פורטליקס נערכת לגיוס ראשון של 10-15 מיליון דולר

9 יולי, 2018

החברה פיתחה שפת התכנות SDL המאפשרת לתאר את התפקוד הכולל של רכב אוטונומי, ברמת המערכת השלמה וברמת המודולים הנפרדים. לפני כחודש הציגה את המערכת לראשונה בפני יצרני רכב ותת-מערכות

בתמונה למעלה: זיו בנימיני (מימין) ויואב הולנדר

חברת פורטליקס (Foretellix) מתל אביב, המפתחת שפת אימות חדשנית לבדיקה אוניברסלית של כלי-רכב אוטונומיים, נמצאת בשלבים המוקדמים של גיוס הון ראשון בהיקף של 10–15 מיליון דולר. כך נודע ל-Techtime במהלך ביקור בחברה. זאת לאחר שבחודש פברואר השנה היא גייסה 1.5 מיליון דולר מקבוצת משקיעים, בהם: זוהר זיסאפל, בני שניידר, גיל אגמון (בעלים ומנכ"ל דלק רכב) וקרן Nextgear. מדובר בגיוס בזק, שכן החברה הוקמה רק בינואר 2018. במקביל לגיוס ההון, החברה נמצאת בתנופת גיוס עובדים. עד היום היא גייסה כ-10 עובדים והיעד הנוכחי הוא להכפיל את מספרם עד סוף השנה.

ההשראה הגיעה מתעשיית השבבים

פורטליקס מפתחת שפת אימות תכנון (Verification) שתוכל לשמש כתקן לתיאור תרחישים של רכב אוטונומי ולבדיקת התפקוד של מכלולי הרכב האוטונומי. לפני כחודש היא חשפה אותה לראשונה בפני התעשייה בכנס AVTD שנערך בשטטוגרט, גרמניה, ובימים האחרונים נכנסה למשאים ומתנים עם לקוחות בתחום הרכב, בהן: יצרניות דגמים (OEM), יצרניות מכלולים ותת-מערכות (Tier-1) וגם חברות חדשות הנכנסות כעת לתחום הרכב.

מאחורי החברה עומדים יזמים שביצעו מהלך דומה, אם כי בתחום השבבים. המייסד והטכנולוג הראשי יואב הולנדר ייסד את חברת וריסיטי (Verisity) שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לבדיקת אימות אוטומטית של תכנוני שבבים. היא נמכרה ל-Cadence בשנת 2005 תמורת כ-315 מיליון דולר ועד היום משמשת כאחד ממרכזי הפיתוח החשובים של קיידנס. מנכ"ל ומייסד משותף זיו בנימיני, עבד שנים רבות באינטל בתחום האימות, הצטרף לווריסיטי כסמנכ"ל פיתוח, ועד לאחרונה שימש כסמנכ"ל קיידנס ומנהל תחום אימות השבבים בקיידנס. מנהל התפעול ומייסד משותף גיל אמיד, מגיע מאינטל שבה הוביל את הפיתוח של כלי תכנון אוטומטיים (EDA ו-CAD) ופרוייקטי תכנון שבבים. בתפקידו האחרון שימש כסגן נשיא אינטל העולמית.

לכל בעיה יש שפה משלה

לדברי הולנדר, "הטכנולוגיות והמתודולוגיות של בדיקות אימות בתעשיית השבבים מספקות בסיס טוב להתחלת העבודה בתחום הרכב האוטונומי. לעולם לא נוכל לבדוק את כל האפשריויות, אולם עולם הרכב הוא פתוח יותר מעולם השבבים. כדי לבדוק רכב אוטונומי יש צורך לבצע מיליארדי תרחישים, ואין אפשרות לבצע אותם באמצעים ידניים. לכן פיתחנו שפה המתארת את התחישים בצורה מופשטת, אשר מסוגלת לחולל אינסוף תרחישים".

מדובר ברעיון שלוטש בווריסיטי: כאשר מתמודדים עם בעיה מורכבת, יש צורך לפתח תיאור מופשט של הבעיה, המסוגל לייצר תרחישים רבים באופן אוטומטי. למעשה חברת וריסיטי הוקמה על בסיס שפת התכנות e Hardware Verification Language שהומצאה על-ידי יואב הולנדר כדי לספק תיאור מופשט של בדיקות פונקציונליות לאימות התכנון של שבבים.

מאוחר יותר, פיתחה קבוצת וריסיטי במסגרת קיידנס את שפת Portable Stimulus Specification לצורך תיאור מופשט של כל התרחישים בתכנון של מערכת על-גבי שבב (SoC). כיום השפה הזו מקודמת על-ידי קבוצת שיתוף הפעולה התעשייתית Accellera Systems Initiative, שבחודש מרץ השנה אישרה טיוטה ראשונה של תקן בשם Portable Test and Stimulus 1.0.

שפת SDL של פורטליקס

שני הרעיונות האלה שייכים למתודוליה המוכרת בשם Domain Specific Language, שבמסגרתה מפתחים שפת תכנות המותאמת לצרכים של תחום יישומים מוגדר. כך למשל, יש בשוק שפות ייעודיות לחברות ביטוח, שפות ייעודיות להדמיית תרחישי קרב, שפות ייעודיות לפיתוח משחקי מחשב ועוד. במסגרת פורטליקס, הולנדר ובנימיני חוזרים על הרעיון: החברה פיתחה את שפת SDL – Scenario Description Language המתארת את ההתנהגות של מערכות הרכב מרמת התת-מערכת הבודדת ועד רמת המכלול, באמצעות מספר פרמטרים מופשטים.

הארכיטקטורה של רכב אוטונומי כוללת ארבעה מרכיבים עיקריים: מקורות מידע כמו המידע המגיע מהחיישנים, ממערכות תקשורת ומידע דיגיטלי כמו מפות למשל; מרכיב הזיהוי והתפישה (Perception), שבו המערכת מנתחת את המידע ומזהה את מצב הרכב, כיוון תנועתו, מהירותו ואובייקטים המצויים בסיסת הרכב; מנגנון קבלת ההחלטות (Planning) שבו מתבצע תכנון המסלול ונקבעת תגובת הרכב למסקנות שגובשו במודולי הזיהוי, ולבסוף מנגנון הביצוע (Control) המתרגם את התכנון להוראות ישירות לתת-מערכות הרכב, כמו בלמים, מנגנון האצה, מנגנון ההיגוי וכדומה.

כיצד צריך לדבר עם הרגולטור?

הולנדר: "מכיוון שמדובר בעולם חדש של וריאציות בארוע ובתיזמון, יש צורך בשפה שתוכל להתמודד עם דרישות וצרכים בלתי ידועים שיתפתחו בעתיד. בשלב הנוכחי, שפת SDL יודעת לקבל מידע מהתת מערכות ולתאר את ההתרחשות בדרך. לפרש את התנהגות הרכב בהתאם לתרחישים שונים ולייצר תרחישים חדשים בהתאם לצרכים. עשויה להיות לה גם השפעה על הרגולציה בתחום. גילינו שאחת מהבעיות בתחום הרכב האוטונומי היא שהרגולטורים והיצרנים לא משתמשים באותה שפה. שפת SDL מותאמת גם ליצרנים וגם לרגולטורים".

מעבר לסיבוב: העולם הגדול של רובוטים

בנימיני: "קיימות רמות רבות של סימולציה בתחום הרכב האוטונומי, החל מרמת הסימולציה הטהורה (Software in the Loop) וכלה ברמת הבקרה של פרוייקטי פיילוט המתבצעים בכבישים. שפת SDL יודעת לבצע בדיקה של כל המערכת בשלמותה ושל כל אחד מהמודולים בנפרד. קיימת גישה המאמינה שכל התחבורה תהיה אוטונומית, אולם זה לא יקרה. הרובוטים צריכים לפעול באינטראקציה עם סביבה אנושית. המטרה שלנו היא לספק כלי המאפשר לבדוק את ההתנהגות הכוללת של הרכב האוטונומי".

וקיימת גם אפשרות אחרת, רחוקה מאוד בינתיים, אבל מעוררת עניין: "אנחנו חושבים שהשפה הזו טובה לתיאור כל סוגי המערכות האוטונומיות בעולם". כלומר, SDL יכולה להיות שפת התיאור של כל הרובוטים האפשריים, למרות שבשלב הנוכחי החברה מתמקדת בתחום הצומח והמיידי ביותר – ומייצרת ספריות של אובייקטים מתחום הרכב בלבד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רכב אוטונומי , תוכנה ותכנון אלקטרוני