ואיאר חשפה מכ"ם פנים-רכב בשבב העומד בדרישות Euro NCAP

3 פברואר, 2021

קיבל הסמכת AEC-Q100. מחליף מספר חיישנים ייעודיים שונים. "יצרני הרכב בוחנים מחדש את הגישה המסורתית, המבוססת על שימוש בעשרות חיישני בטיחות נפרדים"

חברת ואיאר (Vayyar) מיהוד ערכת מכ"ם ליישומי פנים-רכב המיושם בשבב יחיד (בתמונה למעלה). הוא קיבל הסמכת AEC-Q100 לתעשיית הרכב ותואם לדרישות החדשות של ארגון Euro NCAP, אשר מגדיר את דרישות הבטיחות לכלי הרכב בכבישי אירופה.

ואיאר פיתחה טכנולוגיית חישה מבוססת מכ"ם (קרינת RF בתדר גבוה). השבב מצוייד במערך של עד 72 אנטנות שידור ו-72 אנטנות קליטה (MIMO) וכולל מעבד DSP ומיקרו-מעבד (MCU) פנימיים, המבצעים את כל החישובים. המכ"ם בשבב של החברה פועל בטווח תדרים רחב מאוד של 3GHz-81GHz, המאפשר להתאימו לצרכים שונים. כך למשל, מכ"ם פנים הרכב מיועד לעבוד בתדר של 60GHz וכולל מערך של 48 משדרים ו-48 מקלטים. בחודש אוגוסט היא הכריזה על ערכת פיתוח להפעלת השבב בתדר של 79GHz לצורך יישומי מערכות עזר לנהג (ADAS) ורכב אוטונומי, לצד מצלמות וחיישני LiDAR.

התדר הגבוה מאפשר לחברה לייצר נקודות במרחב שבאמצעותם ניתן לפענח את ההתרחשויות בחלל הרכב, כולל איתור פרמטרים שהם סמויים עבור המצלמה, דוגמת פעימות הדופק של האנשים בחלל הרכב, נשימות, ועוד. המערכת מגיעה עם תוכנת Combo CPD+SBR המאפשרת לספק התרעות במקרים שונים, דוגמת מתן התראה לאי-הידוק חגורת הבטיחות (Seatbelt Reminders – SBR), או נוכחות תינוק ברכב (Child Presence Detection – CPD). בנוסף, החברה מספקת ערכת 4D Point Cloud API המאפשרת ליצרן לפתח יישומים עצמיים המבוססים על החיישן, למשל איתור פריצה או כניסה בלתי מורשית לרכב.

200 חיישנים שונים בכל מכונית

להערכת החברה, היתרון המרכזי של הטכנולוגיה נעוץ בכך שבאמצעות חיישן יחיד ניתן לקבל פונקציות הדורשות כיום שימוש במספר חיישנים נפרדים. להערכת חברת המחקר Strategy Analytics, מספר המערכות לניטור נהג בתעשיית הרכב יגדל מ-13 מיליון ב-2019 ל-42 מיליון ב-2025. להערכת חברת המחקר IHS, מספר החיישנים מצויים כיום בכלי הרכב יצמח בקצב של כ-40% בעשור הקרוב ויגיע למספר של 200 חיישנים נפרדים בכל רכב בשנת 2030. מכיוון שכל חיישן מסוגל לפעול רק בסביבה שיש בה מעבדים, בקרים, תוכנות, אספקת חשמל וחיווט, המשמעות הכלכלית לתעשיית הרכב היא גדולה.

"יצרני הרכב בוחנים מחדש את הגישה המסורתית, המבוססת על שימוש בעשרות חיישני בטיחות נפרדים, שכל אחד מהם מותאם למטלה יחידה", אמר ראש תחום הרכב בחברת ואיאר, יאן פודקמיין. "הפתרון שלנו מאפשר לספק רמת בטיחות גבוהה ביותר גם בדגמי הרכב הזולים". באוגוסט 2018 החליט האיחוד האירופי לחייב את יצרניות רכב בהתקנת מערכות ניטור נהג (Driver Monitoring System) בדגמיהן החדשים, כתנאי לקבלת דירוג הבטיחות הגבוה NCAP. כאמור, האיגוד האירופי השלים רק לאחרונה את הגדרת הדרישות, וככל הנראה הן יהיו מחייבות רק החל מ-2023.

מאמצי החברה להיכנס לשוק הרכב החלו בשנת 2016, והיא פועלת בשיתוף הדוק עם מספר tier1 ו-יצרני רכב (OEM), אולם מאז היא עדיין לא דיווחה על עסקאות. יכול להיות שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שרק לאחרונה היא קיבלה את הסמכת AEC-Q100. חברת ואיאר הוקמה בשנת 2011 על-ידי המנכ"ל רביב מלמד, מנהלת הפיתוח מירי רטנר והטכנולוג הראשי נפתלי חייאט. מאז הקמתה היא גייסה כ-189 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , WIRELESS , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: ואייר , מכ"ם