ישראל הצטרפה לתוכנית Horizon 2020 האירופית

9 יוני, 2014

תוכנית Horizon 2020 האירופית היא אחת מהתכניות הגדולות בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי: התוכנית לפיתוח שבבים מבוססי גראפן, למשל, תסתכם בכמיליארד אירו

Horizon 2020 היא אחת מהתכניות הגדולות בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי

הדמייה ממוחשבת של פיסת גראפן
הדמייה ממוחשבת של פיסת גראפן

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי וראש משלחת האיחוד האירופי בישראל השגריר לארס פאברוג-אנדרסן, חתמו אתמול על הסכם ההצטרפות של מדינת ישראל לתכנית המחקר והפיתוח האירופית "הורייזון 2020" (Horizon 2020).
שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, אמר שההסכם יחזק את קשרי המדע עם האיחוד האירופי "ויביא מאות מענקי מחקר נדיבים לחוקרות ולחוקרים בישראל".

מדובר באחת מהתכניות הגדולות בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי. ישראל תעביר לתוכנית מדי שנה כ-140 מיליון אירו ממשרדי המדע, הכלכלה ומהות"ת. ההשקעה בתכניות המחקר הופיתוח הקודמות של האיחוד האירופי הוכיחה עצמה ככדאית מאוד והשיגה יחס החזר על ההשקעה של כמעט 60%. בתוכנית המסגרת השביעית השקיעה ישראל 535 מיליון אירו, וקיבלה בחזרה 840 מיליון אירו, מתוכם 579.5 מיליון אירו למדענים באוניברסיטאות. התכנית השביעית הסתיימה בשנה שעברה ובמסגרתה אושרו 1,197 פרויקטים בהשתתפות 2,124 מדענים ישראלים מהאקדמיה ומהתעשיה.

החתימה על ההסכם מאשרת את מעמדה של ישראל כשותפה מלאה בתוכנית. הקולות הקוראים הראשונים של הורייזון 2020 פורסמו בדצמבר 2013 ועד כה הוגשו כ-500 הצעות הכוללות משתתפים מישראל. תהליך השיפוט של ההצעות יסתיים בספטמבר 2014 והסכמי המענקים ייחתמו עד סוף השנה. הפרויקט הראשון של ישראל שזכה השנה במימון של האיחוד האירופי היה פרוייקט "ליל המדענים", המתקיים מדי שנה בשיתוף משרד המדע ובריכוז מדעי של "מדעטק".

מהפיכת ה-Graphene

אחת מהתוכניות המעניינות המתנהלות כעת במסגרת Horizon 2020, היא תוכנית Graphene שקיבלה מעמד של "תוכנית דגל". מטרת התוכנית היא לפתח טכנולוגיות שיאפשרו להשתמש ב-Graphene כחומר בסיס חדש לייצור חצאי-מוליכים עתידיים. ה-Graphene הוא גביש הבנוי משכבה דקה מאוד, כמעט חד-אטומית, של אטומי פחמן ובעל תכונות הולכת חום וחשמל מצויינות.

המטרה של האיחוד האירופי היא לעודד פיתוח טכנולוגיות ייצור של טרנזיסטורים, חיישנים ורכיבים אלקטרו-אופטיים מבוססי גראפן, כדי לחזק את מעמדה של תעשיית השבבים האירופית. להערכת האיחוד, תעשיה זו מעסיקה כיום כ-100,000 עובדים ביבשת. תוכנית גרפאן מתבצעת בשני שלבים: השלב הראשון יסתיים בארפיל 2016, ובמסגרתו ישקיע האיחוד האירופי 54 מיליון אירו. השלב השני יימשך 10 שנים, ויקבל השקעות בהיקף של 50 מיליון אירו בשנה. ביחד עם ההשתתפתו העצמית של החברות והאקדמיה, מדובר בתוכנית בהיקף כולל של יותר מ-1 מיליארד אירו.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מדע , קניין רוחני