סלנו פיתחה טכנולוגיית חישה מבוססת Wi-Fi

17 יולי, 2019

באמצעות ניתוח האותות החוזרים של משדרי ה-Wi-Fi המוצבים בתוך הבית, הטכנולוגיה של סלנו מרעננה מזהה אנשים בחדר, את מיקומם, תנועותיהם ואפילו את מצב הנשימה שלהם. בריטיש טלקום החלה לבדוק את הטכנולוגיה

בתמונה למטה מימין: תבנית אפקט דופלר של אדם הצועד בחדר

חברת (Celeno) מרעננה חשפה טכנולוגיית חישה חדשה ויוצאת דופן לאיתור ואיפיון בני אדם בחדר סגור, המבוססת על שימוש בתדרי התקשורת של רשתות Wi-Fi אלחוטיות. הטכנולוגיה קיבלה את השם Wi-Fi Doppler Imaging וניתנת ליישום באמצעות נתבי Wi-Fi הקיימים בחדר, או באמצעות מקור שידור וקליטת Wi-Fi ייעודי.

הטכנולוגיה מנצלת את אפקט דופלר ואפקט מיקרו-דופלר (Micro-Doppler Effect) כדי לזהות את המתחולל בחדר. אפקט דופלר מוכר היטב מאז המאה ה-19. הוא מתבטא בשינויים בתדר של אות המוחזר מאובייקט הנמצא בתנועה. בשנים האחרונות התעשייה החלה לחקור אפקט מיקרו-דופלר, שהוא תופעת לוואי של אפקט דופלר: שינויים זעירים בתדר האות המוחזר הנגרמים בגלל זעזועים של האובייקט הנמצא בתנועה. התופעה הזאת, למשל, מאפשרת לזהות ציפורים בזכות תנועת הכנפיים שלהן, או לאתר רחפנים בזכות תופעת מיקרו-דופלר הנגרמת על-ידי תנועתם המהירה של המדחפים.

ראייה מבעד לקירות

כדי ליישם את הטכנולוגיה, פיתחה סלנו שבב Wi-Fi לשידור וקליטה בתדר החופשי 5GHz (ובעתיד גם בתדר 6GHz) בטכנולוגיית Wi-Fi 6 (תקן 802.11ax). השבב גם מזהה את הכיוון שממנו מגיעים האותות החוזרים, וכולל גם מערך בינה מלאכותית אשר מסוגל להבחין בין תבניות שונות של האותות החוזרים, כדי לפענח את הארוע. החברה גילתה, למשל, שפעולות שונות המתבצעות על-ידי האנשים בחדר מייצרות תבניות שונות של אותות חוזרים. הדבר מאפשר להבדיל בין עמידה, ישיבה, נפילה, הליכה וכדומה.

להערכת סלנו, הטכנולוגיה מאפשרת גם לחוש באובייקטים הנמצאים מעבר לקירות, ככל הנראה בזכות כושר החדירה של הקרינה האלקטרומגנטית בתדרים האלה. מדובר בהרחבה מפתיעה של טכנולוגיית Wi-Fi, הפותחת את הדלת בפני יישומים חדשים ומתגברת על כמה החסמים שהקיימים ביום בשוק בהתקנת חיישנים בתוך מבנים. כך למשל, התקנת מצלמות נחשבת חודרנית ופוגעת בפרטיות. היא אינה דורשת שימוש באבזר איתור המצוי על גוף האדם ומבוססת על שימוש בחבילות Wi-Fi סטנדרטיות.

BT מחפשת שירותי Wi-Fi חדשים

למעשה, היא מאפשרת לחברות המספקות שירותי תקשורת, להשתמש בנתבי התקשורת האלחוטיים כדי לספק שירותי ניטור של הנוכחים בבית, כולל איתור חדירה בלתי מורשית, תיעוד הרגלים, נפילות אצל קשישים ואפילו איתור קצב הנשימות. חברת בריטיש טלקום (BT) בוחנת כיום את הטכנולוגיה החדשה בדיוק לצורך זה. סגן נשיא לשיווק בסלנו, ליאור ווייס, אמר ששתי החברות בודקות שירותים חדשים ללקוחות שיתבססו על טכנולוגיית Wi-Fi Doppler Imaging. מנהל תחום החדשנות ( Applied Innovation) בחברת בריטיש טלקום, דארן לואיס, הסביר שהחברה מתעניינת בטכנולוגיה הזו כדי לספק שירותים חדשים על בסיס רשתות Wi-Fi. "הדמאת דופלר יכולה לתאר בדייקנות סיטואציות מורכבות ולסייע בפיתוח יישומים חדשים עבור לקוחותינו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , סמיקונדקטורס