חברת צ'ק-קאפ קרבה לסוף דרכה

6 יוני, 2023

החברה הודיעה כי לא תמשיך בניסוי הקליני בארה"ב ופיטרה כ-90% מעובדיה. כעת, תנסה למכור את הקניין הרוחני כדי למקסם ערך לבעלי המניות. צ'ק-קאפ פיתחה גלולת רנטגן שהיתה אמורה לשמש חלופה לקולונוסקופיה

בעקבות כישלון הניסוי הקליני האחרון שנערך בישראל ובארצות הברית, חברת צ'ק-קאפ (Check-Cap) מתקרבת ככל הנראה אל סיום דרכה במתכונת הנוכחית. היום (ג') הודיעה החברה מעוספיה, שפיתחה גלולת רנטגן נבלעת לאיתור פוליפים טרום-סרטניים במעי הגס, שהיא לא תמשיך בפיתוח הטכנולוגיה ובקידום המסלול הקליני – ושהיא מסיימת את עבודתם של כ-80 מעובדי החברה – המהווים כ-90% ממצבת כוח האדם שלה.

כעת, צ'ק-קאפ תתמקד בהפקת ערך מקסימלי מנכסיה ומהקניין הרוחני שלה לטובת בעלי המניות, ולצורך כך שכרה את שירותי הייעוץ של בנק ההשקעות האמריקאי Ladenburg Thalmann & Co כדי לבחון שורה של אפשרויות, ובכלל זה מכירת החברה או חלק ממנה, הענקת רישיונות, מיזוג או מיזוג הפוך. 

חברת צ'ק-קאפ היתה מצויה בשלוש השנים האחרונות בהיערכות לקראת הניסוי הקליני המרכזי (pivotal) בארצות הברית, שעל בסיס תוצאותיו תכננה להגיש בקשת אישור שיווק מה-FDA ולהתחיל במסחור הטכנולוגיה. ואולם, בחודש מרץ השנה הודיעה החברה כי הנתונים הקליניים מהשלב המקדים לניסוי – שלב כיול המערכת – לא עמדו ביעד ובעקבות כך דחתה למועד לא ידוע את ביצוע השלב השני והמרכזי של ניסוי, שבו היו אמורים להשתתף מאות נסיינים בקליניקות שונות בארצות הברית.

בהיותה חברת מכשור רפואי בשלבי פיתוח, עם קופת מזומנים מתדלדלת, נראה כי מנהלי החברה הבינו כי לא יהיה בידיה מספיק משאבים פיננסיים לספוג את הדחייה המשמעותית בלוחות הזמנים. "לאחר סקירה של נתונים נוספים ובחינת המגעים עם ה-FDA לגבי פרוטוקול מעודכן לניסוי הקליני, הזמן הנדרש וההשקעה הצפויה להמשך פיתוח הטכנולוגיה של החברה, הגיע דירקטוריון החברה לכדי החלטה כי נכון לבחון חלופות אסטרטגיות לחברה", נכתב בהודעת החברה היום.

הטכנולוגיה שרצתה להיות חלופה לקולונוסקופיה

חברת צ'ק-קאפ נוסדה ב-2005 על ידי ד"ר יואב קמחי, המשמש כ-CTO של החברה לאורך מירב שנות פעילותה. ב-2015 הונפקה החברה בנסד"ק לפי שווי של 92 מיליון דולר. בהנפקה גייסה צ'ק-קאפ 24 מיליון דולר, כאשר בין המשקיעות העיקריות בחברה נמנו GE והקרנות Fosun Pharma ו-Pontifax. במהלך 2020 גייסה החברה 25.9 מיליון דולר במספר סבבים של הקצאת מניות, וב-2021 גייסה עוד 35 מיליון דולר באופן דומה. כיום נסחרת החברה בנסד"ק בשווי שוק של 11 מיליון דולר.

מייסד החברה, ד"ר יואב קמחי

צ’ק-קאפ פיתחה פתרון ידידותי למשתמש לביצוע בדיקת-סקר לגילוי פוליפים טרום-סרטניים במעי הגס. הפיתוח נועד לתת מענה לאחת הבעיות המרכזיות המובילות לתמותה הגבוהה מסרטן המעי-הגס. הנכונות הנמוכה של אנשים בקבוצת הסיכון לבצע את בדיקת הסקר המקובלת, הקולונסקופיה, שהיא הליך פולשני ובלתי נעים. ההיענות הנמוכה מביאה לכך שמקרי הסרטן מתגלים בשלבים מתקדמים יותר, כאשר סיכוי ההחלמה נמוכים לאין שיעור.

המערכת של צ’ק-קאפ מורכבת מגלולה נבלעת שבתוכה מקור קרינת רנטגן (X-ray), מערכת בקרה ושליטה המולבשת על גבו של הנבדק ומאכנת את מסלול הגלולה ומנהלת את ביצוע הסריקות, ובנוסף, תוכנה המעבדת את המידע לכדי מיפוי דו-מימדי ותלת-מימדי של הדופן הפנימי של המעי הגס. זו בדיקה בלתי פולשנית ואינה דורשת ניקוי המעי או הכנה מוקדמת, כמו בקולונסקופיה. למעשה, הנבדק פשוט בולע את הגלולה ויכול להמשיך בשגרת היומיום ללא הפרעה. בסיום התהליך הגלולה נפלטת מהגוף באופן טבעי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: IOT , חברות סטראט-אפ , חדשות , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: יואב קמחי , סרטן המעי הגס , צ'ק-קאפ , קולונסקופיה