National Instruments בונה פלטפורמה לתמיכה במערכות מכ"ם מוגדרות תוכנה

3 נובמבר, 2015

מנהל הפיתוח העיסקי של NI באירופה לתחומי ביטחון ותעופה, רפאל פיינגו, סיפר ל-Techtime שהחברה מעורבת בפיתוח המכ"ם הפאסיבי של Selex ומפתחת פלטפורמת עיבוד אותות למערכות מכ"ם עתידיות, כמו מכ"ם קוגניטיבי ו-Ultra Wide-band Radar

מנהל הפיתוח העיסקי של NI באירופה לתחומי ביטחון ותעופה, רפאל פיינגו, סיפר ל-Techtime שהחברה מעורבת בפיתוח המכ"ם הפאסיבי של Selex ופלטפורמת עיבוד אותות למערכות עתידיות, כמו מכ"ם קוגניטיבי ו-Ultra Wide-band Radar

NATIONA-INSTRUMENTS-FIENGO

חברת National Instruments מפתחת כיום פלטפורמה שלמה אשר תוכל לתמוך בפרוייקטי פיתוח ובדיקה של מערכות מכ"ם עתידיות מסוג Software Defined Radar. כך נודע היום ל-Techtime במהלך פגישה עם מנהל הפיתוח העיסקי של החברה לאזור אירופה בתחומי התעופה והביטחון, רפאל פיינגו, שהגיע לארץ כדי להשתתף בכנס COMCAS.

לדבריו, רוב מערכות המכ"ם היום מבוססות על אנטנות מערך פאזות (Phaze Array), הכוללות מאות ואלפי ערוצי RF. "המערכות האלה נשלטות באמצעות תוכנה, אולם מציבות אתגרים קשים בשמירה על קוהרנטיות בין כל ערוצי ה-RF, ועיבוד רציף של המידע המגיע מכל אנטנה. בתחום המכ"ם אי-אפשר להעביר את המידע לזיכרון כדי שהמעבד יטפל בו מאוחר יותר, כאן צריך להגיב מיידית".

בתוך קרון המכ"ם הפאסיבי של Selex
בתוך קרון המכ"ם הפאסיבי של Selex

הוא הסביר שהקושי מתגבר בשנים האחרונות, מכיוון שחברות רבות וגופים ביטחוניים נכנסים לתחום החדש של של מערכות מכ"ם בעלות רוחב פס גדול מאוד (Ultra Wide-band Radar). "כיום רוב הפיתוחים מתמקדים ברוחב פס של 50MHz, אבל המגמה היא להגיע ל-250MHz ובעתיד גם ל-500MHz".

ככל שרוחב הפס של המערכת גדול יותר, ניתן לקבל רזולוציה טובה יותר ולהקטין את סיכויי האיתור של המכ"ם באמצעות מערכת לוחמה אלקטרונית. הפחתת יכולת הזיהוי נקראת LPI – low-probability-of-intercept.

"כיום הספקטרום האלקטרומגנטי כל-כך צפוף, שמהנדסי המכ"ם צריכים להתאים את עצמם אליו ולבנות מערכות אשר יודעות להתאים את עצמן לסביבה. התוצאה היא התפתחות של רעיון המכ"ם התבוני (Cognitive Radar)".

המכ"ם החשאי ביותר

"המערכות האלה סורקות את הסביבה, מאפיינות את הפעילות המתרחשת בו ומייצרות את אותות במכ"ם המתאימים אשר יכולים להשתלב בה בלי להיפגע ממקורות קרינה אחרים. הכיוון זה עדיין מצוי בשלבי מחקר ראשוניים, אשר מתבצעים בחשאיות גדולה מאוד בהרבה מדינות".

מגמה נוספת בתחום הזה, ומאותן סיבות, היא של מכ"ם פאסיבי. במערכת כזו מערכת המכ"ם אוספת אותות מהסביבה באופן רציף, מנתחת אותו ומאתרת את האובייקטים שהיא מחפשת. הרעיון שמאחורי מכ"ם פאסיבי נעוץ בוויתור על מקור שידור. ההנחה היא שריבוי השידורים בגלים קצרים מתחנות תקשורת סלולריות, שידורי טלוויזיה ורדיו, רשתות מקומיות אלחוטיות ואפילו אותות ניווט לווייני, מייצרים מספיק מקורות מהדהדים שניתן לקלוט אותם ולחלץ מהם מידע על גופים הנעים באוויר.

בשנת 2012 העבירה חברת Cassidian האירופית שבבעלות EADS למשרד ההגנה הגרמני מערכת הדגמה של מכ"ם פאסיבי המסתמכת על האותות של 8 תחנות רדיו FM ושתי תחנות טלוויזיה בתדרי VHF. אפילו איראן פעילה בתחום הזה ופיתחה מערכת מכ"ם פאסיבי בשם Silent Radar System שנועדה לאתר מטוסים חמקניים וטילי שיוט.

לדברי פיינגו, אחת מהחברות המתקדמות היום בתחום היא חברת Selex האיטלקית, אשר מפתחת בשנים האחרונות את המכ"ם הפאסיבי Aulus. למרות שהפיתוח לא הסתיים, החברה כבר פירסמה ברושור ראשוני שלו, שממנו עולה שהוא מנתח אותות סביבתיים כמו שידורי רדיו FM, תחנות טלוויזיה מקומיות ואותות אלחוטיים של מערכות תקשורת רחבות פס (הרשת הסלולרית) כדי לאתר כלי טיס מנמיכי טוס, אפילו בסביבה אורבנית.

"אנחנו עובדים איתם על המערכת והגדרנו עבורם את התפישה של Software Defined Radar. במקביל, פיתחנופלטפורמת PXI המאפשרת לבצע סינכרון ותיזמון של כל האותות, ואנחנו מספקים להם גם יכולת לבצע תכנות של רכיבי FPGA באמצעות LabVIEW,באופן המאפשר לבצע את החישוביחם מיידית ובאופן רציף (Inline).

"כיום אנחנו בונים פלטפורמה לתמיכה במערכות המכ"ם החדשות, אשר פועלת במתכונת של ריבוי ערוצים ויכולה לטפל במידע בקצב שהוא מגיע אל המערכת".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , ציוד בדיקה , תעופה וביטחון , תקשורת