CoolAutomation: הזדמנות עסקית במהומת האין-תקנים

9 דצמבר, 2015

הצרכן המרכזי שמתקשה להתחבר אל מערכות הבית החכם הנפוצות הוא דווקא המזגן, כי היצרניות שומרות על תקני תקשורת פרטיים. חברת CoolAutomation הישראלית הפכה את הבעיה לפיתרון

הצרכן המרכזי שמתקשה להתחבר אל מערכות הבית החכם הנפוצות בשוק הוא דווקא המזגן. יצרניות המזגנים שומרות על תקני תקשורת פרטיים ומסרבות לשתף פעולה. חברת CoolAutomation הישראלית הפכה את הבעיה לפיתרון

מתאם התקשורת והבקרה של CoolAutomation
מתאם התקשורת והבקרה של CoolAutomation

בתעשיית התקשורת כמעט שלא ניתן להתקיים ללא תקנים. מגזרים שלמים הופכים לשוק רק לאחר שהרגולטור או החברות המובילות בשוק בוחרות בתקן שייהפך לתקן תעשייתי מחיישב או דה-פקטו. אולם מה קורה כאשר אין תקנים וכל יצרן משתמש בתקן תקשורת פרטי משלו? דוגמא לסיטואציה הזו ניתן למצוא בתעשיית מזגני האוויר.

מזגני אוויר בטכנולוגיית VRV/VRF החוסכים באנרגיה ושקטים בפעולה מתחילים לתפוש נתח שוק הולך וגדל. חברת Daikin הייתה החלוצה בפיתוח טכנולוגיית VRV – Variable Refrigerant Volume, כאשר שאר יצרני מיזוג אויר עקבו אחריה בפיתוח טכנולוגיה דומה, שקיבלה את השם VRF – Variable Refrigerant Flow. המובילים בשוק הם יצרנים יפניים, אחריהן באות מספר חברות קוריאניות וסיניות ולאחרונה גם חברות אמריקאיות נכנסות לתחום באמצעות שיתופי פעולה עימן.

מזגני VRV/VRF נמכרים בעולם מזה כ-35 שנה. הם מאפשרים חיסכון באנרגיה של עד 50% בהשוואה למערכות Heat Recovery, ועד 15%-20% מול מערכות מיזוג רגילות. חדירתם לשוק הייתה איטית אבל התגברה מאוד בשנים האחרונות עקב המודעות הגוברת לנושאי אנרגיה וחיסכון. מדינות אירופה, המזרח הרחוק ויבשת אוסטרליה מובילות במספר ההתקנות ובקצב החדירה. בארה"ב החלה הטכנולוגיה להיכנס שוק רק בשבע השנים האחרונות.

מזגני VRV/VRF הם מזגנים בעלי יכולת תקשורת, כאשר השליטה והבקרה עליהם מתבצעת באמצעות פתרונות ייעודיים של היצרנים עצמם, המספקים בקרים, מתאמי תקשורת ותרמוסטטים השולטים במצבי הפעלה וכיבוי, קירור, חימום, מאוורר, מצב ייבוש,  בחירת טמפרטורה ועוד.  

הבזבזן מנותק מהרשת

אלא שפרוטוקולי התקשורת של מזגנים אלו ייחודיים ונבדלים לכל יצרן. הדבר מגביל מאוד את אמצעי השליטה והבקרה הקיימים ומונע מספקי ציוד צד שלישי להצטרף לשוק ולהתחרות בפתרונות הקיימים של חברות המיזוג. ראוי לציין שבמקרים רבים הפתרונות שלהן יקרים, מסורבלים ואינם תואמים לדרישות בתים ומבנים מודרניים.

מדובר בתופעה משונה: מערכות הבית החכם הן שוק עצום הנותן מענה לצורכי בקרה ושליטה של הבית המודרני בתחומים כגון: חשמל, תאורה, וילונות, בטיחות ( מצלמות, שערים), אקלים, בידור ועוד. השחקנים המרכזיים בשוק הזה מתחלקים בדרך-כלל על-פי התמחויות, כאשר היצרניות הדומיננטיות ביותר הן Crestron,  Lutron, AMX, Savant, ELAN, RTI, Control4, HAI, Vantage ועוד.

הבקרים של חברות הבית החכם מאפשרים שליטה ובקרה מרכזיים על מרבית הצרכנים בבית, אולם לא מצליחים להתחבר אל צרכן אחד וחשוב במיוחד: מיזוג האוויר. אל הפער הזה נכנסה החברה הישראלית קול בקרה (CoolAutomation), אשר מפתחת מתאמי תקשורת ובקרה המשלבים בין מערכות הבית החכם ובקרת לבין מערכות מיזוג האוויר.

מוצר הדגל של החברה, CoolMasterNet, הוא מתאם תקשורת המתחבר אל יחידות מיזוג אויר מסוג VRV/VRF באמצעות צמד חוטים והדקים, ומקשר אותן אל הבקר המרכזי של הבית החכם בפרוטוקולי RS232 ,RS485, Modbus  ובאמצעות ממשק Ethernet. החברה מספקת גם ממשק אינטרנטי CoolRemoteבאמצעות CoolMasterNet מאפשר שליטה ובקרה על יחידות מיזוג האוויר באמצעות כל טלפון חכם, טאבלט, מחשבים אישיים ועוד. בקיצור, גם כשל-שוק יכול ליהפך ליתרון עסקי. אם מזהים אותו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה וניהול