היסטוריה: מטוס הנוסעים החשמלי הישראלי "אליס" בטיסת בכורה

28 ספטמבר, 2022

המריא מנמל תעופה בוושינגטון לטיסת מבחן בת 8 דקות, לאחר קבלת אישור טיסה מה-FAA. לחברה הזמנות ל-140 מטוסים. "ישנה את פניה של תעשיית התעופה". צפו בתיעוד מהטיסה

בתמונה למעלה: ההמראה ההיסטורית אתמול של מטוס הנוסעים החשמלי

חברת Eviation Aircraft הישראלית עשתה אתמול היסטוריה בעולם התעופה, לאחר שהשלימה בהצלחה את טיסת הניסוי הראשונה של מטוס הנוסעים החשמלי לחלוטין ALICE שפיתחה החברה. ההמראה התרחשה אתמול, 27 בספטמבר 2022, מנמל התעופה הבינלאומי של מחוז גרנט (MWH) בוושינגטון בשעה 17:10 שעון ישראל (7:10 בבוקר מערב ארה"ב). הטיסה ארכה כ- 8 דקות בגובה של 3,500 רגל. הטיסה התאפשרה לאחר שהחברה קיבלה לא מכבר אישור מרשות התעופה הפדראלית (FAA) לבצע את טיסת הניסוי. מאוויאיישן נמסר כי הטיסה סיפקה נתונים חשובים שיסייעו לחברה בתהליך הרישוי ובאופטימיזציה של המטוס. 

המטוס מונע באמצעות שלושה מנועים חשמליים ואינו פולט פחמן, מיועד לשוק הטיסות האזוריות והקצרות למרחקים של 150-200 מיילים (240-320 ק"מ), במיוחד להסעת עובדים (Commuters). הוא יכול לשאת עד 9 נוסעים למרחק של עד 1,000 ק”מ במהירות של כ-450 קמ”ש. עד היום החברה קיבלה מכתבי כוונות מלקוחות לרכישת קרוב ל-140 מטוסי נוסעים ומטוסי מטען. באפריל 2022 הודיעה חברת התעופה האזורית האמריקאית Cape Air ממסצ’וסטס על רצונה לרכוש 75 מטוסים, ולפני מספר שבועות דיווחה אוויאיישן על קבלת מכתב כוונות נוסף, מחברת התעופה GlobalX ממיאמי, המעוניינת לרכוש 50 מטוסים חשמליים מדגם אליס.

"שובר-שיוויון בתעשייה"

באוגוסט 2021 דיווחה אוויאיישן על עסקה ראשונה בתחום התובלה האווירית, כאשר ענקית המשלוחים הבינלאומית DHL Express הודיעה על כוונתה לרכוש כ-12 מטוסי מטען חשמליים, מדגם Alice eCargo, המסוגל לשנע מטען של 1,250 ק”ג למרחק של כ-810 קילומטר. מייסד Cape Air אמר: "הטיסה הראשונה של 'אליס' מהווה ציון דרך שישנה את פניה של תעשיית התעופה. אנחנו מטיסים כיום 400 טיסות ביום, המחברות בין יותר מ-30 ערים ברחבי ארצות הברית והאיים הקריביים. המטוס 'אליס' יכול לכסות כ-80% מהטיסות שלנו ולהביא טיסות סביבתיות, ללא פליטות, לקהילות שאנחנו משרתים".

ג'ף קר, סמנכ"ל בכיר ב-DHL, אמר: "ההזמנה שביצענו של 12 מטוסי 'אליס' נועדה לממש את היעד שלנו להגיע עד 2050 לאפס פליטות. 'אליס' הוא שובר-שיוויון בתעשייה בכך שהוא מאפשר, לראשונה, תובלה אווירית למרחקים ארוכים ללא פליטות". אחת מהקרנות הראשונות שהשקיעו בחברה היא Ilan Holdings של משפחת אילן, אשר נוסדה על-ידי מיכאל אילן ז"ל, מייסד ישראליפט תעשיות. מנכ"לית הקרן ליאורה אטינגר מסרה: "אנו גאים לתמוך וללוות את אוויאיישן, ההנהלה והצוות הטכנולוגי כמשקיע הראשון בחברה. אנו מאמינים ש-Eviation והמטוס החשמלי שלה מובילים שינוי עמוק בשוק התעופה".

המייסד פרש השנה

חברת אוויאיישן הוקמה בשנת 2015 על-ידי עומר בר-יוחאי והיו”ר והמשקיע המרכזי הראשון אביב צידון, לשעבר מייסד BVR Systems, שנמכרה לאלביט ב-2009 תמורת כ-34 מיליון דולר. אליהם הצטרפה, כאמור, כמשקיעה מרכזית גם קרן "אילן הולדינגס". החברה גייסה כ-200 מיליון דולר, אולם בספטמבר 2019 היא איבדה את עצמאותה והפכה לחברה בת בבעלות קבוצת קלרמונט.

המהלך נעשה באמצעות מימוש הלוואה המירה למניות בהיקף של 76 מיליון דולר, שאווויאיישן קיבלה מקלרמונט הניו-זילנדית בתחילת 2019. כיום החברה פועלת ממשרדים בשדה תעופה ארלינגטון שליד סיאטל ובמושב קדימה שליד נתניה. בפברואר 2022 פרש מהחברה המנכ"ל והמייסד עומר בר-יוחאי, ובמקומו מונה לתפקיד גרגורי דייוויס, אשר שימש כמנהל מפעלי ייצור מטוסים בחברות Viking Air ו-Canadair.

האזינו לשיחה עם רועי גנצרסקי, לשעבר יו"ר אוויאיישן, מתוך תוכנית מס' 12 בפודקאסט שלנו:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן