מגניקס תסב מטוס נוסעים סילוני למטוס חשמלי המונע באמצעות תאי-דלק מימניים

17 ספטמבר, 2020

ביחד עם חברת היידרוג'ן יוניברסל, מגניקס תסב את מטוס הטורבו-פרופ Dash-8 בעל 50 מושבים. המנכ"ל ל-Techtime: "הוא יהיה מטוס הנוסעים הגדול ביותר המתודלק על-ידי מימן"

בתמונה למעלה: מטוס דאש-8. צילום: ויקיפדיה

חברת מגניקס (MagniX) מסיאטל, המפתחת מנועים חשמליים למטוסים ושותפתה של אוויאיישן (Eviation) הישראלית, החלה בפרויקט פיתוח נוסף בתחום התעופה החשמלית: ערכת הסבה המפותחת בשיתוף פעולה עם Hydrogen Universal להסבת מטוסי נוסעים בינוניים המונעים על-ידי מנוע סילון מסוג טורבו-פרופ למטוסים חשמליים המתודלקים באמצעות מימן.

במסגרת הפרויקט הראשון בתוכנית, הן יסבו מטוס De Havilland Canada DHC8-Q300 (בתמונה למעלה), הידוע גם בקיצור DASH-8, למטוס חשמלי לחלוטין המקבל אנרגיה מתאי דלק. מדובר במטוס נפוץ מאוד בשוק הטיסות האזוריות לטווחים בינוניים. הוא יצא לשוק ב-1983, מכיל כ-50 מושבים ועד היום יוצרו כ-2,000 מטוסים.

במסגרת ההסבה, יוחלפו מנועי הסילון בכנפיים במנועים חשמליים מתוצרת מגניקס, בהספק של 2 מגה-וואט (2600 כוחות סוס לערך). זהו המנוע הגדול ביותר שפיתחה מגניקס. תאי הדלק ומיכלי האחסון יהיו באחריות היידרוג'ן יוניברסל.

תעופה בלתי מזהמת

תהליך הפקת חשמל באמצעות תאי דלק מימן אינו מוביל ליצירת פחמן דו-חמצני, אלא ליצירת מולקולות מים ולכן הוא פחות מזהם את האטמוספירה. כבר בשנות ה-80 החלו הנסיונות הראשונים לפתח מנועי מטוסים מבוססי מימן – בתחילה מנועי בעירה פנימית ובעשור האחרון מנועים חשמליים. אלא שהדבר אינו קל: דלק מימני תופס יותר מקום מדלק רגיל, ויש לאחסן אותו במיכלים מיוחדים בגוף המטוס ולא בכנפיים. הדבר מגדיל את הגרר (drag) של המטוס ומצמצם את התפוסה.

כך למשל, המטוס המוסב של מגניקס והיידרוג'ן יכיל 40 מושבים במקום 50 מושבים, כדי לפנות מקום לתאי הדלק. עם זאת, משקל המימן הינו כשליש ממשקל הדלק הרגיל (לכמות אנרגיה זהה), ולכן משקל ההמראה של מטוס מימני נמוך יותר. המנכ"ל הישראלי של מגניקס, רועי גנצרסקי, הסביר ל-Techtime שיש בפרוייקט אתגרים נוספים. "התעשייה מתקשה לפתח תאי דלק מימניים ולשמר ולשנע מימן". מהסיבות הללו רבים בתעשייה מעריכים שמטוסי נוסעים מתודלקי מימן יהיו כלכליים רק בעוד 10-20 שנה.

אילוסטרציה של המטוס המוסב. מקור: MagniX
אילוסטרציה של המטוס המוסב. מקור: MagniX

היידרוג'ן המפתחת את תאי הדלק המימניים, פיתחה גם מערכת אחסון המאפשרת לשנע את המימן באמצעות שרשרת האספקה הקיימת של עולם התעופה. גנצרסקי: "היא הצליחה לתת מענה לבעיות המרכזיות, ובאמצעות המנועים שלנו נפתח את מטוס הנוסעים הגדול ביותר המונע באמצעות מנועים חשמליים. שיתוף הפעולה הזה מכניס אותנו לתחום מטוסי הנוסעים הבינוניים ולקבוצה חדשה של לקוחות. בתעשייה העריכו רבים שלא ניתן להפעיל מטוסים בגודל כזה באמצעות הנעה חשמלית".

לחשמל ציי מטוסים

חברת מגניקס מכוונת לעולם התעופה המסחרית לטווחים בינוניים (Middle-Mile) של עד כ-1,000 מיילים. תחום זה מהווה כ-70% מכלל טיסות הנוסעים המסחריות. טיסות אלה מתבצעות על ידי מטוסים קטנים וקלי-משקל יותר, שניתן להטיסם באמצעות המנועים החשמליים של מגניקס. החברה מציעה לחבות תעופה לטווחים בינוניים אפשרות להסב את מטוסי הבוכנה הקיימים למטוסים חשמליים באמצעות החלפת המנוע, ובכך להוזיל משמעותית את עלויות הטיסה ולצמצם למינימום את הזיהום והרעש.

החברה כבר ביצעה שני פיילוטים: בדצמבר 2019 היא ביצעה טיסת מבחן למטוס DHC-2 Beaver בעל 6 מושבים של חברת Harbour Air הקנדית שהוסב מהנעת שריפה פנימית להנעה חשמלית באמצעות מנוע 750 כוחות סוס של מגניקס. במאי 2020 היא ביצעה טיסת מבחן של Cessna Grand Caravan בעל 9-12 מושבים, שהוסב להנעה חשמלית באמצעות אותו המנוע החשמלי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: מגניקס , מטוס חשמלי , רועי גנצרסקי , תאי דלק