Globalfoundries השתלטה על חט' השבבים של יבמ

1 יולי, 2015

יבמ תשלם לגלובל-פאונדריז 1.5 מיליארד דולר תמורת הסכמתה לקבל לידיה את חטיבת הסמיקונדקטורס המפסידה. בנוסף, היא מקבלת לידיה גם אלפי פטנטים קיימים ועתידיים של יבמ בתחום ייצור השבבים

יבמ תשלם לגלובל-פאונדריז 1.5 מיליארד דולר תמורת הסכמתה לקבל לידיה את חטיבת הסמיקונדקטורס המפסידה. בנוסף, היא מקבלת לידיה גם אלפי פטנטים קיימים ועתידיים של יבמ בתחום ייצור השבבים

פרוסת סיליקון שיצאה מפאב של יבמ מיקרואלקטרוניקס בארה"ב
פרוסת סיליקון שיצאה מפאב של יבמ מיקרואלקטרוניקס בארה"ב

חברת יבמ נפרדה מחטיבת המיקרו-אלקטרוניקה הוותיקה ובעלת המוניטין שלה. היום הודיעה קבלנית ייצור השבבים השלישית בגודלה בעולם, GLOBALFOUNDRIES, על השלמת העיסקה שבה היא מקבלת לידיה את חטיבת השבבים של חברת יבמ (IBM Microelectronics), הנחשבת לאחת מהוותיקות ובעלות היוקרה בתעשיית השבבים העולמית. למעשה, לא מדובר ברכישה קלאסית: יבמ תשלם לגלובל-פאונדריז 1.5 מיליארד דולר במשך שלוש שנים תמורת הסכמתה לקבל לידיה את החטיבה המפסידה.

מדובר בסיכום בין שתי החברות שנעשה לפני יותר מחצי שנה, באוקטובר 2014, אולם  שלשום התקבל אישור של הממשל האמריקאי, אשר מרפםשר להשלים את ההסכם ולהופכו לעסקת העברת בעלות מלאה. בתחום הייצור, מקבלת את שני מתקני הייצור של יבמ, בניו-יורק ובוורמונט, המעסיקים כ-5,000 עובדים.

16,000 פטנטים וטכנולוגיית 7 ננומטר

בסך הכל, בעקבות העיסקה, תפעיל גלובל-פאונדריז ארבע מתקני ייצור בצפון מזרח ארה"ב, המעסיקים כ-8,000 עובדים. במקביל, גלובל-פאונדריז התחייבה לספק ליבמ את השבבים בהמיוחדים שהיא דורשת במשך 10 השנים הבאות. למעשה היא תהיה הספק הבלעדי של יבמ למעבדי שרתים אשר ייוצרו בטכנולוגיות 22 ננומטר, 14 ננומטר ו-10 ננומטר.

אולם לצד קיבולת הייצור, אחד מהמרכיבים החשובים ביותר במהלך הוא הקניין הרוחני: גלובל-פאונדריז מקבלת לידיה גם את הבעלות על 16,000 הפטנטים של יבמ בתחום השבבים, והופכת לאחת מהחברות בעלות הפורטפוליו הגדול בעולם בתחום המוליכים למחצה. העיסקה מעניקה לגלובל-פאונדריז טכנולוגיות שהיו חסרות לה לפיתוח תהליכי ייצור של שבבים בגיאומטריות של 10 ננומטר ו-7 ננומטר, כולל גישה אל כל טכנולוגיות הייצור החדשות שיפותחו במעבדות המחקר של יבמ.

הפרופיל של גלובל-פאונדריז לאחר העיסקה
הפרופיל של גלובל-פאונדריז לאחר העיסקה

היא מקבלת את תהליכי הייצור של יבמ בתחום שבבי התקשורת האלחוטית (RF), כולל טכנולוגיות סיליקון על מבודד (RFSOI) וטכנולוגיות לייצור שבבי תקשורת מהירים מבוססי סיליקון-גרמניום (SiGe). העיסקה מעניקה לה גם את הידע של יבמ בתחום הייצור של שבבי ASIC. גלובל-פאונדריז הודיעה שהיא מתכננת לפתח פתרונות ASIC משל עצמה עבור מגוון שווקים: מדפסות, איחסון, ופתרונות רשת.

למרות ההיפרדות מחטיבת ייצור השבבים שלה, חברת יבמ הודיעה שהיא לא מבטלת את תוכנית המחקר שלה, בהיקף של 3 מיליארד דולר, לפיתוח טכנולוגיות ייצור חדשות. גם מהמהלך הזה תהנה חברת גלובל-פאונדריז, שכן העיסקה מעניקה לה גישה אל הטכנולוגיות העיתדיות של יבמ בתחום הסמיקונדקטורס.

העיסקה מקפיצה את גלובל-פאונדריז למקום השני

חברת גלובל-פאונדריז הינה אחת מספקיות שירותי ייצור השבבים לפי דרישה הגדולות בעולם, ומתחרה ישירות בחברות כמו TSMC ו-UMC. החברה הוקמה בשנת 2009 בעקבות עיסקה שבה רכשה קשרן השקעות של איחוד הנסיכויות (Mubadala Development Company) את תשתית הייצור של חברת AMD.כיום החברה מפעילה חמישה מתקני ייצור שבבים (Fabs) בפרוסות סיליקון של 200 מ"מ ו-300 מ"מ בארצות הברית, בגרמניה ובסינגפור.

בעקבות העיסקה, צפויה גלובל-פאונדריז להיות קבלנית ייצור השבבים השנייה בגודלה בעולם, עם 18,000 עובדים ומחזור מכירות שנתי של כ-6 מיליארד דולר. קיבולת הייצור שלה כוללת 133,000 פרוסות סיליקון של 200 מ"מ ועוד 200,000 פרוסות סיליקון של 300 מ"מ.

מניית יבמ בבורסה בניו-יורק עלתה היום בכ-1.2% והביאה את החברה לשווי שוק של כ-162.2 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured