קונסורציום סיני חטף את ISSI מידיה של Cypress

14 יוני, 2015

המאבק על ISSI הקטנה חשף את הכוחות המרכזיים בתעשיית השבבים: ענקית אמריקאית המנסה לבלוע מתחרים, כוחו הפיננסי של תאגיד השקעות ממשלתי מסין והשפעתה של קרן גידור תאבת בצע

המאבק על ISSI הקטנה חשף את הכוחות המרכזיים בתעשיית השבבים: ענקית אמריקאית המנסה לבלוע מתחרים, כוחו הפיננסי של תאגיד השקעות ממשלתי מסין והשפעתה של קרן גידור תאבת בצע

CYPRESS

יום אחד בלבד לאחר שחברת הפאבלס Integrated Silicon Solution דיווחה על הסכם למכירתה לחברת Cypress תמורת 643 מיליון דולר, שינה דירקטוריון החברה את דעתו, ביטל את העיסקה והחליט לקבל את ההצעה של המתחרה, קרן ההשקעות Uphill Investment המייצגת קונסורציום של חברות שבבים סיניות.

בתחילה הציע הקונסורציום הסיני מחיר של 19.25 דולר למנייה. סייפרס יצאה בהצעה נגדית והקונסורציום העלה את המחיר ל-20 דולר למנייה. כאשר נראה היה שהוא זוכה, העלתה סייפרס את המחיר ל-20.25 דולר, וחברת ISSI הודיעה שהיא מקבלת את ההצעה. כעבור כמה שעות העלו הסינים שוב את המחיר ל-21 דולר, ולמחרת (בסוף השבוע) הודיע דירקטוריון ISSI שהוא הופך את החלטתו, וממליץ לבעלי המניות לאשר את העיסקה עם הסינים.

חברת Integrated Silicon Solution מהעיר מיליפיטאס, קליפורניה, היא חברת פאבלס המפתחת רכיבי זיכרון DRAN ו-SRAM בנפח קטן ובינוני ורכיבים לאותות מעורבים (אנלוג ודיגיטל). ברבעון שהסתיים בחודש מרץ השנה הסתכמו מכירותיה ב-80.1 מיליון דולר. לכל הדעות חברה בינונית בהיקף של כרבע מיליארד דולר בשנה.

שבב Cypress לבקרת צגי מגע
שבב Cypress לבקרת צגי מגע

למרות זאת מדובר באחת מהתחרויות המעניינות בתחום עסקי המיזוגים והרכישות בתעשיית השבבים, משום שהיא מערבת כוחות כל-כך אופייניים ומרכזיים בתעשייה. הכוח הראשון הוא של חברת Cypress, המייצגת לצורך העניין את חברות האנק האמריקאיות הנאבקות על מעמד מוביל בשוק ההולך ומתמזג, והופך משוק של כלכלת חדשנות לשוק של כלכלת גודל.

חברת Cypress Semiconductors, מסן-חוזה, קליפורניה, היא אחת מיצרניות השבבים הוותיקות בשוק. היא מייצרת זיכרונות, מיקרו-מעבדים, רכיבי תקשורת אלחוטית, רכיבים מיתכנתים, בקרים לצגי מגע ועוד. החברה מעסיקה כ-3,500 עובדים ונסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-4.26 מיליארד דולר.

תוכנית ההתרחבות של Cypress

לפני כשלושה חודשים היא השלימה את המיזוג עם חברת Spansion, שבעקבותיו השתלטה סייפרס על ספאנשן בעיסקת מניות בשווי של כמעט 2 מיליארד דולר. מטרת העיסקה היתה ליצור חברת ענק המובילה את שוק המיקרו-מעבדים (MCU) ורכיבי זיכרון ליישומים תעשייתיים ולשוק הרכב. רצונה להמשיך ולרכוש את ISSI היה כל כך חזק, שהיא הצהירה שתסגור את חטיבת ה-SRAM שלה, המתחרה בחטיבה המקבילה של ISSI, אם היא תזכה בתחרות.

אלא שמולה עמד מתחרה קשוח ובעל אמצעים רבים. קרן Uphill Investment היא למעשה קבוצה של משקיעים מסין, שבראשה ניצבת קרן Summitview Capital שהוקמה על-ידי ממשלת סין בשנת 2011. הקרן מנוהלת על-ידי פינג וו, שהיה מייסד משותף, יו"ר ומנכ"ל יצרנית השבבים הסינית Spreadtrum, והיא מבצעת השקעות בעיקר בתחומי הסמיקונדקטורס, אינטרנט נייד, תעשיית התרופות והקלינטק.

מניית ISSI מגיבה להודעה על הניצחון הסיני
מניית ISSI מגיבה להודעה על הניצחון הסיני

מדובר בקרן שאינה חוששת להשקיע כסף. בתיאור המשימה שלה בעמוד הבית של הקרן היא מגדירה את מטרתה: "לספק טכנולוגיה חדשנית ומשאבים – בכל מחיר – כדי לממש הזדמנויות מסחריות גדולות". כיצד ניתן להתחרות בגוף שאלה הם היעדים שלו ויש לו כיסים עמוקים?

קרן Starboard התניעה את המהלך

הגורם השלישי שהיה מעורב בעיסקה, ואולי היה עומד מאחורי ההתנעה שלה, הוא קרן הגידור האמריקאית Starboard Value. בתעשיית השבבים העולמית מכירים אותה היטב – וחוששים ממנה. הקרן נוהגת לרכוש בשקל מניות של יצרניות שבבים, וכאשר היא מגיעה לשיעור שליטה משמעותי, היא דורשת למנות דירקטורים מטעמה כדי להשתלט על החברה, על מנת לחסל פעילויות מו"פ עתידיות, למקסם רווחים ולמכור אותן.

בשנת 2012 ניסתה הקרן (תחת השם Ramius) להחליף את דירקטוריון צורן ולהשתלט על החברה בטיעונים דומים. היא טענה שצורן צריכה להפסיק להשקיע בפיתוח מוצרים עתידיים, ולעסוק רק במכירת מוצרים קיימים כדי לצמצם את העלויות למינימום. המאבק בצורן הסתיים בצורה עצובה: החברה נמכרה ל-CSR הבריטית במחיר מגוחך, תעשיית השבבים הישראלית איבדה חברה פורצת דרך ומאות עובדים מקומיים פוטרו.

בסוף 2011 היא ביצעה מהלך נוסף כנגד דירקטוריון חברת MIPS לאחר שרכשה חלק ממניותיה, וככל הנראה הצליחה. שכן כעבור שנה, בדצמבר 2012 נמכרה MIPS ל-Imagination הבריטית תמורת 100 מיליון דולר בלבד. בשנת 2013 היא ביצעה ניסיון השתלטות על DSPG מהרצליה. כאן המאבק נכשל, אולם הוא פגע ב-DSPG שרק כיום מתחילה להתאושש ממנו.

מה קורה כאשר Starboard רוכשת 8% מהחברה

ככל הנראה עסקת ISSI החלה להתגלגל בחודש יולי 2014, כאשר Starboard דיווחה להנהלת ISSI שהיא מחזיקה ב-8% ממניותיה ודרשה למנות חמישה דירטקטורים מטעמה, בטענה המוכרת שהדירקטוריון הנוכחי מבצע השקעות בטכנולוגיות עתידיות מיותרות במקום להתמקד רק בתחום הזיכרונות, שהוא הקו הוותיק והרווחי ביותר של החברה. היא דרשה מינוי חמישה דירקטורים מטעמה, ובכך החלה במאבק שליטה על החברה. כעבור חמישה חודשים החליטה יצרנית השבבים להציע את עצמה למכירה.

הפעם, כנראה, סטארבורד לא יצאה מופסדת. כאשר הדירקטוריון הודיע על הסכמתו להימכר ל-Cypress, פירסמה הקרן מכתב התנגדות גלוי. היא דיווחה שהעלתה את אחזקותיה בחברה ל-11% ובתור בעל המניות הגדול ביותר היא מתנגדת לעיסקה. ההתנגדות הזו העניקה לקונסוצריום הסיני את ההזדמנות להוסיף כמה מיליוני דולרים להצעתו – ולזכות בחברה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured