Hexagon Metrology תספק את הפתרון האופטי לבקרת הייצור של המטוס החמקן F-35

24 אוגוסט, 2015

הישראלית מרמת השרון פיתחה טכנולוגיה אופטית המספקת מידע מיידי על חלקים מכניים תלת-מימדיים בדיוק של עשרות מיקרונים. הקסאגון מתכננת להתרחב בשוק התעופה ולהיכנס לשוק הייצור האלקטרוני

הישראלית מרמת השרון פיתחה טכנולוגיית מדידה אופטית, המספקת מידע מיידי על חלקים מכניים תלת-מימדיים ברמת דיוק של עשרות מיקרונים. הטכנולוגיה תאפשר לבצע בדיקה מהירה של אלפי המסמרות בגוף המטוס

עיסקת ה-F-35 היא כרטיס כניסה לשוק התעופה
עיסקת ה-F-35 היא כרטיס כניסה לשוק התעופה

חברת Hexagon Metrology Israel מרמת השרון תספק לחברת לוקהיד מרטין (Lockheed Martin) את מערכות הבדיקה האופטיות אשר ישמשו לבדיקת איכות הייצור של גוף מטוס הקרב העתידי, F-35 Lightning II. חברת הקסאגון פיתחה טכנולוגייה ייחודית המאפשרת לבצע בדיקה של פרמטרים מדוייקים של חלקים מכניים ושל מבנים, להשוות אותם אל קבצי התכנון המקוריים (CAD) ולאתר במדוייק את רמת ואופי הסטייה מהתכנון.

סמנכ"ל שיווק ומכירות, אביאל פירסט
סמנכ"ל שיווק ומכירות, אביאל פירסט

השבוע נמסר שהחברה קיבלה מלוקהיד מרטין הזמנה בהיקף של 603 אלף דולר, עבור מערכת מדידה תלת מימדית אשר תבצע בדיקת איכות של המסמרות המרכיבות את גוף המטוס, על-מנת לוודא את תקינות הייצור. בין השאר, הבדיקה מיועדת להבטיח ציפוי הולם של החומר נגד קרינה אלקטרומגנטית, המשפר את תכונת החמקנות של המטוס.

הסטארט-אפ הראשון של אמנון שעשוע

חברת Hexagon Metrology Israel החלה את דרכה כחברת CogniTens אשר הוקמה בשנת 1995 ואחד ממייסידה היה פרופ' אמנון שעשוע, המייסד של חברת MobilEye.

החברה גייסה 7 מיליון דולר ממשקיעים ופיתחה טכנולוגיית צילום תלת-מימדית מיידית. בשנת 2007 היא נירכשה על-ידי תאגיד המדידות Hexagon Metrology, השולט בחברות מובילות דוגמת Leica Geosystems, Brown & Sharpe, Leitz ועוד. מאז העיסקה, היא פועלת כיחידת רווח עצמאית בתוך תאגיד Hexagon, ומנוהלת על-ידי ד"ר נתן פרסקי.

הראש האופטי הייחודי של הקסאגון מטרולוג'י
הראש האופטי הייחודי של הקסאגון מטרולוג'י

הטכנולוגיה של החברה נקראת 3D White Light, ומבוססת על שימוש בשלוש מצלמות אופטיות, מערך חומרה הכולל מתקנים רובוטיים, ותוכנה המריצה אלגוריתמים שהחברה פיתחה. שיטת הצילום התלת מימדית מבוססת על הקרנת אוסף של נקודות אקראיות באור כחול על פני המשטח הניבדק. שתי מצלמות אופקציות מצלמות את האור המוחזר מהנקודות, ובעזרת טריאנגולציה מחשבות את המיקום המדוייק של כל נקודה (כמו ששתי העיניים של האדם מייצרות מודל תלת מימדי של העולם).

המצלמה השלישית מצלמת את המשטח הנבדק ברזולוציה גבוהה ובגוון מונוכרומטי, על-מנת לקבל מידע נוסף על התכונות השונות של המשטח הניבדק. שני המקורות מנותחים וממוזגים לקבוץ אחד אשר מספק מידע מלא על האובייקט הנימדד. הקובץ הזה מושווה עם קובץ התכנון המקורי (CAD) ומספר ניתוח מלא של כל הסטיות מהתכנון המקורי.

התכת מידע בתנאי סביבה קשים

סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה, אביאל פירסט, סיפר ל-Techtime שהמערכת של החברה נמצאת כיום בשימוש אצל יצרניות רכב מרכזיות דוגמת GM, וולקסווגן, טויוטה, פורד, וולוו, הרלי דייווידסון ועוד, והספקים המרכזיים שלהן. "תעשיית הרכב דורשת רמת דיוק של 100 מיקרון, והמערכת שלנו מספקת רמת דיוק של 50 מיקרון, המתאימה גם לתעשיית התעופה". פירסט הוא מהנדס מכונות שהגיע לחברה ב-2006, לאחר שעבד בסימטרון וטקנומטיקס.

תהליך המדידה במערכת של הקסאגון
תהליך המדידה במערכת של הקסאגון

מה היתרונות של הטכנולוגיה שלכם על-פני טכנולוגיית Structured Light הנכנסת כיום לשוק הסמארטפונים והטאבלטים?

פירסט: "בטכנולוגיית Structured Light צריך לבצע מספר הקרנות על החלק, והמדידה נמשכת בממוצע 2 שניות. המדידה שלנו נעשית בתוך 20 מילי-שניות בלבד, ולכן היא מתאימה לשימוש בסביבת הייצור, שיש בה בעיה גדולה מאוד של רעידות. בזכות מהירות המדידה, אנחנו עמידים בפני רעידות, ובפני הברק הנוצר על-ידי חלקים מתכתיים היוצאים מעיבוד שבבי, אשר מסנוורים מערכות מדידה מדידה הדורשות זמן חשיפה ארוך. לוקהיד מרטין, למשל, ביצעה תחרות בין הטכנולוגיה שלנו לבין מערכת Structured Light, ובחרה בנו".

מה התפקיד שלכם בקו הייצור של ה-F-35?

"בכנף שלמה יש אלפי חיבורי מסמרות הדורשים בדיקה של כל אחת מהן. צריך לבדוק שהקדח של המסמרה נמצא במקום ובגודל הנכונים. לאחר מכן לבדוק שהמסמרה הוכנסה בצורה נכונה למבנה ושיש את הפרש הגובה המתוכנן בין גובה המסמרה למשטח הכנף, על-מנת להכיל את החומר המיוחד הדוחה קרינה אלקטרומגנטית. בעבר כל המגיגות האלו נעשו באופן ידני, כל מסמרה בנפרד. המערכת שלנו מכסה משטח בגודל של חצי מטר על חצי מטר, ותופסת בתמונה אחת הרבה מאוד חורים או מסמרות.

"היא מאפשרת לבצע את המדידות במהלך העבודה. כאשר הטכנאים הולכים על הכנף, היא רועדת ובטכנולוגיות אחרות לא נתין למדוד את הכנף. מכיוון שאנחנו חסינים לרעידות, הטכנאים יכולים להמשיך לעבוד על הכנף תוך כדי מדידה. בתעשיית הרכב למשל, אנחנו מבצעים מדידות הרכבה של חלקים כאשר מכונית ממש נמצאת על קו הייצור".

מדידת גוף גדול בקו ייצור מכוניות
מדידת גוף גדול בקו ייצור מכוניות

השלב הבא: בדיקת קווי ייצור אלקטרוניים

חברת הקסאגון ישראל מעסיקה כיום כ-60 עובדים ונחשבת לאחד מהגופים הצומחים של תאגיד הקסאגון: מכירותיה בארבע השנים האחרונות צמחו בקצב של 30% בשנה להיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. החברה אחרית על הפיתוח והיציור של המערכות, כולל ייצור רובוטים להפעלת הראש האופטי בהתאם לצורכי הלקוח. בימים אלה היא נמצאת בתהליכי כניסה לשווקים חדשים: "כיום אנחנו נמצאים בתהליך כניסה לשוק התעופה עם מוצר ייעודי שאנחנו מפתחים עבורה, ונמצאים במגעים עם בואינג ואיירבאס.

"שוקי יעד נוספים עבורנו הם שוק בקרת הייצור של שתלים בתעשייה הרפואית, ושוק הייצור האלקטרוני. המערכות האלקטרוניות כוללות הרבה חלקים מכניים, כולל מארזים עדינים הדורשים דיוק רב בייצור. אנחנו בודקים כיום את השוק הזה וביצענו לאחרונה ביקור בחברת פוקסקון במסגרת ההיערכות לפיתוח מוצר עבור תעשיית האלקטרוניקה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , ציוד בדיקה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured