MobileODT קיבלה 2.3 מ' ד' מהרשות האמריקאית למלחמה בסרטן

21 ינואר, 2021

החברה התל-אביבית פיתחה מכשיר המאפשר לאבחן סרטן צוואר הרחם באמצעות הסמרטפון. המענק ישמש לביצוע פיילוט בהשתתפות 10,000 נשים

חברת MobileODT מתל אביב, שפיתחה מכשיר המאפשר לאבחן סרטן צוואר הרחם באמצעות הסמרטפון, זכתה למענק בגובה של 2.3 מיליון דולר מהרשות הלאומית של ארצות הברית למלחמה בסרטן (NCI). המענק ניתן לחברות שפיתחו טכנולוגיות או טיפולים חדשניים שיכולים לסייע במלחמה במחלת הסרטן. המענק ישמש את MobileODT למימון פיילוט רחב היקף בארצות הברית אשר יבחן את יעילות הפתרון של החברה ככלי אבחוני חלופי לבדיקות הסקר המקובלות, ובהן הקולפוסקופיה הווגינאלית, המצריכה ציוד הדמאה. הניסוי יחל ברבעון השלישי של 2021 וישתתפו בו כ-10,000 נשים. הניסוי יתבצע בשיתוף ארגון BHI, המקדם מחקר ופיתוח בתחום סרטן צוואר הרחם, ובסיוע של קליבלנד קליניק.

להערכת ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתות כ-275 אלף נשים מסרטן צוואר הרחם, בעיקר בגלל היעדר גילוי מוקדם של המחלה. בדיקת הסקר המקובלת כיום לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם היא בדיקת ה-PAP, שבה נלקחת דגימה תאית מצוואר הרחם של האישה ונבחנת תחת מיקרוסקופ. במידה ומתגלות חריגות, האישה נדרשת לעבור בדיקה הקרויה קולפוסקופיה, שבה מבצעים הדמיה של צוואר הרחם. בארצות הברית לבדה מתבצעות מדי שנה כ-55 מיליון בדיקות PAP וכ-4 מיליון בדיקות קולפוסקופיה. ואולם, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי לכ-85% מהנשים בעולם אין גישה הולמת לבדיקות הללו.

קולפוסקופיה ניידת באמצעות הסמארטפון

MobileODT, אשר הוקמה בשנת 2012 ומנוהלת כיום על ידי המנכ"ל ליאון בוסטון, פיתחה ערכה ניידת וזולה בשם EVA System, המתבססת על יכולות העיבוד והצילום של הסמארטפון ומאפשרת לבצע את בדיקת הקולפוסקופיה הווגינאלית. הערכה כוללת עדשת הגדלה המורכבת על-גבי מצלמת הסמרטפון ויחידת תאורה עוצמתית המאפשרת לקבל הדמאה ברורה של צוואר הרחם. בתום הבדיקה ניתן להעביר את צילומי הבדיקה באמצעות אפליקציה לגניקולוגים ורופאים מומחים לצורך אבחון. כמו-כן, המוצר כולל גם יכולת פיענוח חכמה של הבדיקה, המתבססת על אלגוריתמים שפותחו באמצעות למידת מכונה שנעשתה מול מאגרים גדולים של צילומי הדמאה של מטופלות.

הערכה מאפשרת לאחיות, מיילדות ומטפלים לבצע בפשטות את בדיקת האבחון גם באזורים מרוחקים ובמדינות שבהן התשתית הרפואית לקויה, ובכך לסייע בהפחתת שיעורי התמותה מסרטן צוואר הרחם. ערכת EVA System קיבלה ב-2016 את אישור ה-FDA והיא נמכרת כיום בכ-30 מדינות ונמצאת בשימוש ב-60 מרפאות בארצות הברית.

המצב בישראל

השבוע צוין שבוע המודעות הבינלאומי לסרטן צוואר ברחם והאגודה למלחמה בסרטן בישראל יחד עם משרד הבריאות פרסמה את נתוני התחלואה בקרב נשים בישראל. בשנת 2017 אובחנו בישראל 248 נשים עם סרטן חודרני של צוואר הרחם ו-717 נשים עם נגע טרום סרטני (דרגה III) בצוואר הרחם. בהשוואה בינלאומית עם מדינות ה-OECD, נמצאת ישראל במקום נמוך יחסית (33 מ-36).

באגודה מסבירים כי סרטן צוואר הרחם ניתן למניעה ברוב המקרים על ידי חיסון הפפילומה בגיל צעיר, ואבחון מוקדם באמצעות בדיקות סקר. ד"ר מריו ביינר, מנהל היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית, המרכז הרפואי מאיר, ויו"ר החברה לגינקולוגיה אונקולוגית: "בשנים האחרונות אנו עדים לשיפור בפנייה של נשים לצורך ביצוע בדיקת פאפ. שיעור הנשים שביצעו פאפ כבדיקת סקר ב- 3 השנים האחרונות עלה מ-48.1% ל-51.5% ושיעור הנשים שלא ביצעו פאפ ב-5 השנים האחרונות ירד מ-39% ל-34.8%. אולם לצערי שיעור הסיקור הינו עדיין נמוך ובמיוחד בשכבה החברתית-כלכלית החלשה. בנוסף, שיעור ההיענות לחיסון כנגד וירוס הפפילומה, הניתן חינם לבנים ובנות בבי"ס, עדיין נמוך ועומד על פחות מ-60%. מהיכרותי עם מטופלות, הן לא מקבלות מידע מרופאי המשפחה ורופאי הנשים שגם אם לא חוסנו בגיל בית ספר עדיין מומלץ ואפשרי לקבל את החיסון במסגרת קופ"ח עד גיל 45."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , בינה מלאכותית , גיוסי הון , חדשות , טאבלט וסמארטפון , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: MobileODT , סרטן צוואר הרחם