גוגל מייסדת את חברת הנהיגה האוטונומית Waymo

14 דצמבר, 2016

גוגל ויתרה על הכוונה לייצר מכונית אוטונומית משל עצמה, והקימה חברה בת שתתמקד בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית. מנהל פרוייקט הרכב האוטונומי של גוגל, ג'ון קרפצ'יק, ינהל את החברה החדשה

גוגל ויתרה על הכוונה לייצר מכונית אוטונומית משל עצמה, והקימה חברה בת שתתמקד בטכנולוגיות נהיגה אוטונומית. מנהל פרוייקט הרכב האוטונומי של גוגל, ג'ון קרפצ'יק, ינהל את החברה החדשה

הדגמה של Waymo לטכנולוגיית ההתמצאות שלה

"מהיום אנחנו חברה עצמאית תחת המטריה של גוגל אלפבית" אמר מנכ"ל Waymo ג'ון קרפצ'יק במסיבת עיתונאים שנערכה אמש בסן פרנסיסקו. לאחר יום של שמועות בדבר החלטתה של גוגל לנטוש את הפרויקט השאפתני של בניית מכונית אוטונומית ללא הגה או דוושות, הודיעה גוגל על פרידה מפרויקט הרכב שלה, ועל הקמתה של חברת Waymo שתתמקד בתחום הנהיגה האוטונומית.

המנכ"ל קרפצ'יק

מנכ"ל החברה, קרפצ'יק, שימש כמנהל פרוייקט תוכנית הרכב האוטונומי של גוגל מאז ספטמבר 2015. לפני-כן הוא מילא תפקידים בכירים בתעשיית הרכב המסורתית. בין השאר הוא היה נשיא ומנכ"ל יונדאי מוטור ארה"ב, ומנהל פיתוח ומהנדס ראשי של מכוניות בחברת פורד.

המנ"כל קרפצ'יק אומנם דיבר במילים חמות ונלהבות על נסיעת המבחן ברכב הייחודי של גוגל ברחובות אוסטין, אך הדגיש בו בעת כי החברה החדשה תתמקד בטכנולוגיה, ולא בהכרח בייצור מכוניות.

האוטונומיה מתנתקת מהרכב

"אנחנו חברת נהיגה אוטונומית" הדגיש קרפצ'יק, "לא חברת רכב. אנחנו לא רוצים לבנות רכבים טובים יותר, אלא לעשות נהגים טובים יותר". במלים אחרות: גוגל מתמקדת בטכנולוגיות אוטונומיות שניתן להוסיף אותן לרכב, כערכה או כשירות, ולא בייצור הפלטפורמות המכניות.

מכאן שהשמועות על מותה של היוזמה האוטונומית של גוגל היו אומנם מוגזמות, אולם הקמתה של Waymo מייצגת שינוי אסטרטגי עמוק בתפיסה של גוגל. "הטכנולוגיה שלנו יכולה להשתלב בשיתוף נסיעות, שינוע סחורות מסחרי, שילוב בדגמי רכב מסחריים, תחבורה ציבורית ופתרון בעיית הקילומטר האחרון", אמר קרפצ'יק. "הטכנולוגיה האוטונומית מדהימה, והיא תספק בעתיד פתרון לכל אחת מהקטגוריות האלה.

המכונית האיקונית של גוגל

גוגל לא לבד

מסתבר שגוגל איננה החברה היחידה אשר הגיעה למסקנה שהניתוק בין "המוח" לבין "הגלגלים" אינו רק אפשרי, אלא אפילו הכרחי. בשבוע שעבר פורסמו ידיעות (שלא קיבלו אישור ולא הוכחשו) שלפיהן חברת אפל החליטה לוותר על הכוונה לבנות רכב אוטונומי מאפס, ולהתמקד בפיתוח ערכה אוטונומית לכלי-רכב קיימים. בכך גם היא מצטרפת למגמה מתרחבת המתבטאת בשיתוף הפעולה האסטרטגי שבין Delphi לבין MobilEye, או לעיסקה שבה רכשה Uber את חברת Otto. בכל המקרים האלה החברות מתמקדות בערכות אוטונומיה שניתן להרכיב על מכוניות פרטיות ומשאיות.

קרפצ'יק, שהוא איש תעשיית הרכב הקלאסית בעברו, מתעקש להבהיר באופן הנחרץ ביותר כי הוא עוסק בנהיגה אוטונומית ולא ברכב אוטונומי, ואפילו פירסם פוסט אישי באתר Waymo המדגיש את ההפרדה הזו. יכול להיות שגם הוא הגיע למסקנה שתחום הרכב המסורתי אינו מהווה בהכרח חלק בלתי נפרד מתחום הנהיגה האוטונומית (ראו ניתוח Techtime לעיסקת Otto).  לפי המגמה המסתמנת, בתוך כמה שנים רוב המכוניות בשוק עשויות ליהפך למעין "קופסאות לבנות": מוצר סטנדרטי מהמדף, כמו מחשב אישי או שרת, הנמכר לפי מחירו ולא לפי הערך המוסף של המותג. ואילו העוצמה המותגית תהיה של יצרנית הערכה האוטונומית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רכב אוטונומי