תאונת דרכים ברומן הטכנולוגי שבין מובילאיי וטסלה

3 אוגוסט, 2016

השותפות החדשה בין מובילאיי לבין BMW ואינטל, ותאונת הדרכים הקטלנית שבה היה מעורב באחרונה רכב חצי-אוטונומי של טסלה, עשויים להסביר מדוע נקטע שיתוף הפעולה בין טסלה ומובילאיי

השותפות החדשה בין מובילאיי לבין BMW ואינטל, ותאונת הדרכים הקטלנית שבה היה מעורב באחרונה רכב חצי-אוטונומי של טסלה, עשויים להסביר מדוע נקטע שיתוף הפעולה בין טסלה ומובילאיי

מסך Autopilot של טסלה
מסך Autopilot של טסלה

מה הוביל לסיום הרומן בין טסלה לבין מובילאיי? זו השאלה המרכזית שרבים בתעשייה שואלים את עצמם בעקבות ההחלטה המפתיעה של יצרנית הרכב החשמלי טסלה ומפתחת מערכות ה-ADAS מובילאיי (MobilEye), להפסיק את שיתוף הפעולה הטכנולוגי ביניהן.

כזכור, במקביל לפרסום דו"ח הרווח המרשים לרבעון השני, שבו דיווחה על זינוק של 58% בהכנסות, הודיעה מובילאיי בשיחת הוועידה עם המשקיעים כי היא וטסלה החליטו לבטל את ההסכם לשיתוף פעולה עתידי ביניהן. אומנם טסלה תמשיך ולהשתמש בחיישן של מובילאיי בגרסה הנוכחית של מערכת ה-Auto-Pilot במכונית החצי-אוטונומית שלה, אך לא תעשה שימוש בטכנולוגיות של מובליאיי בגרסאות הבאות, ותפתח בעצמה אלגוריתם של חישה ממוחשבת.

ההודעה העיבה במידה רבה על התוצאות המרשימות של מובילאיי, ומניית החברה צנחה באותו יום בכ-7%. עבור מובילאיי מדובר באובדן שוק משמעותי בעיקר בטווח הארוך יותר. כרגע שיתוף הפעולה עם טסלה מהווה כ-1%-2% מההכנסות של מובילאיי. ואולם, אם טסלה תשלים את פיתוח הרכב האוטונומי ותמכור מיליוני כלי-רכב, נתח השוק של מובילאיי צפוי להיפגע משמעותית. אלא שיש כאן עניין נכבד בהרבה: אם סיום שיתוף הפעולה מהווה הבעת אי אמון של טסלה בטכנולוגיה של מובילאיי, השלכות הפרידה המתוקשת עשויות להיות מרחיקות לכת בהרבה מעבר לנתח השוק של טסלה.

יכול להיות שההחלטה על סיום שיתוף הפעולה נרקמת כבר זמן רב, אך שתי נקודות ציון שהתרחשו לאחרונה עשויות לשפוך אור נוסף על הגורמים שעמדו מאחורי המהלך. האירוע הראשון הוא תאונת דרכים קטלנית שבה היה מעורב כלי-רכב חצי-אוטונומי של טסלה, והאירוע השני היה הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בין BMW, מובילאיי ואינטל, לפיתוח רכב אוטונומי שייצא לשוק בשנת 2021.

מובילאיי מחפשת שותפות

bmw-auto066310_l
ראשי מובילאיי, BMW ואינטל מכריזים על שיתוף הפעולה

פרויקט פיתוח הרכב האוטונומי, שבו מעורבות יצרניות רכב וחברות טכנולוגיה רבות, נכנס כיום לשלב הקריטי של מעבר מרכב חצי-אוטונומי (כמו ה-Auto-Pilot של טסלה) לרכב אוטונומי מלא (אוטונומיות בדרגה 4 ובדרגה 5). המורכבות הטכנולוגית של פיתוח רכב אוטונומי מחייבת אינטגרציה בין מערכות ורכיבים מסוגים שונים ושיתוף פעולה בין יצרניות רכב ליצרניות שבבים ומפתחות מערכות חישה ולימוד מכונה.

אלא שבשיתוף הפעולה בין מובילאיי וטסלה, נחשבת החברה הישראלית לספקית רכיבים לפי דרישה, ולא לשותפה בפרוייקט פיתוח הרכב האוטונומי. יו"ר החברה, אמנון שעשוע, טען בשיחת הוועידה כי שתי החברות לא ראו עין בעין את אופי שיתוף הפעולה ביניהן: "המעבר לרמת אוטונומיה מתקדמת מהווה שינוי פרדיגמטי, הן ברמת המורכבות הפונקציונלית והן בצורך להבטיח רמה גבוהה מאוד של בטיחות.

"המון מוטל כאן על הכף, הן מבחינת המוניטין של מובילאיי והן מבחינת התעשייה כולה. אנחנו במובילאיי מאמינים כי השגת היעדים הללו מחייבים שותפות עמוקה יותר מאשר היחסים האופייניים שבין יצרנית ציוד מקורי (OEM) לבין ספקית. הוא צריך להיות דומה לשיתוף הפעולה שעליו הכרזנו לאחרונה עם BMW ואינטל. מובילאיי תמשיך לחפש שותפויות מסוג זה".

תאונת דרכים שטרפה את הקלפים

מכונית Model S של טסלה
מכונית Model S של טסלה

תחושת החמיצות מסיום שיתוף הפעולה הועצמה בגלל חילוקי הדעות שהתגלעו בין שתי החברות סביב תאונת הדרכים הקטלנית שבה היה מעורב באחרונה רכב חצי-אוטונומי של טסלה. התאונה התרחשה בחודש מאי השנה במכונית Model S של טסלה, באוטוסטרדה בפלורידה. המכונית נסעה כאשר מערכת ה-Autopilot שלה מופעלת. בשלב מסויים עקפה אותה משאית ואז נכנסה לנתיב הנסיעה של המכונית. המערכת לא הפעילה את בלמי החירום, וכתוצאה מכך היא נגררה אל מתחת למשאית והנהג נהרג. בתגובה, הודיעה רשות הבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA), שהיא יוזמת חקירה של כל מכוניות Model S.

מכיוון שמערכת ה-ADAS של מובילאיי מפעילה את הבלמים, היא נקלעה לעין הסערה. מובילאיי טענה לזכותה, שמערכת החישה שלה מיועדת להבחין רק בכלי רכב המגיעים מקדימה או מאחורה, אך לא ברכב המגיע מהצד. כלומר, המערכת שלה לא נועדה למנוע תאונה מהסוג שהתרחש בפלורידה. למרות זאת היא הודיעה שהחל משנת 2018 המערכת שלה תכלול גם יכולת ראייה צדית.

טסלה מנגד טענה שהמערכת הכוללת שלה, שבתוכה משולבת גם הטכנולוגיה של מובילאיי, אמורה כבר כעת לזהות באופן היקפי סכנות התנגשות, אך מערכת הראייה המלאכותית זיהתה את המשאית הלבנה שהיתה מעורבת בתאונה כשלט דרכים, ועל-כן לא הופעלה מערכת בלימת החירום. במלים אחרות, היא האשימה את האלגוריתם.

טסלה רוצה אוטונומיה בתחום הרכב האוטונומי

ברמה העסקית, המכירות של מובילאיי לטסלה הן כמעט שוליות. על-פי ההערכות הן אחראיות רק ל-1% ממכירותיה. שעשוע גילה שעל-פי התוכנית המקורית של החברה, הן היו אמורות לצמוח ל-2% עד 2019. כלומר, מה שעומד על הכף הוא מוניטין, לא כסף. האם התאונה אחראית להפסקת שיתוף הפעולה? על-פי ההערכות, טסלה סיום שיתוף הפעולה מהווה רצון של החברה לפתח בעצמה את מכלול טכנולוגיות התוכנה והחומרה של הרכב האוטונומי העתידי שלה, ולא להסתמך על ספקיות חיצוניות כדוגמאות מובילאיי, שלא בטוח שמסוגלות לעמוד בלוח הזמנים ובדרישות השאפתניות של טסלה בפיתוח הרכב האוטונומי המלא.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: featured