וויביט הציגה ארכיטקטורת ReRAM ליישומי בינה מלאכותית

6 פברואר, 2022

הארכיטקטורה מבוססת על תא בורר (סלקטור) קטן במיוחד שפיתחה החברה, ומאפשרת דחיסת כמות גדולה של תאים בשבב בודד, ואף ארגון הזיכרון בשכבות תלת-מימד. בתוך כך, בכיר במכון Leti הצרפתי מונה למדען הראשי של החברה

חברת וויביט ננו (Weebit Nano) מדווחת על התקדמות נוספת בפיתוח שבבי זיכרון ייעודיים, והציגה לראשונה מערך תאי זיכרון בארכיטקטורת crossbar. מערך תאי הזיכרון מבוסס על טכנולוגיית ה-ReRAM של החברה ומיועד למגוון יישומים, כולל יישומי בינה מלאכותית ומחשוב נוירומורפי.  

טכנולוגיית ה-ReRAM מאפשרת גישה נפרדת לכל ביט זיכרון, מבלי למחוק או לכתוב מחדש סקטורים שלמים, כמקובל בזכרונות פלאש. הגישה לכל ביט זיכרון בנפרד מחייבת שימוש בתא בורר (selector). בזכרון משובץ (embedded), בו נפח הזיכרון מוגבל, נהוג להשתמש בתא בורר מסוג טרנזיסטור, שהוא המרכיב הבסיסי בכל שבב. לעומת זאת, בשבבי זכרון ייעודיים (discrete), בהם נפח הזיכרון הוא ביחידות גיגה-בייט ואף טרה-בייט, תא בורר מסוג טרנזיסטור אינו מאפשר דחיסה צפופה מספיק של תאים בשל גודלו. 

מערך תאי זיכרון

ארכיטקטורת crossbar שהציגה וויביט מבוססת על אינטגרציה של תא זיכרון עם תא בורר קטן במיוחד שפותח למטרה זו, ומאפשרת דחיסת כמות גדולה של תאים בשבב בודד, ואף ארגון הזיכרון בשכבות תלת-מימד. לפני כמה חודשים דיווחה וויביט על אינטגרציה של תא בודד, וכעת מרחיבה החברה את יכולותיה למערך תאי זיכרון המבוסס על אותה ארכיטקטורה. המעבר למערכי זכרון בטכנולוגיה זו כרוך באתגר טכנולוגי משמעותי המונע מתאים סמוכים להשפיע זה על זה, וכן קבלת תוצאות אחידות לכל תאי המערך.

וויביט, יחד עם מכון המחקר הטכנולוגי הצרפתי CEA-Leti, השותף לפיתוח הטכנולוגיה של החברה, הגישה לאחרונה כמה פטנטים הנוגעים לטכנולוגיה זו.

מנכ״ל וויביט ננו, קובי חנוך, אמר: ״וויביט ממשיכה להתקדם במהירות בקו מוצרי הקניין הרוחני עם הרחבת הטכנולוגיה שלנו לגאומטריית ייצור של 28 ננומטר. בקו המוצרים הנוסף שלנו – שבב זיכרון מלא, הצלחנו להציג לראשונה מערך תאי זיכרון המיועד למגוון יישומים, כולל יישומי בינה מלאכותית ומחשוב נוירומורפי. מדובר בתהליך מחקר ופיתוח מורכב וחדשני המהווה פריצת דרך בשוק הזיכרון״. 

בכיר ב-Leti מצטרף לחברה

בתוך כך, הודיעה וויביט בשבוע שעבר על מינויו של גבריאל מולאס (Gabriel Molas) לתפקיד המדען הראשי של החברה. מולאס הינו חוקר בתחום הזיכרונות הבלתי נדיפים ועובד ב-17 השנים האחרונות במכון Leti. במסגרת עבודתו ב-Leti הוביל מולאס תוכניות פיתוח בתחום ה-ReRAM, והיה מעורב גם בפרויקט הפיתוח של וויביט במכון. מולאס הינו חבר בכיר באיגוד IEEE והוא חתום על יותר מ-150 מאמרים מקצועיים בתחום ו-25 פטנטים.

מואלס התייחס למינויו ואמר, "לאורך העשור האחרון טכנולוגיית ה-ReRAM הולכת ומבשילה, והיא כעת מהווה חלופה בתחום הזיכרון הבלתי נדיף. הטכנולוגיה של ויביט נמצאת בעמדה טובה להצליח בעולם הזיכרונות ועבור יישומי בינה מלאכותית."

חברת וויביט ננו פיתחה זיכרון מסוג חדש בשם ReRAM – Resistive Random Access Memoryהמתבסס על שימוש בחומרים המשנים את התנגדותם החשמלית בתגובה למתח חשמלי, ועל-ידי כך “זוכרים” את רמת המתח גם לאחר ניתוקם ממקור הכוח. מדובר בזיכרון בלתי-נדיף דוגמת זיכרון פלאש, אשר פועל בהספק נמוך ובעל מחזור חיים ארוך כמו זיכרון DRAM. להערכת החברה, המוצר שלה חסכוני פי 1,000 ומהיר פי 1,000 מזיכרון פלאש, ומיועד בעיקר ליישומי IoT, בינה מלאכותית, מרכזי מידע ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: ReRam , Weebit Nano