רשות החדשנות: מתחילה מגמת בריחה של חברות

1 מאי, 2023

אגף המחקר ברשות מעריך שהמשבר החוקתי-משפטי בישראל, יגרום לכ-80% מחברות ההזנק להירשם בחו"ל והתעשייה עשויה לאבד כ-25% מעובדיה. "מחיקה מוחלטת של הישגי המדינה בבניית תעשיית הייטק"

נייר עמדה שהוכן לאחרונה ברשות החדשנות מזהיר מפני משבר בתעשיית ההייטק הישראלית אשר עשוי לפגוע בכלכלה הישראלית כולה, על רקע המגמות הגלובליות וההפיכה המשטרית בישראל. "הרבעון הראשון של שנת 2023 התאפיין בתהליכים מואצים לביצוע שינויים במבנה המערכת המשפטית וביחסים בין שלוש הרשויות במדינת ישראל", נכתב במסמך הרשמי של רשות ממשלתית.

"הצפי לשינויים אלו הביא ליצירת אי-וודאות גבוהה מאוד לגבי מעמדה של הרשות השופטת, הן בהיבטים אזרחיים והן בהיבטים עסקיים, וכתוצאה מכך גם לאי-וודאות ביחס ליציבות הממשל התאגידי בישראל. תפיסת אי-הוודאות הזו מקטינה את כדאיות ההשקעה בישראל. לאור מצב עניינים זה, קיים חשש מהותי כי ישראל תתנתק בתקופה הקרובה ממגמות תנועות ההון העולמיות, וכי חלקה בעוגת השקעות ההון סיכון העולמי יקטן".

תעשיית ההייטק מגיבה מהר לשינויים, והרשות איתרה מגמת בריחה מישראל: "עד לחודש ינואר 2023, כ-80% מחברות ההזנק שנפתחו בישראל היו במבנה התאגדות של חברה ישראלית. במהלך חודש פברואר, בשל אי-הוודאות והסיכונים לסביבה העסקית בישראל והן ליזמים הישראלים עצמם, החלה מגמה של פתיחת חברות הזנק באמצעות התאגדות כחברה זרה. המגמה התעצמה במהלך חודש מרץ (80%-50% מהחברות נרשמו בחו"ל). ההערכה שלנו היא שבתוך זמן קצר מאוד אנו עלולים להגיע למצב שבו יהיה רוב מוחלט לפתיחה של חברות ההזנק על-ידי התאגדות באמצעות חברה זרה – ככל הנראה של יותר מ-80%".

רגע האמת: מתי התהליך יהיה "לא ליניארי"?

הבעיה אינה מוגבלת לחברות הזנק בלבד, אלא צפויה להשפיע על התנהלותה של התעשייה החשובה ביותר למשק הישראלי: תעשיית ההייטק מעסיקה כיום כ-11% מהשכירים במשק, ואחראית לכ-50% מהייצוא ולכ-30% מהכנסות המדינה ממסים. הרשות חוששת שהימשכות המצב הנוכחי בישראל יתבטא בתהליכים חדים ומהירים. "החלטות רבות אשר התעכבו בציפייה להתבהרות אי-הוודאות יגיעו לנקודה בה חייבים להכריע לגביהן. או אז אנו צפויים לראות 'התנהגות לא ליניארית', אנו צופים כי שינויים באופי פעילות חברות הייטק יהיו מהירים ויקיפו את רובן של חברות ההייטק בישראל".

בחודש מרץ 2023 ביצעו רשות החדשנות ומשרד האוצר סימולציה ניסתה לכמת את השפעת העלייה בסיכון המיוחס להשקעות בישראל כתוצאה מהשינויים המשפטיים. התוצאות שהתקבלו מראות ירידה של 8%-25% במספר העובדים בהייטק וירידה של 10%-30% בהיקף הפעילות הכלכלית. לא ברור לאיזה תקופה הסימולציה הזו מיוחסת, אולם ההשפעה תהיה דרמטית. רשות החדשנות: "במידה וההערכות האמורות אכן יתממשו, הרי שמדובר על מחיקה מוחלטת של הישגי המדינה בבנייתה וצמיחתה של תעשיית הייטק ענפה, וחזרה של שנים לאחור מבחינת מצב התעשייה".

מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין: "גם אם המשבר המשפטי-חוקתי ייפתר, סביר שייקח זמן להגיע לפתרון, וגם לאחר השגתו, ייקח זמן לבנות מחדש את אמון המשקיעים". נייר העמדה הוכן על-ידי אגף המחקר ברשות החדשנות והוצג לשר החדשנות המדע והטכנולוגיה וליו"ר מועצת הרשות ד"ר עמי אפלבום.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: תעשייה ישראלית