אזרבייג'ן רוכשת שני לווייני צילום של התעשייה האווירית

4 אוקטובר, 2023

ההסכם כולל העברת ידע טכנולוגי שיאפשר לאזרבייג'ן לייצר בעצמה לוויין הכולל מטעד אלקטרו-אופטי ברזולוציה של פחות מ-0.5 מטר. נחתם גם הסכם שיתוף פעולה בין סוכנויות החלל של שתי המדינות

בתמונה למעלה: הדמיית הלוויין האלקטרו אופטי שישראל תספק לאזרבייג'ן

סוכנות החלל של אזרבייג'ן, Azercosmos, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם התעשייה האווירית לאספקת שני לווייני צילום ברזולוציה של פחות מחצי מטר. במסגרת ההסכם, התעשייה האווירית תספק לאזרבייג'ן שני לווייני צילום, וידע בתחום הייצור והתפעול השל הלוויינים. סוכנות הידיעות האזרית Trend דיווחה שמדובר בפרוייקט רחב היקף להעברה טכנולוגית: הלוויין הראשון יתוכנן וייבנה על-ידי התעשייה האווירית אשר תכשיר צוותים של סוכנות החלל האזרית שיבנו את הלוויין השני. במקביל, היא תספק ציוד והכשרה שיאפשרו לאזרבייג'ן לנהל את משימות הלווייינים. שיגור הלוויינים מתוכנן להתבצע בשנים 2026 ו-2028.

באתרי מידע שונים נמסר שגורמים רשמיים באזרבייג'ן העריכו את שווי העיסקה בכ-120 מיליון דולר. אזרבייג'ן היא חברה טרייה במועדון החלל. בשנת 2009 היא החליטה על בניית תעשיית חלל מקומית, וב-2010 הקימה את סוכנות החלל הלאומית הפועלת במתכונת של חברה ממשלתית, במטרה לקדם את התחום. כיום צברה נסיון עם שלושה לוויינים: לוויין התקשורת Azerspace-1 שיוצר על-ידי Orbital Sciences ושוגר לחלל ב-2013, לוויין צילום מסדרה SPOT 7 של איירבאס אשר שוגר לחלל ב-2014 והפסיק לפעול באפריל 2023, ולוויין התקשורת Azerspace-2, שהוא לוויין מסוג Intelsat 38 אשר שוגר לחלל בשנת 2018.

הסכם שיתוף פעולה בין סוכנויות החלל של ישראל ואזרבייג'ן

במקביל, השבוע גם נחתם הסכם לשיתוף פעולה בתחום החלל בין סוכנות החלל האזרית וסוכנות החלל הישראלית. ההסכם נחתם במהלךקונגרס האסטרונאוטיקה הבינלאומי (IAC) השנתי, שנערך השנה בבאקו בבירת אזרבייג'ןההסכם מיועד להוביל לפרויקטים משותפים בתחום החלל, בהם: פיתוח טכנולוגיות חלל, לוויינים, מערכות לחקר חלל (רובוטיקה, כלי רכב ומערכות אופטיות), שיתופי פעולה ברמת האקדמיה, תצפית וניטור כדור הארץ, פרויקטים בתחום החינוך ועוד.

שיתוף הפעולה בין ישראל ואזרבייג'ן חורג ממתכונת של קשרים מסחריים וקשור למערך בריתות של ישראל באזור הקווקז הגובל עם איראן. בכלי התקשורת בארץ ובעולם התפרסמו ידיעות רבות על אספקת נשק ישראלי לאזרבייג'ן במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי שבין שתי המדינות. בין השאר, ההסתבכות של אירונאוטיקס לפני מכירתה לרפאל ולאיש העסקים אביחי סטולרו, החלה בעקבות האשמות שהחברה ביצעה מהלכי שיווק לא חוקיים באזרבייג'ן במסגרת הדגמת היכולות של מל"ט חמוש. גם בסבב הקרבות בין ארמניה ואזרבייג'ן בשנת 2020 עלה שמה של ישראל: בתקשורת העולמית דווח שאחת מהסיבות לתבוסת הצבא הארמני היתה שימוש רחב-היקף במל"טים תוקפים מתוצרת ישראל. היכולות האלה שימשו מבוא למה שהתחולל אחר כך באוקראינה, שבה המל"טים שולטים בשדה הקרב.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: התעשייה האווירית , לוויין