"המטעד הוא המערכת. הרחפן הפך לתת-מערכת"

11 אוקטובר, 2022

חברת עין שלישית מנתניה העתיקה את המוקד הטכנולוגי והעסקי שלה מתחום האלקטרו-אופטיקה בנשק אישי אל תחום הרחפנים וכלי הרכב הרובוטיים. המנכ"ל ליאור סגל: "צבאות מערביים זקוקים לרובוטים כדי לחסוך בחיי אדם"

בתמונה למעלה: מנכ"ל Thirdeye, ליאור סגל, במשרדי החברה בנתניה. צילום: Techtime

חברת עין שלישית מערכות (Thirdeye Systems) מנתניה קיבלה מענק של 900 אלף שקל מרשות החדשנות ומשרד הביטחון עבור פיתוח פתרון ניווט שאינו מבוסס GPS, בהיקף כולל של כ-1.8 מיליון שקל (50% השתתפות עצמית). החברה החלה בפיתוח הטכנולוגיה לפני כשנתיים. ניווט שאינו מבוסס על מערכות GPS מבטל את התלות בלוויינים, ואת הפגיעות של מערכות ניווט לווייניות לתנאים בהם יש שיבושים בתדרי הלוויין או הפעלת אמצעי שיבוש מכוונים. מדובר בשוק חדש ומבטיח עבור חברה שעד היום היתה מוכרת בעיקר בזכות אלגוריתמיקה חכמה לאמצעים אלקטרו-אופטיים.

בראיון ל-Techtime הסביר מנכ"ל ומייסד משותף של החברה, ליאור סגל, שבעבר הרחפן היה המערכת המרכזית שהלקוחות רכשו, "אולם כיום המצב משתנה והרחפן הופך להיות תת-מערכת בפתרון שלם שהלקוחות מבקשים. זהו שינוי דרמטי בשוק שמתחולל ממש עכשיו. בזכותו קיבלנו לא מזמן פרוייקט ממשרד הביטחון בהיקף של כ-9 מיליון שקל, שבו אנחנו משמים כקבלן הראשי".

הצורך הקרבי: איתור בני אדם בתוך בניינים

חברת עין שלישית מנתניה הוקמה לפני 12 שנה על-ידי המנכ"ל ליאור סגל, הטכנולוג הראשי יואל מוטולה ומנהל המוצרים גיל ברק. הרעיון להקמת החברה צמח בעקבות חוויית לחימה בשטח בנוי בשנת 2009, שעימה התמודדו ליאור ויואל בתפקידם כקציני חי"ר קרביים. "התחלנו לדבר על בעיה שנתקלנו בה כלוחמים: כיצד לגלות אם יש אדם בחדר, מבלי שיהיה צורך להסתכל במסך. כך נולד הרעיון שיש צורך במעין 'עין שלישית', המבוססת על מצלמה תרמית אשר יודעת לזהות בני-אדם, ומספקת ללוחם התרעה שקטה. האתגר המרכזי היה לשלב את כל היכולת הזו בתוך מארז קומפקטי – משהו שיכול לבוא במקום פנס המצוי על הנשק האישי".

החברה החלה בפיתוח הפתרון, ובתוך שנתיים קיבלה ממפא"ת הזמנה למספר מערכות עבור יחידות מיוחדות שהכניסו אותן מייד לשימוש מבצעי. בשנת 2015 היא קיבלה הזמנה גדולה ראשונה ממשרד הביטחון עבור מערכות "סרברוס" בהיקף של כ-2 מיליון שקל. אלא שבאותה תקופה חל שינוי עמוק בשוק ועולם הרחפנים החל למלא תפקיד מרכזי בשוק האזרחי ובשוק הצבאי. החברה החליטה להתאים את הטכנולוגיה שלה לשימוש באמצעות רחפנים.

מטעד הרחפנים הקומפקטי כימרה. צילום: Techtime
מטעד הרחפנים הקומפקטי כימרה. צילום: Techtime

היא קיבלה תמיכה ממפא"ת, אשר העריכה (כך נודע ל-Techtime) שהאלגוריתם שלה הוא ככל הנראה האלגוריתם האמין ביותר בעולם לזיהוי בני-אדם. המוצר הראשון בשוק החדש היה כימרה (Chimera): מערכת אלקטרו-אופטית הכוללת מצלמה תרמית, מצלמת אור יום ואלגוריתמיקה לזיהוי בני אדם המאפשרת לזהות אותם בשטחים נרחבים. המערכת קיבלה את טבילת האש הראשונה שלה במהלך מבצע שומר חומות לפני כשנה וחצי. סגל: "כיום השוק המרכזי שלנו הוא השוק המקומי. אנחנו עובדים עם חברות כמו אלתא, אלביט, ארונאוטיקס והתעשייה האווירית.

"החברה מעסיקה כ-50 עובדים, כאשר כל עבודות הפיתוח, הייצור וההרכבה נעשות בישראל. אפילו הדטה-בייס של מערכות הבינה המלאכותית נבנה על-ידינו בישראל, ולא באמצעות קבלני משנה. כל המערכות שלנו אגנוסטיות לפלטפורמה, וניתן להתקין אותן בכל הרחפנים, גם אזרחיים וגם צבאיים".

באפריל 2021 הונפקתם בבורסה בתל אביב. מדוע?

סגל: "זו היתה הדרך שלנו להביא לחברה מימון מבלי שנחשב שותף עסקית של אחד הלקוחות, דבר שיכול להרתיע לקוחות אחרים".

מה הם הפרוייקטים המרכזיים שעליהם אתם עובדים כיום?

"כרגע יש מספר מוצרים הנמצאים בשלבי מעבר משלב המו"פ לשלב הייצור הסדרתי. אנחנו מפתחים את מערכת כימרה X שיש לה אחיזת שטח רחבה יותר וצפויה להגיע לבשלות בתחילת שנה הבאה. אנחנו מפתחים את מערכת מדוזה לגילוי רחפנים ומפתחים פתרון לפעילות קרקעית. כלי-רכב בלתי מאויישים יוכלו להיעזר במערכות שלנו למשימות שונות, כמו מעקב אחר אנשים ומניעת פגיעה באנשים, במיוחד בתנאי שטח קשים".

הליבה שלכם היא בשוק הצבאי. מה הן המגמות המרכזיות בשוק הזה?

"להערכתנו, החברה המערבית מסרבת לשלם מחיר כבד בחיי אדם, ולכן תחום הכלים האוטונומיים נמצא בצמיחה גדולה מאוד. מדובר בעיקר בצבאות מערביים אשר זקוקים לכלים רובוטיים רבים כדי לחסוך בחיי אדם. בעקבות המלחמה באוקריאנה השוק הביטחוני גדל בשיעור גדול ממה שציפינו. המלחמה גם ממחישה את המגמות החדשות בתחום הלוחמה, אשר הופכת להיות לוחמה רב מימדית. הלוחם צריך להיות מודע לכל המתרחש מסביבו ומעליו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , רובוטיקה , רחפנים , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Thirdeye , עין שלישית , רחפנים