המכונית החשמלית חלק ב': גרמניה מתעוררת

22 אוקטובר, 2014

לאחר לימוד מעמיק של סוגיית המכונית החשמלית, שכלל ייצור 600 דגמי ניסיון ונסיעות מבחן לאורך 38 מיליון קילומטרים, הכריזה ב.מ.וו על דגם i3, וקפצה מיידית למקום השני בתעשיית הרכב החשמלי בעולם

לאחר לימוד מעמיק סוגיית המכונית החשמלית, שכלל ייצור 600 דגמי ניסיון ונסיעות מבחן בעולם לאורך 38 מיליון קילומטרים, הכריזה ב.מ.וו על הדגם העירוני i-3, וקפצה מיידית למקום השני בתעשיית הרכב החשמלי בעולם 

מאת: נוח כהן, כתב Techtime במינכן

MBW I-3

סיפרו על מנכ"ל חברת פולקסווגן, מרטין וינטרקורן, שכאשר הוציאה חברת טסלה האמריקאית את דגם S היוקרתי שלה, הוא קנה מכספו שלוש מכוניות, פירק אותן לגורמים ובדק אותן ביסודיות. לאחר נסיעת המבחן בדגם S, הוא זימן אליו את מהנדסי פולקסווגן וגער בהם: "זה מה שהייתי מצפה מכם".

המציאות, כמובן, שונה מאגדות אורבניות: תעשיית הרכב הגרמנית לא ממהרת להיכנס להרפתקאות טכנולוגיות, וכבר שילמה על כך את המחיר. היפנים למשל, התעקשו להתמודד עם הקשיים הטכנולוגיים בפיתוח מכוניות היברידיות. הם היו הראשונים שהוציאו אותן לשוק, ועד היום מובילים בפלח השוק הזה.

מכונית הניסוי של ב.מ.וו: מיני קופר חשמלית
מכונית הניסוי של ב.מ.וו: מיני קופר חשמלית

ההססנות הזאת באה לידי ביטוי גם בתחום הרכב החשמלי. אומנם פולקסווגן פיתחה מכונית גולף חשמלית, אולם מדובר בגולף רגילה עם מנוע חשמלי במקום מנוע הדלק הסטנדרטי. גם מרצדס ביצעה תרגיל דומה, כאשר הציגה את דגם B הכבד והמגושם. כאשר נכנסים למנוע החיפוש Google ומחפשים את השילוב מרצדס ו-Electric Vehicle, מקבלים בעיקר הפניות לצעצועי ילדים חשמליים במחיר של עד 250 אירו.

מכונית עבור "האדם האורבני"

חברת מרצדס מתקשה לקבל החלטות ועדיין מתלבטת האם להמר על רכב היברידי, על רכב חשמלי מונע סוללה או על רכב חשמלי המונע באמצעות תאי-דלק.

יכול להיות שיצרנית הרכב המעניינת ביותר בהקשר הזה היא ב.מ.וו הבווארית. לקוח היעד המרכזי שלה הוא תושב עיר אשר משתמש ברכב בעיקר לסידורים וקניות. בשנת 2007 היא החלה לחקור את הנושא: תחילה הרכיבה מנוע חשמלי במכונית Mini Cooper, זרקה את המושבים האחוריים והתקינה במקומם סוללת ענק.

החברה ייצרה 600 מכוניות ניסוי כדי לבצע נסיעות מבחן בערים גדולות בעולם, מבומביי ועד ניו-יורק. במקביל למהנדסים, כל המשתתפים בניסוי נבדקו על-ידי סוציולוגים שחקרו את הייצור הנקרא "אדם אורבני". לאחר כמה שנות מחקר ו-38 מיליון קילומטרים, היא גילתה את מה שכולם ידעו: שהנהג העירוני נוסע בממוצע 35-40 ק"מ ביום.

המהפיכה היתה במקום אחר: ב.מ.וו ניגשה אל האתגר מחדש, ופיתחה את המכונית החשמלית BMW i3 מהמסד ועד הטפחות. השילדה עשויה מאלומיניום קל, עליה מורכב תא נוסעים עשוי מסיבי פחמן קלים ופנים הרכב בנוי מחלקי פלסטית מתמחזרים. המכונית מצויידת בסוללה קלת משקל יחסית ומספקת טווח נסיעה של 150-180 ק"מ. המחיר לא זול: כ-35,000 אירו.

בניגוד לעבר, ה-i-3 תוכננה מחדש מהמסד ועד הטפחות
בניגוד לעבר, ה-i3 תוכננה מחדש מהמסד ועד הטפחות

ניתן להגדיל את הטווח בעוד 150 ק"מ, באמצעות רכישת גנרטור המופעל באמצעות מנוע דלק עם מיכל של 9 ליטר. לנסיעות סופשבוע או חופשות רחוקות, היא גיבשה חבילת שיווק עם חברות השכרת רכב, המעניקות מכונית מונעת בדלק לבעלי ה-i-3.

מדובר למעשה במוצר הראשון של פרוייקט בשם Mega City. דובר הפרוייקט הסביר ל-Techtime את המובן מאליו: "המכונית תוכננה לשימוש עירוני או כרכב שני במשפחה". למרות זאת הביצועים מרהיבים: 170 כוחות סוס והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4 שניות בלבד.

כמו בכל המכוניות היום, היא עתירה בטכנולוגיות חדשות, מנורות LED רבות עוצמה, לוח בקרה המספק מידע בזמן-אמת היכן תחנות הטעינה הקרובות והאם הן פנויות ועוד. השיווק מתמקד בידידותיות לסביבה. ב.מ.וו מתגאה בכך שמדובר במכונית ירוקה ומציגה בפרסומיה עלי זית, פסולת פחם ופלסטיק – שמהם היא מיוצרת (כביכול).

נראה שהפרוייקט זוכה להצלחה מסחרית: בחודש אוגוסט 2014 מכרה ב.מ.וו 1,025 מכוניות i3 ונכנסה למקום השני בשוק אחרי ניסן, שמכרה 3,000 מכוניות מונעות-סוללה מדגם Nisan Leaf. מתחרות כמו פיאט, הונדה ומרצדס נשארו הרחק מאחור. "בסך הכל השקענו בפרוייקט כ-3 מיליארד אירו", אמר ל-Techtime מנהל פרוייקט i, אנדריאס פייסט. "כל תפישת העולם שלנו שלנו אודות רכב ותחבורה השתנתה מהיסוד בעקבות הלקח של דגם i3".

BMW i3. מיהו "האדם האורבני"?
BMW i3. מיהו "האדם האורבני"?

פרדיננד פורשה הקדים את BMW ב-112 שנה…

הגרמנים אוהבים מאוד את הרעיון הירוק, ולכן הייתה התרגשות גדולה מאוד השנה כאשר באסם ליד וינה התגלתה מכונית חשמלית מדגם P1 של פרדיננד פורשה, כאשר הוא עבד כמהנדס צעיר (23) אצל יצרנית הכרכרות Lohner.

המכונית ניבנתה בשנת 1902 ויוצרו ממנה רק ארבעה דגמים (שאר השלוש נעלמו). היא היתה סופר-עתידנית: היא שקלה 500 ק"ג בלבד וצויידה במנוע חשמלי Oktagon בעל 5 כוחות סוס. סוללה בסיסית בעוצמה של 120 אמפר/שעה סיפקה לה טווח נסיעה פנומנלי של 80 קילומטרים. טוב, הערים לפני 100 שנה היו קטנות יותר.

לכתבה הראשונה בסדרה: הנס של Tesla

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות