Sungwoo השקיעה 20 מיליון דולר ב-AdaSky

16 נובמבר, 2018

החברה מיקנעם הביאה טכנולוגיה צבאית של רפאל אל תעשיית הרכב, ופיתחה חיישן IR לכל תנאי מזג האוויר והראות. חברת ST תייצר את החיישנים, והמשקיעה תביא אותם אל תעשיית הרכב הקוריאנית

חברת AdaSKY מיקנעם גייסה 20 מיליון דולר מחברת Sungwoo Hitech הוקריאנית, המספקת חלפים ומכלולים לכלי-רכב. ההון שגוייס ישמש למימון המשך פיתוח חיישן האינפרא אדום לטווח רחוק (FIR) התרמי שאותו היא מפתחת ולבניית פרוייקטי מחקר ופיתוח בשיתוף עם יצרניות רכב בעולם. החברה הוקמה בסוף 2015 על-ידי אבי כץ ויעקב דגן, ששימשו לפני-כן כמדענים בכירים בתחום החיישנים התרמיים בחברת רפאל. כיום היא מעסיקה כ-60 עובדים ביקנעם ובמשרד בתל-אביב.

לפני כשנה מונה תא"ל במיל. יעקב שהרבני למכ"ל החברה. שהרבני הגיע מחיל האוויר, שבו שימש בתפקידי ראש להק המודיעין וראש להק האוויר למסוקים. לדבריו, "שיתוף הפעולה עם Sungwoo Hitech יעניק לנו משאבים נוספים וגישה ישירה לשוק הרכב הדרום קוריאני". החברה פיתחה חיישן מסוג חדש בשם Viper, המתבסס על מצלמה תרמית הקולטת קרינה בטווח האינפרא-אדום רחוק (20THz-300GHz) ואלגוריתמים של ראיית מכונה המאפשר לתרגם את הקרינה ולזהות את האובייקטים מחוץ לרכב.

טכנולוגיה צבאית בתעשיית הרכב

מצלמת Viper מבוססת על טכנולוגיית מיקרו-בולומטר (Microbolometer) הצבאית, המשמשת למדידת הטמפרטורה של האובייקט הנבדק. היא כוללת מערך של חיישני אינפרא-אדום זעירים (מיקרו-בולומטרים) שכל אחד מהם משמש כפיקסל ברכיב החישה. כאשר קרינת אינפרא אדום (גל אלקטרומגנטי באורך של 7µm-14µm) פוגעת במיקרו-בולומטר, היא גורמת לעלייה בטמפרטורה שלו וכתוצאה מכך לשינוי בהתנגדות החשמלית של הפיקסל. השינויים בהתנגדות נמדדים (לרוב באמצעות טרנזיסטור צמוד) והעיבוד שלהם מאפשר לבנות ייצוג של התמונה התרמית.

משמאל: המידע המתקבל ממצלמת הרכב. מימין: המידע הסמוי שנחשף באמצעות החיישן של אדאסקיי
משמאל: המידע המתקבל ממצלמת הרכב. מימין: המידע הסמוי שנחשף באמצעות החיישן של אדאסקיי

אומנם מיקרו-בולומטרים פחות רגישים מטכנולוגיות IR מקבילות כמו גלאי פוטונים (Photon detectors), אולם הם לא דורשים קירור, וניתן לייצר אותם בתצורות זעירות ובמחיר נמוך. בחודש פברואר השנה היא חתמה על הסכם ייצור החיישנים עם חברת STMicroelectronics האיטלקית-צרפתית. במסגרת ההסכם, אדאסקיי תשלב בחיישנים שלה גם מעגל לוגי שפותח במשותף עם ST ומיוצר בתהליך של 28 ננומטר בטכנולוגיית FD-SOI – Fully Depleted Silicon On Insulator.

החיישן מנטר את הסביבה באופן פסיבי באמצעות קליטת האנרגיה התרמית והחום הנפלטים מהאובייקטים שמסביבו, ולכן אינו מייצר הפרעות סביבתיות. האלגוריתם מתרגם את המידע לזיהוי אובייקטים. מאחר שהמצלמה התרמית מסוגלת לקלוט שינויים קלים בטמפרטורה (בשיעור של 50 מילי-קלווין), המערכת יודעת להבדיל בין יצורים חיים ובעלי חיים לבין מכוניות ואובייקטים מלאכותיים אחרים. לדברי אבי כץ, ST סייעה בפיתוח מצלמה תרמית בעלת רזולוציה גבוהה העומדת בדרישות הגודל, המשקל וצריכת ההספק. "בזכות תשתית הייצור והמומחיות של ST בתחום ההסמכות בתעשיית הרכב, נוכל לספק פתרון מהפכני".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אלקטרואופטיקה , השקעות והון סיכון , חדשות , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: AdaSKY , IR , חיישן