוק הקניין הרוחני בתעשיית השבבים העולמית, וחושפת בעיה מסויימת ש-ARM מתמודדת איתה ועדיין לא מצאה לה פתרון. חברת ARM אינה מייצרת את השבבים שלה בעצמה אלא מפתחת את הארכיטקטורה של השבבים ומוכרת לחברות את הזכות לעשות שימוש בארכיטקטורה ובפטנטים שלה במכשירים שלהם. היא נחשבת למובילה בתחומים כמו מובייל ומיקרו-בקרים, ושולטת כמעט ללא עוררין במעבדים המוטמעים ברכיבים תעשייתיים שאינם מעבדי מחשבים.

התוצאות של ARM איכזבו את סופטבנק

לפני כשבוע פירסם האנליסט ג'ים טארלי מאמר הסוקר את מצבה של חברת ARM, והגיע למסקנה שככל הנראה סופטבנק צפויה למכור אותה. אחת מהסיבות היא הירידה ההדרגתית במכירות של ARM, הקשורה לשינויים בשוק הקניין הרוחני בתעשיית השבבים. מנתוני חברת המחקר IPnest עולה שבשנת 2019 ירדו המכירות של חברת ARM ב-0.1%, בעוד שהמכירות של שתי המתחרות הגדולות ביותר שלה צמחו: מכירות הקניין הרוחני של סינופסיס (Synopsys) צמחו בכ-13.8% ומכירות הקניין הרוחני של חברת קיידנס (Cadence) צמחו ב-22.9%.

אומנם יש ל-ARM מעמד דומיננטי בתעשייה והיא מחזיקה בכ-40% משוק ה-IP בעולם, אבל עצם העובדה שהיא לא צומחת בשוק אשר גדל בקצב שנתי של 5% מצביעה על בעיה. חברת ARM מתמודדת עם בעיה נוספת, עיקר המכירות שלה הן בתחום הקניין הרוחני למעבדי CPU. אולם משקלו של התחום הזה נמצא בירידה. בשנת 2017 הוא תפס 40.8% משוק ה-IP העולמי, ובשנת 2019 הוא ירד לכ-37.2% מהשוק העולמי. הצמיחה התפזרה על פני תחומים אחרים, כאשר התחום בעל הצמיחה הגדולה ביותר הוא קניין רוחני של ממשקי תקשורת. התחום הזה צומח בקצב של 18% בשנה ותפס בשנת 2019 כ-22% משוק ה-IP כולו.

הבעיה אינה של ARM בלבד. גם ספקיות אחרות של קניין רוחני למעבדים, כמו Imagination ו-Wave Computing סובלות מירידה במכירות. אולם משקלן בשוק זעום בהשוואה ל-ARM. מנגד, חברת ARM מתמודדת עם כעס גובר בשוק לנוכח המחירים הגבוהים שהיא גובה. חברות רבות מסתכלות כל הארכיטקטורה הפתוחה RISC-V ותוהות מדוע אי אפשר להוריד מחירים. אומנם הארכיטקטורה הזאת עדיין נמצאת בשולי השוק, אולם חברות גדולות כבר הצהירו על תמיכה או לפחות "עניין" באופציה הזאת.

היכן גוגל, אמזון ומיקרוסופט?

אלא שמכאן ועד לרכישת ARM הדרך ארוכה: ספקית קניין רוחני צריכה להיות חברה שאינה מתחרה בלקוחות שלה, וכמעט כל החברות הגדולות שיכולות לרכוש את ARM יתחרו בלקוחות שלהן: אפל היא לקוחה גדולה מאוד של ARM, אבל גם המתחרות שלה הן לקוחות גדולות של ARM. אינטל מתחרה ב-ARM, ואם היא תרכוש אותה היא תספק קניין רוחני למתחרות שלה. חברת אנבידיה נמצאת במצב דומה בתחום המעבדים הגרפיים, מכיוון שהרבה מהמתחרות שלה נשענות על מעבדי Mali GPU של ARM.

לכן ג'ים טארלי מעריך שיכול להיות שהמועמדים הסופיים לרכישת ARM יהיו סינופסיס, קיידנס או מנטור (הנמצאת בבעלות סימנס). להערכת Techtime מדובר בארוחה גדולה מדי עבור שלושת חברות ה-IP האלה. סינופסיס וקיידנס נסחרות בבורסה לפי שווי שוק של כ-30.5 מיליארד דולר כל אחת. אם אחת מהן תבצע את המהלך, זה יהיה מהלך דרמטי שיגדיר אותה מחדש. אולי יש מועמדים מסוג אחר: ענקיות הענן מגבירות בשנים האחרונות את פעילותן בתחום פיתוח השבבים.

לא מן הנמנע שמרגע ש-ARM עומדת על המדף, היא תעורר את עניין בצידן של גוגל, אמזון ומיקרוסופט. אלא שגם אם הן יכנסות לתמונה, המהלך יהיה כרוך בסיוט רגולטורי שיכול להרתיע אותן. ולכן קיימת אפשרות סבירה מאוד שסופטבנק תבחר בנתיב הבטוח והפחות רווחי: הנפקה מחודשת של ARM – ומכירתה לציבור הרחב – ולא לאחת מהחברות הטכנולוגיות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: ARM