תוכנית ההתנתקות של אפל מקואלקום

31 דצמבר, 2017

לאור הסכסוך המשפטי המסלים עם קואלקום, אפל מחפשת יצרניות מודמים שיחליפו אותה. המטרה היא לייצר כבר ב-2018 מכשירים ללא המודמים של קואלקום. החלופות הנבחנות הן אינטל ו-MediaTek

IPHONE X BOARD

האם חברת אפל (Apple) מתכוונת לנתק כליל את ההתקשרות המסחרית שלה עם קואלקום (Qualcomm), אשר מספקת לה את מרבית המודמים כבר יותר מעשור שנים? על רקע הסכסוך המשפטי המתעצם בין שתי החברות סביב גובה התמלוגים שקואלקום גובה מאפל, מתרבים לאחרונה הדיווחים שלפיהם אפל מחפשת חלופות לקואלקום כספקית מודמים למכשיריה. אתר הטכנולוגיה הטאיוואני Digitimes דיווח כי לאחר הדיווחים שלפיהם אפל כבר העבירה כמחצית מהזמנות המודמים שלה מקואלקום לאינטל, כעת אפל מנהלת מגעים עם יצרנית השבבים הטאיוואנית MediaTek כדי שהיא ספקית נוספת של מודמים עבורה.

הדיווח ב-Digitimes מסתמך על על גורמים בחברת MediaTek שמסרו לאתר שהחברה עומדת בסטנדרטים שקבעה אפל להתקשרות עם ספקיות משנה בנושאים כמו איכות הטכנולוגיה, המחיר ויכולת לוגיסטית. "שתי החברות כבר קיימו פגישות במטרה לשלב את המודמים של MediaTek במערכות של אפל החל משנת 2018". בתעשייה מעריכים כי אם שיתוף הפעולה בין שתי החברות ייצא לפועל ייצא לפועל, MediaTek עשויה לספק לאפל גם מערכות אחרות שבהן היא מתמחה, כמו רמקולים חכמים, מטענים אלחוטיים ומערכות קישור אלחוטיות. MediaTek ואפל סירבו להגיב לדיווח.

התמלוגים עשויים לסיים הרומן

עד היום, רוב המודמים במכשירי אפל היו מתוצרת של קואלקום, למרות שהיא הקפידה תמיד להזמין כמויות מסויימות גם מספקים אחרים. ככל הנראה בעקבות הנסיון המר עם קואלקום, אפל החליטה להיות בקשר עם מספר גדול של ספקים כדי לא להיות תלויה בספק מרכזי יחיד, אשר יכול לדרוש מחירים מופקעים. הצורך הזה אינו חדש. בסוף אוקטובר דיווח ה-Wall Street Journal שאפל מתכננת לייצר את מכשיריה ללא המודמים של קואלקום כבר בשנת 2018.

ראוי לציין שחרף הסכסוך המשפטי קואלקום ממשיכה לספק לאפל מודמים גם עבור הדגמים החדשים ביותר של מכשיריה (ראו הפירוק של iPhone X ב-Techtime). עם זאת, על-פי הדיווח, מאז שאפל הגישה תביעה כנגד קואלקום בחודש ינואר בבית משפט פדרלי בקליפורניה בטענה כי קואלקום גובה תעריפים מופקעים בגין השימוש במודמים שלה, קואלקום החליטה, כצעד נגד נוסף, למנוע מאפל שימוש בתוכנה המשמשת לצורך בדיקת התאימות של המודמים שלה במכשירי אפל. יכול להיות שהצעד הזה הגדיש את הסאה, והחברה החליטה לחפש חלופה אסטרטגית.

סיוה הישראלית עשויה להרוויח

כבר בשנה שעברה החלה להשתמש אפל במודמים של אינטל באייפון 7, אייפון 7 Plus, אייפון 8 ואייפון 8 Plus, שהחלה לשווק בספטמבר, כאשר בחלק מהמכשירים היא השתמשה במודמים של קואלקום ובחלק במודמים של אינטל. כאמור, בשבועות האחרונים דיווחו מספר כלי תקשורת שאפל כבר העבירה כ-50% מהזמנות המודמים מקואלקום לאינטל, ושאפל נמצאת בתהליכי פיתוח עם אינטל כדי לשלב את המודמים של אינטל בדגמים העתידיים שלה. מבחינת חברת CEVA הישראלית זו בשורה משמחת מאוד, שכן מודמי ה-LTE וה-LTE Advanced של חברת אינטל מבוססים על מעבד האותות (DSP) של סיוה מהרצליה.

מבחינת קואלקום מהלך כזה של אפל, שהיא אחת מהלקוחות העיקריות, יהיה מכה קשה. הוא יחתום שנה עגומה במיוחד, שבה החברה ספגה קנסות כבדים מצד מספר רגולטורים ברחבי העולם בגין שימוש בכוחה המונופוליסטי בתחום המודמים למובייל כדי להפקיע מחירים ולדחוק מתחרות, היא נאבקת בינתיים בלא הצלחה בניסיון להשלים את עסקת המיזוג עם NXP, וכעת גם מתמודדת עם ניסיון השתלטות עוין מצד חברת ברודקום (Broadcom), שהגישה בחודש נובמבר הצעה חד-צדדית לרכישת קואלקום תמורת 130 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: טאבלט וסמארטפון , סמיקונדקטורס