ראדא הכפילה את המכירות ב-2017; צופה צמיחה גם ב-2018

7 מרץ, 2018

שוק המכ"ם הטקטי הוציא את ראדא מהבוץ. ברבעון האחרון של 2017 היא סיפקה לצבא ארצות הברית יותר מ-100 מערכות מכ"ם טקטי לצורך פתרונות הגנה בפני רחפנים וכלי טיס בלתי מאויישים. המנייה זינקה בכ-20%

חברת ראדא מנתניה (RADA Electronic Industries) סוף סוף מתחילה לחייך. החברה דיווחה היום על השנה החזקה ביותר בתולדותיה: בשנת 2017 היא הכפילה את המכירות (צמיחה של 104%) ל-26.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-12.8 מיליון דולר בשנת 2016. חלק גדול מהצמיחה נובע מעיסקה מרתקת שבוצעה ברבעון האחרון: החברה מכרה יותר מ-100 מערכות מכ"ם טקטי ללקוח אסטרטגי בארצות הברית בהיקף של 9.1 מיליון דולר. מערכות המכ"ם משמשות במערכות הגנה כנגד רחפנים וכלי טיס בלתי מאויישים. בעקבות הדו"ח זינקה מניית ראדא בנסד"ק ב-19.7% והיא נסחרת לפי שווי שוק של 74.6 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה, דב סלע, אמר שלהצלחה בפרויקט יש פוטנציאל משמעותי להפוך לזכייה בעסקאות גדולות נוספות, "במיוחד לאור הצהרות של צבא ארה"ב שמערכות הגנה אקטיביות ומערכות הגנה אווירית לטווח קצר, כולל מערכות הגנה כנגד רחפנים וכטב"מ, הפכו ליעדי התעצמות". בתחילת 2017 קיבלה ראדא הזרקה פיננסית לאחר שחברת DBSI המחזיקה כיום בכ-29% ממניותיה, השקיעה בחברה מיליון דולרים נוספים, במקביל להשקעה של "שותפות מניות ישראל" בהיקף של כ-2 מיליון דולר. "בעקבות ההשקעה שבוצעה בחברה, המאזן שלנו איתן עם למעלה מ-12 מיליון דולר במזומן, המאפשרים לנו לתמוך בהמשך הצמיחה".

ההחלטה ששינתה את גורל החברה

סלע מעריך את המשך הצמיחה גם ברבעון הראשון של 2018: "אנחנו צופים גידול של כ-30% בהכנסות ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2017". מאחורי הצמיחה עומדת אסטרטגיה חדשה אשר ממקדת את פעילותה בתחום מערכות המכ"ם הטקטיות. לאחר מספר שנים קשות, החברה הבינה שיש מבחינתה תקרת זכוכית בשוק המסורתי שלה בתחום האוויוניקה, דבר שהתבטא בירידה של 34% במכירות ב-2015 וירידה נוספת של 8.5% בשנת 2016.

במקביל, התברר לה כי המכ"ם הטקטי הרב-משימתי שלה (MHR), המשמש לגילוי ומעקב אחר איומים אוויריים דוגמת טילים, כלי טיס בלתי מאוישים ורחפנים, זוכה להתעניינות מיוחדת בשוק. המכ"ם יכול להתמודד עם מספר משימות במקביל ולזהות מספר איומים ממקומות שונים. הוא שולב בין היתר בתוכניות פיתוח נשק לייזר של צבא ארצות הברית, בהן תוכנית GBAD HEL של הצי אמריקאי, תוכנית Athena HEL של לוקהיד מרטין, ובתכניות HEL-MD ו-Silent Strike של בואינג. גם חברת רפאל נשענת עליו במערכת ההגנה שלה בפני מל"טים ורחפנים (בתמונה למעלה).

הלוחמה המודרנית דורשת מערכות מכ"ם קטנות וניידות

החברה ביצעה מהפך אסטרטגי במיקוד הטכנולוגי שלה והחליטה להתמקד בשוק המכ"מים הטקטיים, המוגדר כעת כמנוע הצמיחה העיקרי שלה. הסיבה לכך היא ביקוש גואה למערכות מכ"ם טקטיות עקב שינוי בדפוסי הלוחמה ב-20 השנים האחרונות. כיום העימותים הצבאיים מתבססים בעיקר על לוחמה מקומית באמצעות יחידות קטנות, ולא על עימות זירתי בין צבאות גדולים. לכן, במקום מערכות מכ"ם גדולות המספקות כיסוי שטח עצום, כיום יש צורך במכ"מים קטנים יותר, נישאים, הנעים באופן אורגני ביחד עם הכוחות בשטח ומספקים להם התראה ישירה על האיומים בסביבתם הקרובה. אפילו מערכות הגנה על כלי רכב משוריינים בפני טילים (הגנה אקטיבית) נעזרות כיום במערכות מכ"ם טקטיות.

העיסקה עם צבא ארצות הברית בסוף הרבעון האחרון של 2017, הוגדרה על-ידי החברה כאסטרטגית מאוד, לא רק בשל היקפה, אלא גם משום שהיא עשויה לקדם את אימוץ הטכנולוגיה בשנים הקרובות בקרב צבאות נוספים. "העסקה עשויה להוביל לאימוץ הטכנולוגיה הן על-ידי זרועות נוספות בצבא ארצות הברית והן על ידי צבאות מערביים נוספיים", אמר אז המנכ"ל. החברה הודיעה שהיא מתכננת להקים חברה בת בארה"ב כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר עבורה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון