בשורת הדור הבא של אינוויז: LiDAR עשוי להיות החיישן החשוב ביותר בנהיגה אוטונומית

3 אוגוסט, 2023

הפלטפורמה מפותחת עבור ב.מ.וו וכוללת מעבד AI ייעודי של החברה. מגיעה לטווח חישה של 450 מטר. "הפרדת ה-LiDAR מהמחשב המרכזי מפשטת את הארכיטקטורה"

מאת יוחאי שויגר

אתמול (ד') חשפה חברת אינוויז (Innoviz) שהיא מפתחת עבור BMW פלטפורמת LiDAR חדשה, אשר תתמוך בנהיגה אוטונומית ברמה 3 ותשתלב בדגמים עתידיים של יצרנית הרכב הגרמנית. הדור הבא יגיע לטווח חישה וגילוי של 450 מטר, בהשוואה ל-300 מטר בדור הנוכחי, ויספק תמונה ברזולוציה גבוהה פי שניים. המערכת תתבסס על מעבד הבינה המלאכותית (AI) הייעודי, InnovizCore, שפותח על-ידי אינוויז, ועל תוכנת חישה מתוגברת אשר תכלול יישומי נהיגה ובטיחות חדשים. פיתוח המודול השלם כבר הושלם (tape-out) וכעת הוא נמצא במבדקים במעבדות אינוויז. להערכת החברה, היא תשלח דוגמאות ל-BMW ופולקסווגן לקראת סוף השנה, ותוכל לעבור לייצור סדרתי במחצית השנייה של 2024. 

אינוויז נבדלת מטסלה ומובילאיי

הפרטים נחשפו אתמול על-ידי מנכ"ל החברה, עומר כילף, בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"ח הרבעוני. מהמידע עולה אפשרות מעניינת: פלטפורמת ה-LiDAR החדשה של אינוויז עשויה לשנות את כל ארכיטקטורת התוכנה והחומרה של מערכות נהיגה אוטונומית: ה-LiDAR יפסיק להיות "צלע שלישית", אחרי המצלמה והמכ"ם – ועשוי לקבל מעמד של החיישן המרכזי המאפשר נהיגה אוטונומית מלאה ברמת בטיחות מספקת.

מדובר בהבדל משמעותי בהשוואה למודלים של טסלה ומובילאיי, הנחשבות לשתי החברות המתקדמות ביותר בתחום הנהיגה האוטונומית. טסלה מנסה לפתח מערכת נהיגה אוטונומית מלאה שאינה כוללת חיישן LiDAR, ואילו מובילאיי ממשיכה לקדם את המצלמה כחיישן ראשי: מערכת הנהיגה SuperVision שלה אינה כוללת LiDAR, אבל מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה, Chauffeur, כוללת גם LiDAR כחיישן משלים. 

ארכיטקטורת חומרה חדשה

מעבד InnovizCore של אינוויז מגיע במתכונת של ASIC, כלומר שבב ייעודי של החברה שתוכנן במיוחד עבור החיישן ותוכנת החישה של החברה. השחקניות אחרות בשוק ה-LiDAR מיישמות את המעבדים ברכיבים מיתכנתים מסוג FPGA. השבב של אינוויז תוכנן בגיאומטריה של 16 ננומטר והוא כולל 50 מודולי עיבוד ומעבדי אותות (DSP), המסוגלים לנתח עשרות פיקסלים במקביל. כילף התייחס לחשיבותו של המעבד: "זהו הבסיס שעליו תוכל תוכנת ה-AI ולמידת-המכונה שלנו לצמוח. הוא מספק כוחות מחשוב מבוזרים וייעודיים ל-LiDAR וליישומי LiDAR".

מדובר בשינוי מהותי בארכיטקטורת מערכת החישה, מאחר שבפלטפורמה החדשה של אינוויז פועל החיישן באמצעות יחידת עיבוד עצמאית שהיא נפרדת מהמחשב המרכזי של הרכב. למעשה, הוא משמש כיחידת בקרה אלקטרונית (ECU) בפני עצמה. לדברי כילף, הוספת כוח העיבוד תאפשר לבצע ניתוח של המידע החזותי ברמת רזולוציה גבוהה יותר ובקצב פריימים גבוה יותר.

"הדבר מפשט את ארכיטקטורת המערכת. הפרדת חומרת ה-LiDAR מהמחשב המרכזי גם מוסיפה שכבה של יתירות שהיא הכרחית עבור אוטונומיות רמה 3 ומעלה. זה יכול להפחית את עלות המחשב המרכזי עבור יצרנית הרכב, ולפנות משאבי עיבוד ליישומים אחרים. למעשה, זה יוצר יחידת עיבוד אלקטרונית ייעודית עבור ה-LiDAR ופתרונות מבוססי-LiDAR. זה מרכיב קריטי עבור הפתרון שאנחנו מפתחים ל-BMW, מאחר שתוכנת החישה עוצמתית יותר וכוללת מרכיב חדש – MRM".

ניווט בטוח עד שהנהג משתלט על הרכב

"תמרון בסיכון מינימלי" (Minimal Risk Maneuver – MRM) הוא היישום האחראי לנווט את המכונית בבטחה במעבר שבין נהיגה אוטומטית לנהיגה ידנית. הדבר קורה כאשר מערכת הנהיגה נתקלת בסיטואציה מורכבת ומבקשת מהנהג לקחת לידיו את השליטה על הנהיגה. פרק הזמן הזה הוא קריטי, ולעיתים, אם הנהג משתהה, המערכת צריכה להוריד את הרכב לשוליים. העובדה כי הגרסה החדשה של אינוויז תוכל לתמוך ביישום בטיחות כה קריטי ממחישה את קפיצת המדרגה הטכנולוגית של החברה.

כילף: "מערכות MRM אינן חדשות, אך באופן היסטורי הן נסמכות על מצלמות. אנחנו סבורים כי MRM מבוסס LiDAR יכול לספק יתרונות מבניים מהותיים על פני מערכות מבוססות מצלמה, כדוגמת תמונה תלת-מימדית אמיתית, ולהפחית את הסיכון בתאורה ירודה, סנוור, גשם ושלג. לקוחות אמרו לנו שכדי לאפשר נהיגה אוטונומית בכבישים בינעירוניים במהירויות גבוהות יותר, תוכנת ה-MRM צריכה להתבסס על חיישן תלת-מימדי ברזולוציה גבוהה, במקום על מצלמה דו-מימדית".

המעבד יהיה מחובר ישירות לתוכנת ההפעלה של הרכב, ובכך ניתן יהיה לבצע עדכון מרחוק (OTA), שיתוף מידע ומיפוי HD. כמו כן, ניתן יהיה לממשק את המעבד, דרך ערוץ ייעודי, לחיישנים האחרים של הרכב, כך שבעתיד החברה תוכל לפתח יישומים שמתבססים גם על מידע שנשאב מהמצלמות והמכ"ם.

שולי רווח של חברת תוכנה

המוצר החדש, ופרויקט הפיתוח החדש עם BMW, מגלמים גם הזדמנויות עסקיות חדשות עבור אינוויז. בזכיית התכנון הראשונה עם ב.מ.וו לאספקת חיישני InnovizOne לדגמי סדרת BMW 7, אינוויז שימשה כספקית משנה (Tier-2), כאשר הספקית הישירה של המערכות היתה בעצם חברת מאגנה (Magna). בפרויקט הנוכחי, אינוויז תשמש ספקית הראשית (Tier-1) של עצמה. "תמחרנו את התוכנית הזו בהתאם למודל החדש. כלומר במקום לשלוח רק רכיבי LiDAR וליהנות מחלק מהתמורה הכספית, יש לנו כעת הזדמנות למכור את החבילה כולה ישירות ללקוח, כולל החיישן ומודול ה-AI".

עוצמת העיבוד הנוספת מאפשרת לפתח יישומי תוכנה נוספים, ולהטות את תמהיל ההכנסות מחומרה לתוכנה. "היתרונות של הרחבת סל שירותי התוכנה הם ברורים. המהלך מגדיל את הערך המוסף שמספק ה-LiDAR שלנו, ושולי הרווח ממכירת תוכנה גדולים בהרבה משולי הרווח של מכירת חומרה". הכנסות החברה ברבעון השני הסתכמו ב-1.5 מיליון דולר, לעומת 1 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-30.6 מיליון דולר, ובקופת המזומנים של החברה יש כ-129.6 מיליון דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אלקטרואופטיקה , דוחות רווח , חדשות

פורסם בתגיות: BMW , אינוויז , עומר כילף