לאן נעלם המו"פ הממשלתי?
5 נובמבר, 2013
דו"ח פורום מדענים ראשיים במשרדי ממשלה שהוגש אתמול לממשלה קובע ששיעור ההוצאה הממשלתית למו"פ בישראל הוא הנמוך ביותר בין מדינות ה-OECD. מדיניות מפתיעה במדינה המתייחסת אל עצמה כאל עמק הסיליקון השני
דו"ח פורום מדענים ראשיים במשרדי ממשלה שהוגש אתמול לממשלה קובע ששיעור ההוצאה הממשלתית למו"פ בישראל הוא הנמוך ביותר בין מדינות ה-OECD. מסקנה מפתיעה במדינה המתייחסת אל עצמה כאל עמק הסיליקון השני.
מהדו"ח עולה שההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח (מו"פ) במגזר הממשלתי בישראל עומדת על 5.3 מיליארד שקל, שהם כ-0.9% מהתמ"ג וכ-15% בלבד מסך כל ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (39.4 מיליארד שקל ב-2012). לשם השוואה: ממשלת טורקיה אחראית ל-34% מהמו"פ הלאומי, בריטניה 33% ו-הולנד 44%.
הדו"ח מגלה שבעשור האחרון הגדילו רוב מדינות ה-OECD את תקציבי המו"פ בשיעור של כ-4.5% בשנה. ממשלת ישראל הגדילה את התקציבים רק בכ-0.7% לשנה. היחס הזה בא לידי ביטוי גם באיוש משרות: מתוך 23 משרדי ממשלה, רק ב-11 מהם מאוישים תפקידי המדען הראשי.
ההוצאה הממשלתית למו"פ מתייחסת לביצוע מחקרים, הזמנת מחקרים וקשרי מדע בין-לאומיים באוניברסיטאות ובטכנולוגיה תעשייתית. באמצעות תקציבים אלה, מממשים משרדי הממשלה את מדיניות המחקר והפיתוח שלהם. שאר ההוצאה הלאומית למו"פ בישראל נעשית על-ידי המגזר העיסקי ועל ידי חברות גלובליות.
שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, הגיש את הדו"ח לממשלה והזהיר: "המדע הממשלתי המוכוון במדינת ישראל במצב לא טוב. בשנים האחרונות נשחקים תקציבי המדענים הראשיים במשרדי הממשלה והשפעתם על מקבלי ההחלטות היא נמוכה".
פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מדע , מחקרים ונתוני שוק