"הנפקת מובילאיי היא הודאה בכישלון של אינטל"

8 דצמבר, 2021

האם הנפקת מובילאיי היא המהלך החשוב ביותר של אינטל מאז רכישת מובילאיי? אנליסט אופנהיימר ישראל: "זו הדרך של אינטל לממן את הגידול בהשקעות בייצור, ולהדביק את הפער מול המתחרות. המהלך טוב למובילאיי"

בתמונה למעלה: מעבד הראייה הממוחשבת של חברת מובילאיי. מיוצר בחברת ST – לא בחברת אינטל

החלטתה של אינטל להנפיק את מובילאיי בשנה הקרובה, פחות מחמש שנים לאחר שרכשה אותה, ממשיכה לעורר הדים ומעלה שאלות לגבי הכיוון שמוביל מנכ"ל החברה הנוכחי, פאט גלסינגר. לאור החשיבות הרבה שייחסה אינטל לרכישת מובילאיי בתוכניותיה העתידיות, נראה כי ההנפקה הצפויה אינה מהלך בודד, אלא פניית פרסה חדה מהאסטרטגיה שהובילה החברה בשנים האחרונות תחת שני המנכ"לים הקודמים.

סרגיי וסצ'ונוק

בשיחה עם Techtime, הסביר סרגיי וסצ’ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, כי הנפקת מובילאיי היא המחיר שמשלמת אינטל על טעויותיה בשנים האחרונות. "אינטל מפגרת בשנים האחרונות מאחורי מתחרותיה הגדולות בעולם הייצור, ובראשן TSMC וסמסונג, מבחינת היקף השקעות הון (Capex), וכתוצאה מכך איבדה את היתרון הטכנולוגי שלה.

"המנכ"ל החדש פט גלסינגר, שהוא בשר מבשרה של אינטל והתחנך בחברה, הגיע עם חזון של 'להחזיר עטרה ליושנה', והוא עושה זאת באמצעות הגדלה מסיבית של היקף ההשקעה ביכולות האורגניות של החברה".

השחיקה במעמדה של אינטל משתקפת בצורה המובהקת ביותר בביצועי המניה בשנים האחרונות. בחמש השנים האחרונות עלתה מנייתה של אינטל ב-47% בלבד, בזאת בשעה שמדד הסמיקונדקטור של פילדלפיה (PHLX), המאגד את החברות המובילות בתעשיית השבבים, נסק ב-354%. אנבידיה ו-AMD, מתחרותיה העיקריות של אינטל, עלו באותה תקופה ב-1,300%.

מניית אינטל (קו כחול) בהשוואה למדד השבבים פילדלפיה בחמש השנים האחרונות
מניית אינטל (קו כחול) בהשוואה למדד השבבים פילדלפיה בחמש השנים האחרונות

וסצ'ונוק: "אינטל מתכננת להשקיע בשנים הקרובות כ-20-25 מיליארד דולר בשנה, כדי להדביק מחדש את הפער. מאחר שלחברה אין די מזומנים, השאלה העיקרית היא כיצד לממן את הגידול בהשקעות. גידול בחוב עשוי לפגוע בדירוג האשראי של החברה, ואילו הנפקת מניות רק תשחק עוד יותר את מנייתה המדשדשת ממילא של החברה. הדרך העדיפה לגיוס הכסף היא למכור נכסים".

"מובילאיי היא נכס מושלם למכירה"

לדברי וסצ'ונוק, מכירת מובילאיי חזרה לציבור היא מהלך הגיוני, וזאת מאחר שניתן להשיג עבורה מחיר גבוה בשוק ההון וגם משום שמעולם לא היתה סינרגיה אמיתית בינה לבין פעילות הליבה של אינטל. "מובילאיי היא נכס מושלם למכירה. אף פעם לא היתה סינרגיה אמיתית עם אינטל, אולי אפילו סינרגיה שלילית, מאחר שמובילאיי לא יצרה את השבבים שלה באינטל אלא אצל המתחרה TSMC. כך שבאופן אבסורדי, אינטל מימנה את הפיתוח של מובילאיי ו-TSMC נהנתה מהזמנות הייצור".

"מובילאי זה עסק צומח ונחשבת לחלוצה בתחום ה-ADAS. עם זאת, קשה להעריך מה יהיו הכנסותיה ונתח השוק העתידי שלה בשוק הנהיגה האוטונומית, מאחר שהיום יש הרבה יותר מתחרות. כל ענקיות הטכנולוגיה במשחק. ואם שוק ההון יכול לתת מחיר טוב לנכסים שלך, מוטב למכור. אם אינטל תנפיק אותה במחיר המדובר, היא תוכל לגרוף סכום מכובד ולמלא את קופת המזומנים שלה. המהלך הזה ייטיב גם עם אינטל וגם מובילאיי. למובילאיי יש סיכוי גדול יותר להצליח מחוץ לאינטל. מאז המכירה לאינטל, הם איבדו הרבה כוח אדם איכותי, כפי שאינטל מאבדת כוח אדם לטובת מתחרותיה".

מה יהיה עם Moovit?

המכירה של מובילאיי מעלה סימני שאלה לגבי עתידן של חברות נוספות שרכשה אינטל בשנים האחרונות. במאי 2020 רכשה אינטל את פלטפורמת התחבורה הציבורית הישראלית Moovit תמורת 900 מיליון דולר. הרכישה המפתיעה הזו הוצגה כחוליה נוספת בחזון של אינטל לספק בעתיד שירותי תחבורה (MaaS), שיתבססו על המכוניות האוטונומיות של מובילאיי ועל האפליקציה של מוביט. למעשה, נראה שהסינרגיה הממשית של מוביט היא למובילאיי ולא לאינטל. "כמעט כל החברות שרכשה אינטל בשנים האחרונות, לרבות הרכישה של ספקית ה-FPGA אלטרה, לא היו באמת קשורות לפעילות הליבה של אינטל. הנפקת מובילאיי היא הודאה בכישלון אסטרטגיית הרכישות של השנים האחרונות. נראה שהמנכ"ל הנוכחי מבין במה אינטל טובה ובמה חשוב להתמקד".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , גיוסי הון , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אינטל , מובילאיי