המכ"ם הרב-משימתי שהקפיץ את מניית ראדא ב-70%

8 אפריל, 2015

החלטת לוקהיד מרטין להשתמש במכ"ם של ראדא בניסויי הירי של נשק לייזר חדש וקטלני, החזירה עניין המשקיעים בנסד"ק במניית יצרנית האלקטרוניקה הצבאית מנתניה

החלטת לוקהיד מרטין להשתמש במכ"ם של ראדא בניסויי הירי של נשק לייזר חדש וקטלני, החזירה עניין המשקיעים בנסד"ק במניית יצרנית האלקטרוניקה הצבאית מנתניה

מכ"ם RPS-42 ממשפחת MHR
מכ"ם RPS-42 ממשפחת MHR

מזה זמן רב לא ראתה מניית חברת Rada  עניין כה גדול של המשקיעים כמו בחודש האחרון. ב-19 במרץ נסחרה מניית ראדא בנסד"ק במחיר שפל של 1.6 דולר. אולם ארבעה ימים מאוחר יותר התהפכה בפתאום המגמה והמנייה החלה לטפס בחדות, והגיעה בתוך זמן קצר למחירה הנוכחי של כ-2.6 דולר, המייצג עלייה יוצאת דופן של יותר מ-70% בתוך כ-17 ימים.

יכול להיות שההסבר לתופעה נעוץ בהודעה לעיתונות שהחברה פירסמה ב-23 במרץ, ובו היא מדווחת על הסכם אסטרטגי עם חברת לוקהיד מרטין בתחום מערכות המכ"ם. ההסכם נחתם עם חטיבת החלל של לוקהיד מרטין, ולפיו היא בחרה במכ"ם הרב-משימתי של ראדא (Multi-Mission Hemispheric Radar) עבור מבחני הביצוע של מערכת נשק חדשה שהיא מפתחת: קרן לייזר באנרגיה גבוהה.

המכ"ם של חברת ראדא הוצג לראשונה ב-2013. הוא פועל בטווח התדרים S-Band וכולל Pulse-Doppler ואנטנת שידור וקליטה מסוג Active Electronically Scanned Array המאופיין ביכולת לייצר קרינה ממוקדת (beam forming) הנישלטת באמצעות תוכנה. מנכ"ל חברת ראדא, צבי אלון, אמר שמכ"ם ה-MHR של החברה, "מתאים במיוחד לשימוש במערכות הגנה נגד טילים ונגד מרגמות".

תוצאות ניסוי הירי בנשק הלייזר של לוקהיד מרטין
תוצאות ניסוי הירי בנשק הלייזר של לוקהיד מרטין

בחודש שעבר הדגימה לוקהיד מרטין את הביצועים של גרסה קרקעית של נשק הלייזר החדש, הקרוי ATHENA. מדובר במכשיר לייזר סיב אופטי בהספק של 30 קילו-ואט, אשר הצליח לנקב בתוך מספר שניות את גוף המנוע של מכונית שהיתה מרוחקת ממנו כ-1.5 ק"מ. לדברי מנהל התוכנית בלוקהיד מרטין, קאיוקי ג'קסון, השלב הבא בפרוייקט הינו פיתוח גירסא חזקה יותר וקלת משקל, שניתן יהיה להתקינה על כלי-טיס צבאיים, מסוקים, ספינות ואפילו משאיות.

יעדים אלה מסבירים מדוע נבחר המכ"ם של ראדא, הנחשב לקל משקל ונייד בהשוואה למערכות מכ"ם אחרות בעלות ביצועים דומים. מהסיבה הזו הוא גם נבחר בשנת 2013 לשמש כמכ"ם המערכת בניסויי נשק הלייזר של חברת בואינג (Directed Energy Tactical Systems), המתחרה בזו של לוקהיד מרטין.

חברת ראדא פיתחה שלושה מוצרים עיקריים המבוססים על טכנולוגיית MHR: מכ"ם RPS-40 לגילוי אש עוינת העוקב אחר מקורות הירי על פלטפורמה ניידת או נייחת, ומחשב את נקודת הפגיעה. מערכת RPS-42 המשמשת כמכ"ם נייד או נייח לטווח טקטי המזהה כלי-טיס, ממטוסים ועד מל"טים, ומשתלב במערכות איסוף מידע ומעקב קיימות. המוצר השלישי הוא מכ"ם RHS-44, המשמש כמכ"ם להגנת גבולות ויכול לעקוב אחר כלי-רכב, ספינות והולכי רגל.

ראדא פועלת מנתניה ומעסיקה כ-120 עובדים. בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הסתכמו מכירותיה ב-16.6 מיליון דולר, ב-10% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: featured