כבר אי-אפשר לעצור את הרכב החשמלי

29 יוני, 2020

שוק הרכב החשמלי עבר משלב ההיסוס לשלב הצמיחה התעשייתית. הוא גדל בקצב של יותר מ-21% בשנה, וצפוי להגיע להיקף של יותר מ-29 מיליון מכוניות בשנת 2030

בתמונה למעלה: מכונית סדאן ספורטיבית של חברת Xpeng הסינית. טווח 706 קילומטר בטעינת סוללה אחת

עדיין לא חשים זאת בכבישים, אולם מהפיכת הרכב החשמלי נכנסה לשלב התאוצה התעשייתית, וצפויה בתוך עשור אחד בלבד לשנות את פני התחבורה העולמית. המכונית החשמלית לא אמורה לשנות את התפישה המסורתית אודות המכונית, הדבר הזה ייעשה על-ידי הרכב האוטונומי. הרכב החדש של Xpeng Motors הסינית ממחיש כיצד תיראה המכונית החשמלית בעשור הקרוב.

השבוע היא הכריזה על תחילת הייצור של מכונית סדאן ספורטיבית משפחתית מדגם P7, בעלת טווח נסיעה של עד 706 קילומטר לכל טעינה. היא כוללת 3 מנועים חשמליים המבוקרים על-ידי מודולי Infineon 950 IGBT. הסוללות פותחו בשיתוף עם CATL הסינית (ספקית של טסלה) ומגיעות לצפיפות אנרגיה של 170Wh/kg המעניקות לרכב עוצמה של 81kWh. המכונית כוללת ממשק משתמש וניהול דיגיטליים מלאים של כל המערכות, המבוססים על מחשב DRIVE Xavier של אנבידיה, ומעבד הרכב Snapdragon 820A של קואלקום, שיהיה אחראי גם על עידכון שוטף (OTA) של כל התוכנות והיישומים ברכב.

הקורונה לא בלמה את הרעב לרכב חשמלי

היצרנית הסינית איננה יחידה במערכה, כיום השוק נישלט על-ידי כמה שחקניות גלובליות דוגמת טסלה האמריקאית, BYD הסינית, BMW ופולקסווגן הגרמניות וקבוצת רנו-ניסאן היפנית-צרפתית. להערכת חברת Markets & Markets, היקף הייצור של כלי-רכב חשמליים יצמח מאומדן של כ-3.27 מיליון יחידות בשנת 2019, להיקף של כ-26.95 מיליון יחידות בשנת 2030. כלומר השוק יכפיל את עצמו ביותר מפי שמונה, ויצמח בעשור הקרוב בקצב של 21.1% בשנה.

אפילו מגיפת הקורונה לא מצליחה לבלום את המגמה: מחקר שוק חדש של החברה שפורסם היום (ב') העריך שהמגיפה תבלום את הצמיחה בשנת 2020 בכ-3.3% להיקף של כ-515 מיליארד דולר, בעיקר עקב השפל הכלכלי שהיא גורמת. אולם השוק צפוי להתאושש במהירות ולצמוח בקצב של 30.6% בשנתיים הבאות, להיקף כולל של כ-1.15 טריליון דולר בשנת 2023.

לוח המחוונים הדיגיטלי של P7. מבוסס על אנבידיה וקואלקום
לוח המחוונים הדיגיטלי של P7. מבוסס על אנבידיה וקואלקום

אסיה מתחשמלת בקצב המהיר ביותר

אסיה תוביל את המהפיכה החשמלית, וצפויה לתפוס כשלושה-רבעים מהשוק העולמי. המנוע המרכזי בשלבים הראשוניים של חדירת הרכב החשמלי לשוק הוא ציבורי: רוב המדינות התעשייתיות מגדירות מדיניות המעודדת תחבורה לא מזהמת, במיוחד במרכזים האורבניים שלהן. בנוסף, הן לוחצות על הרשויות המקומיות וספקיות שירותי התחבורה הציבורית לאמץ טכנולוגיות חשמליות. לכן להערכת עורכי הסקר, המגזר בעל הצמיחה המהירה ביותר הוא של תחבורה מסחרית – במיוחד אוטובוסים – ובמיוחד בסין ובהודו.

הממשלות דוחפות התקנת תחנות טעינה כדי לעודד כניסה חלקה של רכב חשמלי. בסין פועלות כבר היום יותר מ-200,000 תחנות טעינה, וממשלת הודו אימצה ב-2019 תוכנית להקמת 2,700 תחנות טעינה בערים הגדולות. היא גם מתכננת לאלץ את חברות המוניות השיתופיות הגדולות, Ola ו-Uber, להפעיל מוניות חשמליות בשיעור של 40% לפחות מכל צי הרכב שלהן.

יפן נחשבת למדינה שבה שיעור תחנות הטעינה הוא מהגדולים בעולם, עם יותר מ-15,000 תחנות טעינה ברחבי המדינה. התשתית הזאת איפשרה לטויוטה להכריז על השקת 20 דגמים חדשים של מכוניות חשמליות שייצאו השנה לשוק. אלא שמעבר לתשתיות טעינה נרחבות, הגורם היחיד החשוב ביותר בהצלחת החישמול הוא סוללה טובה וזולה יחסית, אשר מסוגלת לספק טווח נסיעה גדול וזמני טעינה קצרים. כאן התחרות היא בעיצומה. כל היצרניות הגדולות, מסימנס ועד וולוו או פולקסווגן, משקיעות בפיתוח טכנולוגיות סוללה וטעינה. השוק עדיין ממתין לפריצה טכנולוגית, וכאן קיימת אולי הזדמנות לרעיון ישראלי מעניין.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות

פורסם בתגיות: רכב חשמלי