רפאל התאימה את ספיידר ליירוט טילים בליסטיים

4 ינואר, 2023

"בעקבות בקשות דחופות של הלקוחות". היכולת החדשה פותחה בחודשים האחרונים לאחר שנלמדו "הלקחים של סכסוך צבאי שבמהלכו מתבצע שימוש רב בטילים טקטיים". לפני כשנתיים נמכרו מערכות ספיידר לצ'כיה

בתמונה למעלה: משגרי טילים של מערכת ספיידר. צילום: רפאל

חברת רפאל (Rafael) ביצעה שינויים במערכת הנ"מ Spyder מתוצרתה, והפכה אותה למערכת יירוט טילים בליסטיים טקטיים (Tactical Ballistic Missiles – TBM) מסוג הטילים שבהם נעשה שימוש רב במלחמה באוקראינה. בדרך-כלל מדובר בטילים המצויים על-גבי משגר נייד ומגיעים לטווח של עד כ-300 ק"מ. הטיל טושקה למשל, הנמצא בשימוש רוסיה ובשימוש אוקראינה, שייך לקטגוריה הזו. השינוי במערכת בוצע במהלך השנה האחרונה בעקבות לקחים שהופקו ככל הנראה מהמלחמה באוקראינה.

אומנם החברה לא ציינה במפורש שמדובר באוקראינה, אולם דיווחה ש"הלקחים נלמדו מסכסוך צבאי קיים שבו מתבצע שימוש רב בטילים טקטיים". רפאל מסרה שהיא קיבלה "בקשות דחופות של מספר לקוחות קיימים של החברה המשתמשים בספיידר, ונענתה להם באמצעות השקת תוכנית Counter-TBM שבמסגרתה עודכנו מספר מודולים במערכת המאפשרים לה ליירט טילים בליסטיים". החברה לא מסרה שמות של לקוחות, אבל בהקשר הזה ראוי לציין שבחודש אוקטובר 2021 היא חתמה על הסכם לאספקת ארבע מערכות ספיידר לצ'כיה, תמורת סכום כולל של כ-620 מיליון דולר.

המערכת נמכרה ל-8 לקוחות בעולם

זו היתה הפעם הראשונה שבה מדינה מברית נאט”ו רוכשת מישראל מערכת הגנה אווירית מלאה. צ'כיה מספקת תמיכה נרחבת באוקראינה, וההסכם עם רפאל כולל מרכיב של ייצור מקומי בצ'כיה. מערכת ספיידר הינה סוללה של טילי אוויר-אוויר המותקנת על-גבי משאיות וניתנת להעברה ממקום למקום גם באמצעות מטוסי תובלה דוגמת C-130. כל סוללה כוללת יחידת ניהול ובקרה, מכ”ם אווירי מסוג NMR של אלתא (בבעלות התעשייה האווירית) אשר משמש גם במערכת כיפת ברזל, וכן 3-6 יחידות שיגור הכוללות 4-12 טילים מסוג Python-5 ו\או מסוג DERBY בכל יחידה.

הטילים של רפאל כוללים מספר טכנולוגיות איתור וגילוי: אינפרה-אדום, מצלמת וידאו ומכ”ם. המערכת בנויה במתכונת ארכיטקטורת רשת פתוחה המאפשרת שילוב מהיר של מודולים נוספים, ולהתמודד עם מספר מטרות בו-זמנית. היא מספקת הגנה בטווח של עד 80 ק”מ בפני כל האיומים האוויריים, והמיירטים שלה ניתנים לשימוש גם כטילי אוויר-אוויר. ראוי לציין שבעבר דווח כי גם הפיליפינים רכשו מערכות ספיידר של רפאל, ואיחוד האמירויות מבקש לרכוש מערכת כזו כדי להתגונן בפני איראן. רפאל מדווחת שיש למערכת נסביון מבצעי של 15 שנה, ושהיא נירכשה עד היום על-ידי 8 מדינות בעולם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אוקראינה , רפאל