מנטור גרפיקס תשווק ליבות IP באמצעות IPextreme

19 אוקטובר, 2013

הליבות הדיגיטליות יימכרו גם בישראל. מייסד IPextreme, וורן סבאג': "לעתים רבות צוות אחד רוכש קניין רוחני שצוות אחר כבר קנה ושילם עבורו. החברות אפילו לא מצליחות לדעת בוודאות איזה קניין רוחני הן מנהלות"

סבאג': "חברות שבבים החלו למכור את הקניין הרוחני שלהן משיקולים אסטרטגיים"

IPEXTREMEחברת ה-EDA מנטור גרפיקס (Mentor Graphics) תתחיל לשווק קניין רוחני בעולם הכולל ליבות מעבדים ובלוקים נוספים הדרושים לבניית מערכות על-גבי שבב (SoC). השבוע נחתם הסכם הפצה בין החברה לבין חברת IPextreme, העוסקת בשיווק והפצת קניין רוחני דיגיטלי. לפי ההסכם, כל מרכיבי ה-IP של IPextreme ישווקו בכל המרכזים של מנטור גרפיקס בעולם, כולל בישראל.

מדובר בעיקר בספריות AMBA – Advanced Microcontroller Bus Architecture של חברות דוגמת נשיונל סמיקונדקטורס, ספריות JTAG וליבות עיבוד ותיקות דוגמת ColdFire ו-Power של חברת פריסקייל, מיקרו-בקרים CR16 המבוססים על ארכיטקטורת CompactRISC של נשיונל סמיקונדקטורס ומיקרו-בקרים C166S של Infineon. החברה מוכרת אפילו קניין רוחני של מעבסדי 8 ביטים דוגמת  HCS08  של פריסקייל ואפילו את המעבד הכמעט מיתולוגי M8051 המבוסס על מעבד אינטל הלקאסי 8051, שלמרות 30 שנותיו נמצא עדיין בשימוש בתעשייה.

חברת IPextreme הוקמה בשנת 2004 על-ידי וורן סבאג', שהוא אחד מוותיקי תעשיית השבבים בעמק הסיליקון. בראיון ל-Techtime הוא סיפר שחברות שבבים החלו למכור את הקניין הרוחני שלהן משיקולים אסטרטגיים. "הן רוצות לקדם חלק מהמוצרים שלהן כדי שיהיו תקן תעשייתי דה-פקטו, לכן הן משחררות קניין רוחני אל השוק, כדי להרחיב את קהיליית המשתמשים בהן, גם בקרב חברות שאינן רוכשות מהן רכיבים.

"החברות שעובדות איתנו, כמו פריסקייל, NXP, אינטל, TI, אינפיניאון ונשיונל סמיקונדקטורס (היום חלק מטקסס אינסטרומנטס) גם רוצות לטפח את האקוסיסטמס הצומח סביב המוצרים שלהן, יצרני דרייברים, יישומים, תוכנות תמיכה ועוד. הן יכולות לעשות זאת רק אם הן מרחיבות את השימוש בקניין הרוחני שלהן. הן גילו שמעבר לחלון הזדמנויות צר, שבו הן מוציאות לשוק מוצר חדש, הן לא מרוויחות מכך שהקניין הרוחני נשאר סגור בתוך החברה – ולא מפסידות מכך שהן מוכרות אותו".

מדוע הן זקוות לכם כדי למכור את ה-IP שלהן?

סבאג': "מכיוון שניהול IP זו משימה מורכבת, ואין להן יכולת לבצע אותה. אנחנו גם נותנים ללקוחות נקודת גישה אחת שבה הם יכולים למצוא הרבה מאוד מקורות IP וזה מקל עליהם לאתר את ה-IP הדרוש להם. אנחנו מבטיחים ללקוחות IP מוכח מכיוון שאנחנו מוכרים רק קניין רוחני שהיה חלק מרכיבים אמיתיים שיוצרו בייצור המוני ונעשה בהם שימוש".

כיצד העסק בנוי?

"אנחנו לא הבעלים של הקניין הרוחני ולא רכשנו אותו. אנחנו רק נותנים את שירות הפהצה והמכירה של הקניין הרוחני. מכל עיסקה שאנחנו מבצעים, אנחנו מעבירים חלק מההכנסות לבעלים של הקניין הרוחני.

לאחרונה התחלתם למכור את תוכנת Xena שבאמצעותה אתם מנהלים קניין רוחני. מי קונה אותה?

"בעיקר חברות סמיקונדקטורס הזקוקות לנהל קניין רוחני. מתברר שקשה מאוד לעקוב אחר קניין רוחני בתוך השבב. צריך לעקוב אחר כל ממדי ה-IP, כמו למשל שיטות תשלום (קנייה חד-פעמית, תשלום לפי כמויות ייצור, שילוב של השניים ועוד), מחזור החיים של השבב וזמינות הקניין הרוחני בארגון.

"יצרניות רבות מפעילות מספר צוותי פיתוח מבוזרים במקומות שונים בעולם, ולעתים רבות צוות אחד רוכש קניין רוחני שצוות אחר כבר קנה ושילם עבורו. החברות אפילו לא מצליחות לדעת בוודאות איזה קניין רוחני הן מנהלות. מיזוגים ורכישות הן במיוחד נקודת זמן בעייתית: נעשים שינויים פרסונליים ומידע קריטי על ה-IP הולך לאיבוד. תוכנת Xena היא בסיס נתונים העוקב אחר הקניין הרוחני. פיץתחנו אותהל צרכים פנימיים אבל הלקוחות ביקשו מאיתנו לקבל אותה. כיום היא נמכרת בשתי תצורות: קניית התוכנה להפעלה בארגון, וקניית שירותי ניהול IP באמצעות הענן".

הראיון התקיים במהלך ארועי EuroasiaPRESS שהתקיים השבוע בסן-חוזה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: featured