המשבר בשוק הרכב פוגע ביצרניות השבבים

3 מאי, 2020

מגיפת הקורונה בולמת את שוק הרכב העולמי, והדבר מתחיל להתבטא בדו"חות הכספיים של יצרניות שבבים גדולות. נקודת האור: הטמעת מערכות ADAS מצמצמת את השפעת הפגיעה בשוק השבבים

התכולה הגדלה של רכיבים אלקטרוניים במכוניות הפכה את שוק הרכב למנוע צמיחה מרכזי עבור תעשיית הסמיקונדקטור. להערכת IC Insights, בשנת 2018 צמחו מכירות השבבים לתעשיית הרכב ב-6.3%, והיא הפכה לשוק השבבים בעל שיעור הצמיחה גבוה ביותר בתעשייה. אלא המשבר המסתמן בתעשיית הרכב עקב מגיפת הקורונה, מאיים כעת גם על יצרניות השבבים.

הפסקת הייצור במפעלי הרכב, סגירת אולמות התצוגה והסוכנויות והמכירות המועטות באירופה, אסיה וארצות הברית בחודש האחרון, אילצו את מכוני המחקר לחתוך משמעותית את תחזיותיהם לשוק הרכב. בתחזית מעודכנת שפרסם לפני מספר ימים, צופה מכון המחקר IHS Markit כי מכירות כלי-הרכב הפרטיים יצנחו ב-2020 בכ-22% להיקף של כ-70.3 מיליון מכוניות.

"האופי הפתאומי והבלתי-צפוי של המגיפה פגע קשות בתעשיית הרכב, כאשר יש אי-ודאות חסרת תקדים בשאלת אופי ומשך ההתאוששות". תפוקת הייצור צפויה, להערכת IHS, לרדת השנה ב-21.2%, כאשר שיאו של המשבר צפוי להתרחש ברבעון השני של 2020, שבו תירשם ירידה של 44% במספר כלי-הרכב המיוצרים בעולם.

פורד צופה הפסד של 5 מיליארד דולר

כפי שהמגפה עצמה התפרצה במידה שונה בכל מדינה, כך גם הפגיעה בשוק הרכב וקצב ההתאוששות משתנים ממדינה למדינה. בעוד שבסין מפעלי המכוניות חזרו לעבוד וסוכנויות הרכב מדווחות על תנועה ערה באולמות התצוגה, השוק שצפוי להיפגע בצורה המשמעותי ביותר הוא השוק האמריקאי. לפי IHS, המכירות בארצות הברית יירדו השנה ב-26%, כאשר אפריל ומאי מסתמנים כחודשים הגרועים ביותר ועשויים לרשום את היקף המכירות הנמוך ביותר מאז 1981.

עדות ראשונה לכך התקבלה בדו"ח של פורד, אשר דיווחה על ירידה של 15% בהכנסות וסיימה את הרבעון עם הפסד נקי של 2 מיליארד דולר. ברבעון השני היא צופה הפסד של כ-5 מיליארד דולר. גם במיתון של 2008, נפגעה תעשיית הרכב האמריקאית בצורה הקשה ביותר: שלוש יצרניות הרכב הגדולות (The Big 3) היו על סף פשיטת רגל, כאשר פורד ו-GM נזקקו לחילוץ ממשלתי.

NXP: ניהול מלאי בתנאי אי-ודאות

המציאות הזו כבר מתבטאת בדו"חות של יצרניות שבבים דוגמת NXP האירופית, ששוק הרכב מהווה כמעט כמחצית מהכנסותיה. NXP מייצרת מגוון רחב של רכיבים לרכב ובכלל זה מכ"מים ל-ADAS, מעגלי הספק, שבבי תקשורת, מעבדים ובקרים אלקטרוניים. בדו"ח לרבעון הראשון דיווחה NXP על ירידה של 4% במכירות וירידה של 9% במכירות לשוק הרכב, בהשוואה לרבעון הקודם.

אולם המכה הקשה צפויה להגיע ברבעון השני: החברה צופה ירידה של 30% בהיקף המכירות לשוק הרכב, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הדבר בולט לאור העובדה שבשאר שוקי היעד של החברה, כמו IoT ותעשייה, מובייל וטלקום, היא דווקא צופה גידול במכירות ברבעון הבא, או לפחות ירידה מתונה בהרבה מאשר הירידה בשוק הרכב.

בשיחת הוועידה לאחר פרסום הדו"ח, אמר המנכ"ל הנכנס קורט סיוורס, שאחד מהקשיים הגדולים הוא ניהול המלאי בתנאי אי-ודאות, מכיוון שיצרניות הרכב רק מתחילות להתניע את קווי הייצור. "זהו משבר שלא חווינו כמותו. המצב משתנה כל הזמן וקשה להעריך את רמות הביקוש. אנחנו מנסים להיות גמישים, כדי שנוכל גם לתת מענה לביקושים אמיתיים, וגם להימנע ממצב של עודפי מלאי".

STMicroelectronics: המיכשור הרפואי פיצה על הפגיעה בשוק הרכב

גם חברת STMicroelectronics הרגישה היטב את המשבר בשוק הרכב: ברבעון הראשון של 2020 ירדו מכירות שבבי ההספק והשבבים לתעשיית הרכב בכ-16.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-753 מיליון דולר. בשורה התחתונה, המכירות ברבעון צמחו בכ-7.5% להיקף של 2.23 מיליארד דולר, בעיקר הודות לצמיחה בביקוש למוצרי הדמאה, מיקרו-בקרים ורכיבים אנלוגיים, הקשורים ככל הנראה לתנופת הייצור של ציוד רפואי עבור התמודדות עם המגיפה. החברה מעריכה שברבעון השני יירדו מכירותיה בכ-10% להיקף של כ-2 מלייארד דולר.

התגובה המעורבת המאפיינת את התצואות של ST, מאפיינת גם את ההשפעה המעורבת של משבר הרכב על תעשיית השבבים. להערכת חברת המחקר הבריטית Omdia, הירידה בהיקף המכירות של רכיבי ומודולי הספק לתעשיית הרכב תהיה 6% בלבד. החברה הסבירה שהמשבר בשוק הרכב היה צפוי לגרום לפגיעה קשה יותר ביצרני השבבים, "אולם הגידול במשקל הסיליקון ברכב, בעקבות הכנסת טכנולוגיות חדשות כמו מערכות עזר לנהג (ADAS), פיצה על הירידה הכוללת".

בלימה בתנופת חישמול הרכב

אחד מהגורמים התורמים לעליית מרכיב הסיליקון בתכולת הרכב הוא תהליך החישמול. אם ברכב בעל מנוע שריפה פנימית נאמדת תכולת הסיליקון ב-330 דולר, ברכב חשמלי היא עשויה להגיע ל-1,000-3,500 דולר. להערכת חברת המחקר Wood Mackenzie, בעקבות משבר הקורונה יצנח היקף המכירות של מכוניות חשמליות ב-2020 בכ-43% בהשוואה לשנת 2019.

מבחינת יצרניות השבבים, זו עצירה של שוק מבטיח וחשוב. החברה מזהירה: "עבור רוב הקונים של מכוניות חשמליות זו ההתנסות הראשונה עם הטכנולוגיה. אי-הוודאות שגורמת המגיפה עשויה להרתיע אותם מאימוץ טכנולוגיות חדשות". בעיה נוספת היא גם הצניחה במחירי הנפט, אשר פוגעת בשלב זה בכדאיות הכלכלית של הנעה חשמלית.

גם כאן סין צפויה להוביל את מגמת ההתאוששות: להערכת Wood Mackenzie, רמות הביקוש בסין לדגמים חשמליים ישתוו כבר בנובמבר 2020 לאלה של נובמבר 2019. בארצות הברית ההתאוששות תהיה איטית בהרבה, וגם בסוף 2020 רמות הביקוש יהיו נמוכות ב-30% בהשוואה לסוף 2019. "התנופה בשוק הרכב החשמלי תתחדש רק ב-2021".

עם זאת, בטווח הארוך צופה מכון המחקר כי אימוץ הטכנולוגיה החשמלית הוא בלתי נמנע, הן על רקע היעדים של חלק מהמדינות להפחתת פליטות הפחמן הדו-חמצני והן בשל המחויבות של יצרניות הרכב לחשמול. "השאיפה להפחתת הזיהום היא זו שמניעה את מגמת החשמול בתעשיית הרכב. מלחמות הנפט והקטסטרופות העולמיות רק יחזקו את הדבקות במטרה הזו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: רכב חכם , רכב חשמלי , שבבים