אסיו פיתחה מערכת ניווט אופטית לרחפנים שאינה תלויה ב-GPS

27 נובמבר, 2022

בכך היא חסינה מפני מתקפות שיבוש. באמצעות השוואה בין המידע החזותי למפת המרחב, המערכת מצליחה לאתר את הקורדינטות הגיאוגרפיות של הכלי בכל רגע. החברה מספקת את המערכת לצה"ל וללקוח בטחוני חדש בארה"ב

חברת אסיו טכנולוגיות (ASIO Technologies) מראש העין דיווחה כי היא מבצעת בימים אלה אינטגרציה של מערכות הניווט האופטיות NavGuard מתוצרתה על גבי רחפנים של לקוח בטחוני בארצות הברית. ה-NavGuard היא מערכת ניווט לרחפנים טקטיים המתבססת על אמצעים אופטיים בלבד, ובכך מבטלת את התלות ב-GPS, תלות שחושפת את הרחפן לסכנת יירוט באמצעות מתקפת שיבוש. החברה השלימה את פיתוח המערכת השנה, והיא גם מספקת אותה לצה"ל, ישירות ודרך יצרניות רחפנים העובדות מול הצבא.

שיבוש (Jamming) הוא אחד מנקודות התורפה המשמעותיות ביותר של רחפנים צבאיים. מערכות הניווט של רחפנים מתבססות על GPS לצורך מיקום והתמצאות במרחב. ואולם, מאחר שמדובר באותות חלשים המגיעים מלוויינים מרוחקים, אותות ה-GPS קלים מאוד לשיבוש. השיבוש מתבצע בשתי דרכים: שידור אותות חזקים הממסכים את אותות הלוויין המקוריים ועל-ידי כך מונעים את קליטתם, או שידור אותות הטעיה אשר שולחים למקלט מידע שגוי, הגורם לו “לחשוב” שהוא נמצא במקום אחר. 

ישנם בשוק מערכות הגנה אלקטרוניות שנועדו לחסום את תשדורות השיבוש. אסיו מציעה חסינות מוחלטת מפני שיבוש באמצעות מערכת ניווט שאינה מסתמכת על GPS אלא על ניווט אופטי. ה-NavGuard מתבססת על מצלמות יום ולילה המספקות חישה ויזואלית בזמן אמת של סביבת הרחפן. כדי להבין את מיקמו הגיאוגרפי של הכלי, המערכת משווה את המידע הוויזואלי המגיע מהמצלמות לבין מפה תלת-מימדית של מרחב המשימה – ומאתרת היכן נמצא הכלי ביחס למפה ומספקת לבקר הטיסה את הקורדינטות בפורמט זהה ל-GPS.

כך למשל, אם הרחפן טס מעל מגדלי עזריאלי, המערכת תדע לזהות את נקודת הציון הזו במפה וכך להבין את קורדינטות המיקום של הרחפן. מערכת הניווט האופטית יכולה לשמש כגיבוי לניווט מבוסס GPS או כמערכת ניווט ראשית.

לדברי מנכ"ל החברה, דוד הראל, בשיחה עם Techtime, מדובר בפתרון יחיד מסוגו בעולם הרחפנים הטקטיים. "ישנן מערכות שפועלות באופן דומה עבור מטוסי קרב, ספינות ורק"מ, אך הן כבדות ויקרות." אסיו הצליחה לפתח פתרון קל-משקל שמתאים לדרישות של רחפנים טקטיים. אסיו מפתחת כעת גרסאות מוקטנות יותר של המערכת ועבור מתארי טיסה נוספים, כדי להתאימה לפלטפורמות נוספות.

הראל: "המערכת שלנו מגבירה את חופש הפעולה של הרחפן ואת הביטחון המבצעי שהוא יוכל להשלים את המשימה. יש עניין עצום בפתרון הזה, והוא אף גבר בעקבות המלחמה באוקראינה, שבה ישנו שימוש נרחב ברחפנים.

אסיו מספקת כיום את הפתרון ללקוחות צבאיים, אך לדברי הראל סכנת השיבוש אורבת גם לרחפנים מסחריים. "זו בעיה שמטרידה את כל עולם הרחפנים, לא רק את הצבאי. ברגע שיתחילו לבצע משלוחים מעל ישובים מאוכלסים, יהיה צורך לתת מענה לסכנת השיבוש."

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ראיית מכונה , רחפנים , תעופה וביטחון