Raspberry Pi פולשת לטריטוריה של ארדואינו

24 ינואר, 2021

הכריזה על כרטיס פיתוח זעיר המתאים גם למייקרים וגם ללקוחות תעשייתיים. הוא מבוסס על שבב מיקרו-בקר שהיא פיתחה ומייצרת בעצמה, אשר נמכר החל מהשבוע במחיר של 4 דולרים בלבד

חברת Raspberry Pi Foundation מבריטניה, המייצרת את מחשב הכרטיס הפופולרי Raspberry Pi, הפתיעה בסוף השבוע את השוק העולמי כאשר היא חשפה מיקרו-בקר בכרטיס בשם Raspberry Pi Pico. הכרטיס החדש נמכר במחיר של 4 דולר בלבד ליחידה, ומבוסס על שבב מיקרו-בקר מתוצרת עצמית (RP2040), שחברת רספברי פיתחה ומייצרת בעצמה (באמצעות קבלן משנה). עד להכרזה האחרונה היא התמקדה במחשבים שלמים בכרטיס המבוססים על CPU מתוצרת ברודקום.

מחשבי הכרטיסי של רספברי פותחו במקור לצורכי חינוך אולם במהרה אומצו על-ידי מייקרים ומעבדות. בשנת 2013 היא מכרה 700 אלף יחידות, ב-2016 היא הגיעה ל-10 מיליון יחידות ובשנת 2019 היא מכרה כ-30 מיליון מחשבי כרטיס ברחבי העולם. אולם המחשבים הזעירים והזולים האלה היו זקוקים למערכת הפעלה והתחברו אל צגים ומקלדות. כאשר מייקרים רוצים לבנות מוצרים כמו רובוטים, מערכות בקרה או כל מוצר אחר המתחבר אל העולם – הם זקוקים למיקרו-בקר ולא ל-PC – ורובם משתמשים ב-Arduino.

ערכת ארדואינו היא כרטיס פיתוח מתוצרת חברת Arduino האיטלקית המבוסס על מיקרו-בקר מתוצרת Microchip (במקור Atmel) וכרטיס המספק למשתמשים כניסות ויציאות מסוגים שונים, סביבת פיתוח קלה ללימוד, וספריית ענק הכוללת אלפי יישומים וחבילות תוכנה. החברה פירסמה את התכנון כקוד פתוח, וכיום יש עשרות יצרנים המייצרים כרטיסים תואמי ארדואינו, ואקו-סיסטם ענק של יצרנים המספקים מודולים, חיישנים ותוספים המתחברים אל ארדואינו.

רספברי נשענת על הפופולריות העצומה של שפת התכנות פייתון

ההכרזה על כרטיס פיקו ממקמת את רספברי בלב המערכת של ארדואינו, עם חבילת ביצועים שקשה להתחרות בה. המיקרו-בקר מבוסס על שתי ליבות ARM-M0 ועובד במהירות שעון של 133MHz, בהשוואה למהירות שעון של 16MHz בכרטיסי ארדואינו. הוא כולל זיכרון בלתי נדיף פלאש בנפח של 2MByte לאיחסון תוכנה ונתונים, בהשוואה ל-32KByte בארדואינו Uno, זיכרון נדיף מסוג SRAM, לאיחסון זמני של נתונים, בנפח של 264Kb – בהשוואה ל-2Kb בלבד בארדואינו. קיימים הבדלים נוספים (ראו טבלה בתחתית הכתבה) המבטאים את העובדה שיש פער טכנולוגי של עשור בין שני המיקרו-בקרים.

התחרות בין שתי הפלטפורמות אינה קלה. אומנם רספברי מגיעה עם ביצועים גבוהים ומחיר נמוך, אולם ארדואינו ניצבת על רגליים איתנות של קהילה עצומה של ספקים, מודולים תואמים, משתמשים וספריית ענק של יישומים שפותחה על-ידה ועל ידי השותפים והלקוחות. בחזית הזאת רספברי שלפה קלף מפתיע: הפיתוח בוצע בשיתוף פעולה עם קהיליית פייתון, והכרטיסים תואמים לחלוטין ל- MicroPython, שהיא גרסה מקוצרת של Python, שהיא אחת משפות התכנות הנפוצות ביותר בעולם.

ארדואינו מפתחת כרטיס חדש המבוסס על RP2040

כרטיס ארדואינו מבוסס שבב RP2040 של רספברי הנמצא כעת בפיתוח
כרטיס ארדואינו מבוסס שבב RP2040 של רספברי הנמצא כעת בפיתוח

"ההתפתחות הזאת גם מטרידה וגם מלהיבה", כתבו בסוף השבוע מייסד משותף ויו"ר ארדואינו, מאסימו באנזי, והמנכ"ל פאביו ויולנטה, בפוסט שהם העלו בבלוג של החברה. "מייסד ומנכ"ל רספברי, אבן אפטון, עידכן אותנו לאחרונה על הרעיון לפתח מוצר מהפכני שיתבסס על שבב מיקרו-בקר חדש, פרי פיתוח של רספברי. הסקרנות שלנו גאתה ובתוך מספר שבועות התחלנו להשתעשע עם הטכנולוגיה והחלטנו לפתח כרטיס ארדואינו המבוסס על השבב החדש.

"יצאנו מתוך הפורמט של Arduino Nano שגם הוא מופיע בפורמט קטן מאוד. המטרה שלנו היא לספק כרטיס המאפשר יישומי תקשורת אלחוטית כמו Wi-Fi ו-Bluetooth ומתאים ליישומי IoT. הכרטיס החדש יהיה מצוייד ביכולות נוספות, כמו למשל חיישני MEMS מתוצרת STM המספקים מיקרופון ומדידות תאוצה ב-9 צירים, מערך ניהול הספק יעיל וחידושים נוספים. מעבד RP2040 משתמש בזיכרון פלאש חיצוני, ובכרטיס שלנו נוסיף לו זכרון חיצוני בנפח של 16MB".

במקביל, ארדואינו תייבא את כל סביבת הפיתוח שלה אל הכרטיס החדש, ותאפשר לאקו-סיסטמס שלה להתנהל באמצעותו כאילו היא עדיין נמצאת בסביבת ארדואינו – כלומר כל הספריות, שפת הפיתוח והמודולים הנמכרים היום בשוק – יהיו תואמים למעבד החדש. מתוך הדמיית הכרטיס החדש שהיא פירסמה (למעלה) ניתן לראות שיהיה בו ככל הנראה מודול אלחוטי או כונן לכרטיסי SD. השניים מסרו שהמוצר החדש ייקרא Arduino Nano RP2040 Connect. "הוא יהיה זמין בשוק בתוך מספר שבועות".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , MCU/MPU , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס , רכיבים ופתרונות אלקטרוניים

פורסם בתגיות: Arduino , Raspberry Pi , ארדואינו , רספברי